Gå til innhold

Katten har skadet øret - holde han inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget i dag når jeg kom hjem at katten har fått en rift/skade på ca. 1 cm øverst i øret (man ser igjennom, kantene "gaper" litt). Det ser rett og slett ut som om øretippen har revnet. Jeg ringte veterinæren med en gang, og fikk beskjed om at så lenge formen var fin, han spiser, og øret ikke blødde, er hovent eller varmt så skulle det nok gå fint. Han var sløv i går og ville ikke ut, men i dag er han helt normal - leker, koser, drikker og spiser. Øret er tørt, og det virker ikke som om han har vondt.

Men jeg glemte selvfølgelig å spørre om jeg burde holde han inne, og hvor lenge. Jeg er jo redd skaden skal forverres, for jeg vet ikke om han har slåss eller om skaden har skjedd på annen måte. 

Anonymkode: b4033...5bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike rifter pleier å komme av slosskamp. Jeg ville sikkert tatt sjangsen på å slippe ut, MEN da må du holde godt øye med skaden i tilfelle det skulle gå betennelse i det (den risikoen er der uansett grunnet grums fra den evt andre katten). Å ha veldig lav terskel for å bare ringe Vetrinær om du er usikker :) har du sårvask i tilfelle såret skulle åpne seg igjen? 

Anonymkode: 6e15e...cf3

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike rifter pleier å komme av slosskamp. Jeg ville sikkert tatt sjangsen på å slippe ut, MEN da må du holde godt øye med skaden i tilfelle det skulle gå betennelse i det (den risikoen er der uansett grunnet grums fra den evt andre katten). Å ha veldig lav terskel for å bare ringe Vetrinær om du er usikker :) har du sårvask i tilfelle såret skulle åpne seg igjen? 

Takk for svar! Jeg tenker jeg holder han inne i dag ihvertfall, så får han gå ut i morgen dersom formen er like bra.

Jeg har ikke sårvask, nei. Tenker du på vanlig apotek-sårvask? Går det an å bruke saltvannsløsning?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg tenker jeg holder han inne i dag ihvertfall, så får han gå ut i morgen dersom formen er like bra.

Jeg har ikke sårvask, nei. Tenker du på vanlig apotek-sårvask? Går det an å bruke saltvannsløsning?

Helst klorheksidin :) men siden såret er tørt så er det nok ikke nødvendig. 

Skrevet

Viktig å følge godt med på om det blir infeksjon. Har en katt som fikk et slikt sår i øre som så helt fint ut til å begynne med, men så gikk det infeksjon i det. Så i dag har han et øre som er delt på tuppen, han har ingen plager med det i dag.

Anonymkode: fa061...4bd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å følge godt med på om det blir infeksjon. Har en katt som fikk et slikt sår i øre som så helt fint ut til å begynne med, men så gikk det infeksjon i det. Så i dag har han et øre som er delt på tuppen, han har ingen plager med det i dag.

Ja, jeg følger nøye med. Han lar meg ta på det uten å reagere, og er i bra form i dag også. Men hvordan så du at det ble infisert, og hvor lang tid gikk det fra katten fikk såret til det ble infisert? Jeg fikk beskjed om å følge med på om det ble hovent eller varmt, og så langt er det ingen av delene.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg følger nøye med. Han lar meg ta på det uten å reagere, og er i bra form i dag også. Men hvordan så du at det ble infisert, og hvor lang tid gikk det fra katten fikk såret til det ble infisert? Jeg fikk beskjed om å følge med på om det ble hovent eller varmt, og så langt er det ingen av delene.

Husker ikke akkurat hvor lenge det gikk før jeg så at det ble infisert, men kanskje 3-4 dager. Man ser det ganske tydelig når såret blir infisert, det kom veske ut og øret ble varmt. 

Skrevet

Herregud! Holder selvsagt den skadde katten inne.  Katteeiere altså! Ja! Altfor mange katter blir behandlet som søppel!

Anonymkode: 52305...ed2

Skrevet

Herregud! Holder selvsagt den skadde katten inne.  Katteeiere altså! Ja! Altfor mange katter blir behandlet som søppel!

Unnskyld meg, høres det virkelig ut som jeg behandler katten min som søppel? For et unødvendig svar. Jeg ringte veterinæren igjen i dag og spurt om jeg kan slippe han ut, og fått beskjed at det går fint så lenge jeg passer på å følge med.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta å slapp av litt du da.... tror du noen gidder å høre på deg når det eneste du kommer med er beskyldninger? Nei. Du blir bare sett på som noe irriterende. Hvilken rett har du til å snakke ned dyreeiere bare fordi du har et visst syn på dyrehold? 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ta å slapp av litt du da.... tror du noen gidder å høre på deg når det eneste du kommer med er beskyldninger? Nei. Du blir bare sett på som noe irriterende. Hvilken rett har du til å snakke ned dyreeiere bare fordi du har et visst syn på dyrehold? 

"Vist syn på dyrehold " my a! 

Ja det skjærer inn til sjelen å se , dra ut på tokt , forsøke redde mishandlede, fullstendig neglisjerte katter som de er alt for mange av!

Jeg er så inn i helvete lei og trist av å se all faenskapen grufulle folk, gjerne familier,  unger/krapyler gjør mot dyr. SPESIELT katter blir behandlet som møkk!

Ser det bare på de som mener selv de er gode eiere spør om de mest hårreisende ting her på KG. 

• Liker 1
Skrevet

Ja det skjærer inn til sjelen å se , dra ut på tokt , forsøke redde mishandlede, fullstendig neglisjerte katter som de er alt for mange av!

Jeg er så inn i helvete lei og trist av å se all faenskapen grufulle folk, gjerne familier,  unger/krapyler gjør mot dyr. SPESIELT katter blir behandlet som møkk!

Ser det bare på de som mener selv de er gode eiere spør om de mest hårreisende ting her på KG. 

Men hva, ut i fra dette innlegget, gjør at du tror at jeg behandler katten min som møkk?

Som sagt i HI så ringte jeg dyrlegen med en gang jeg så at han hadde fått skaden. Den eneste grunnen til at jeg spurte her, var fordi dyrlegen var stengt. Jeg ringte de igjen i morges, og de sa at det er null problem å slippe han ut så lenge jeg følger med, noe jeg selvfølgelig gjør, uavhengig om han er inne eller ute (noe jeg forsåvidt ikke har turt riktig enda, men nå kommer vel du og sier at fyfaen for en elendig katteeier jeg er som "SPERRER KATTEN MIN INNE!") :) 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide med en pause fra dyrebeskyttelsen? Ingen dyr tjener på at man hisser seg så opp, du når IKKE frem med budskapet på den måten. 

Anonymkode: 91719...4a5

• Liker 1
Skrevet

På tide å få han innsatt i fengsel (så lenge den får eget rom, så får han ro og stillet)

Anonymkode: 59fc3...5bb

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i dette, mange mishandler dyrene sine. Men du tar veldig av for en liten rift i øret altså. Man mishandler ikke katten om man slipper ut med en så liten skade. 

Skrevet

Så lenge såret er på øret og det er tørt så ville jeg også ha sluppet ut katten. Det hadde derimot vært en helt annen historie hadde såret vært på et sted der katten kan slikke seg eller fort kommer i kontakt med lort. 

Som veterinær og de fleste påpeker: følg med såret så ordner det seg. Om det åpner seg igjen ville jeg holdt katten innendørs noen dager og renset med klorheksidin. 

Om såret blir hovent, varmt eller begynner å lukte så er det på tide å ringe veterinæren igjen. 

En katteeier som både leter etter råd på internett og ringer veterinæren bryr seg om katten sin - akkurat det er jeg ikke i tvil om :)

• Liker 4
Skrevet

Burde gå bra, bare pass på for uønsket endring.
Og om du har mulighet, pass på å rens rundt skaden for puss :) 
Tror man kan bruke normale sterile servietter og bare tørke forsiktig rundt øret når puss kommer inn. :) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje på tide med en pause fra dyrebeskyttelsen? Ingen dyr tjener på at man hisser seg så opp, du når IKKE frem med budskapet på den måten. 

Ha! Du skal være jækli glad du,  om du eier et hjerte for hver eneste mann og kvinne som går den ekstra milen for lidende og forlatte dyr ! Eller blir du sur av at torturerte dyr enten får en ny sjanse i livet,  eller må bli humant avlivet for mishandlingen har pågått for lenge!

La meg gjette- skulle ikke forundret meg!

Sorry....det er flere organisasjoner/nettverk  her i verden enn den grufulle i DINE øyne Dyrebeskyttelsen!

Om man fortsetter å behandle kattene sine som møkk fordi en blir perpleks av min rett på sak formuleringer: avskum. 

Ps , TS er ikke en av de ondskapsfulle eierne 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha! Du skal være jækli glad du,  om du eier et hjerte for hver eneste mann og kvinne som går den ekstra milen for lidende og forlatte dyr ! Eller blir du sur av at torturerte dyr enten får en ny sjanse i livet,  eller må bli humant avlivet for mishandlingen har pågått for lenge!

La meg gjette- skulle ikke forundret meg!

Sorry....det er flere organisasjoner/nettverk  her i verden enn den grufulle i DINE øyne Dyrebeskyttelsen!

Om man fortsetter å behandle kattene sine som møkk fordi en blir perpleks av min rett på sak formuleringer: avskum. 

Ps , TS er ikke en av de ondskapsfulle eierne 

Du, jeg jobber aktivt med dyrevelferd innen jakthunder. Du når ikke frem med sinne. 

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er også alt for mange katter som blir behandlet som mennesker av folk som ikke har peiling på hvordan en katt fungerer. 

TS har gjort alt helt riktig. Ringt dyrlegen når hun var tvil, fulgt med på at riften i øret ikke ble betent og sluppet katten ut når alt så ut til å gå fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...