Gå til innhold

Hvis man ikke kan ha hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man da? Jeg vil ha hund, men kan ikke ha fordi jeg er allergisk mot hunder. Prøvde en hund i vinter, hovnet opp selv om jeg ikke gjorde det da vi var på besøk hos eieren som hadde mange sånne hunder (totalt 5-6 timer over 2 dager). 

Så tør ikke å kjøpe meg hund. Men det er en sorg :( Kommer aldri over det. Går aldri tur lenger (har hatt hund før). Hver gang jeg tenker på det blir jeg deprimert. Og føler aldri jeg kan leve et helt godt liv. Ja, jeg er allergisk mot mye. Men akkurat hundeallergien er tung å svelge, den sitter hele tiden oppi halsen og minner meg på hvor fint det var da jeg hadde hund. 

Mindre angst. En bestevenn som bare var der for deg uten å stille spørsmål eller dømme deg. Jeg kan aldri oppleve det igjen? Har prøvd mennesker, funker dårlig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med katt? 

Skrevet

For meg var hund den store lidenskapen og drømmen, men så møtte jeg drømmemannen - som er hyperallergisk. Jeg valgte mannen og angrer så klart ikke på det. Han er fantastisk på alle måter (med unntak av allergien) og da måtte det bli sånn. Hadde heldigvis ikke hund når vi møttes, for da hadde jeg nok sikkert valgt hunden... 

Uansett - det var jo en slags sorg å se drømmen glippe. Følte det var urettferdig å ikke kunne få både drømmemannen OG hund. Men det er jo bare sånn. 

For min del har løsningen vært å finne en ny drøm og en ny lidenskap. En hobby uten dyr, rett og slett. Det tok litt tid å finne noe som jeg virkelig likte å drive med (en lidenskap blir ikke alltid til over natta), men så løsnet det. Ja, vil nok alltid savne å ha hund, men for meg var det viktig å finne en hobby som kunne erstatte det engasjementet jeg tidligere brukte på hund.

Anonymkode: 18179...334

Skrevet

Hva slags rase prøvde du? 

Skrevet

Eller en minigris? Bor en i nabolaget, og han er hele områdets maskot. Kan vanlige «hunde kommandoer» og er renslig👍🏻

Anonymkode: 7afbe...04e

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, exictence skrev:

Hva med katt? 

Har ikke slått ut på katt, men jeg er ikke sikker på det altså. Tenkte på sibirkatt, men veldig dumt om jeg kjøper en og ikke tåler den. Med å ikke tåle, så er det sånn, at jeg hovner opp og klør og blir virkelig dårlig. Ikke litt sånn at det klør i øya, det hadde jeg fint levd med. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg var hund den store lidenskapen og drømmen, men så møtte jeg drømmemannen - som er hyperallergisk. Jeg valgte mannen og angrer så klart ikke på det. Han er fantastisk på alle måter (med unntak av allergien) og da måtte det bli sånn. Hadde heldigvis ikke hund når vi møttes, for da hadde jeg nok sikkert valgt hunden... 

Uansett - det var jo en slags sorg å se drømmen glippe. Følte det var urettferdig å ikke kunne få både drømmemannen OG hund. Men det er jo bare sånn. 

For min del har løsningen vært å finne en ny drøm og en ny lidenskap. En hobby uten dyr, rett og slett. Det tok litt tid å finne noe som jeg virkelig likte å drive med (en lidenskap blir ikke alltid til over natta), men så løsnet det. Ja, vil nok alltid savne å ha hund, men for meg var det viktig å finne en hobby som kunne erstatte det engasjementet jeg tidligere brukte på hund.

Ja, skjønner. Men du har jo valgt det, da? Det har ikke jeg. Så er sinna på kroppen min som ødelegger for meg. Kroppen: "Ooo, hunder er sååå farlige at du må hovne opp og dø av det.. ooo.. Jeg er en idiotisk kropp!". Sånn føler jeg det. Jeg hater kroppen min så sterkt at jeg nesten føler meg adskilt fra den.Sikkert en overlevelsesmekanisme, psykisk sett. 

Så du prøvde ikke alle mulige raser? Jeg har hele tiden hatt et ørlite håp om at kanskje endag.. kanskje en yorkshire.. eller en puddel som bader hver uke.. eller en fuglehund (har møtt ETT individ jeg har tålt å oppholde meg i samme rom som mer enn 4 timer). Eller en spisshund. 

Man leser historier om den og den som tåler de og de rasene bedre enn andre. Men jeg er LIVREDD for å få meg en hund som jeg ikke kan ha. 

Jeg har funnet meg en annen hobby da :) jeg driver med håndarbeid. Men det blir på en måte noe helt annet, ingenting kan fylle tomrommet. 

Endret av Bæreposemedekstra
Skrevet
4 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Hva slags rase prøvde du? 

liten, korthåret. Tåler korthårede hunder svært dårlig. Og schæfere/huskyer med "sånn pels". 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller en minigris? Bor en i nabolaget, og han er hele områdets maskot. Kan vanlige «hunde kommandoer» og er renslig👍🏻

Anonymkode: 7afbe...04e

Skjønner :) men blir ikke det samme da ;) griser er fine - utendørs. Men tror jeg hadde fått dårlig samvittighet når jeg spiste ribbe gitt :p

Skrevet

Har du prøvd en allergivennlig hunderase? Jeg var allergisk når jeg var liten, så det ble puddel på oss. Hadde den i 13 år før han døde og fikk aldri allergisk reaskjon rundt ham. Nå er jeg så godt som allergifri og har en hund med vanlig, korthåret pels. Blir bare tett hvis han er mye oppi ansiktet mitt, og det kan jeg leve med.

• Liker 1
Skrevet

Lån en av de allergivennlige rasene og se om du reagerer. Mange allergikere tåler de allergivennlige rasene. 

Ellers er kanin et fantastisk kjæledyr. De er mer like på hunder enn katter, og du kan ha de boende inne.

Anonymkode: 282fd...061

Skrevet
1 minutt siden, Bæreposemedekstra skrev:

Ja, skjønner. Men du har jo valgt det, da? Det har ikke jeg. Så er sinna på kroppen min som ødelegger for meg. Kroppen: "Ooo, hunder er sååå farlige at du må hovne opp og dø av det.. ooo.. Jeg er en idiotisk kropp!". Sånn føler jeg det. Jeg hater kroppen min så sterkt at jeg nesten føler meg adskilt fra den.Sikkert en overlevelsesmekanisme, psykisk sett. 

Så du prøvde ikke alle mulige raser? Jeg har hele tiden hatt et ørlite håp om at kanskje endag.. kanskje en yorkshire.. eller en puddel som bader hver uke.. eller en fuglehund (enkelte tåler jeg). Eller en spisshund. 

Man leser historier om den og den som tåler de og de rasene bedre enn andre. Men jeg er LIVREDD for å få meg en hund som jeg ikke kan ha. 

Jeg har funnet meg en annen hobby da :) jeg driver med håndarbeid. Men det blir på en måte noe helt annet, ingenting kan fylle tomrommet. 

Ja, du har rett i det, jeg kunne selvsagt valgt bort mannen og valgt en hund i stedet. Men å velge bort drømmemannen hadde også vært en sorg da. Men skjønner hva du mener. Har ikke testet med ulike raser osv fordi mannen er hyperallergisk - det finnes rett og slett ingen mulighet for at vi kan ha pelsdyr i huset. Han har vært allergisk hele livet - så alt er prøvd før. Han synes også det er utrolig kjipt, men siden han har hatt det hele livet er det kanskje på en måte litt lettere enn å få det i voksen aldri. 

Min løsning var en annen hobby. Jeg forstår at det ikke fyller tomrommet (det gjør det ikke for meg fullstendig heller), men for meg var det et viktig skritt for å føle at livet hadde mening også uten dyr. 

Skrevet

Jeg har Japansk Spisshund. Har en kompis som er allergisk mot hund/katt et cetera, men han reagerer ikke på min hund. Han er blitt veldig glad i hunden min, siden han trodde at han aldri kunne være i nærheten av hunder. 

Anonymkode: 23464...de4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lån en av de allergivennlige rasene og se om du reagerer. Mange allergikere tåler de allergivennlige rasene. 

Ellers er kanin et fantastisk kjæledyr. De er mer like på hunder enn katter, og du kan ha de boende inne.

Anonymkode: 282fd...061

Jeg er driiitallergisk mot kaniner :P men er enig i at de er fantastiske kjæledyr. Har to stykker ute, men de er ikke så tamme. Så er mer for at det er kos å plukke mat til dem og stelle for dem, de kan bli litt klappet, men det blir på en måte et litt avstandsforhold oss imellom. Men når vi skal til dyrlegen eller ha dem med på hytta blir jeg helt tett :/ 

Mja, har vurdert det. Var i kontakt med en puddeloppdretter som gjerne ville låne ut en hund, men jeg ble skeptisk etter hendelsen i vinter. Var syk i tre uker etter at jeg hadde hunden på besøk her, og måtte selge møbler for å kunne bli normal igjen. 

Skrevet
Akkurat nå, Bæreposemedekstra skrev:

liten, korthåret. Tåler korthårede hunder svært dårlig. Og schæfere/huskyer med "sånn pels". 

Okei. Finnes raser som er allergivennlige, de krever dogen del pelsstell.Feks. puddel, schnauzer, portugisisk og spansk vannhund, wheaten terrier osv osv. Hvis hund er viktig for deg ville jeg prøvd å passe en allergivennlig rase 👍🏻 

Skrevet
4 minutter siden, Stueloff skrev:

Har du prøvd en allergivennlig hunderase? Jeg var allergisk når jeg var liten, så det ble puddel på oss. Hadde den i 13 år før han døde og fikk aldri allergisk reaskjon rundt ham. Nå er jeg så godt som allergifri og har en hund med vanlig, korthåret pels. Blir bare tett hvis han er mye oppi ansiktet mitt, og det kan jeg leve med.

Nei, har ikke prøvd det. Mener du at du kan ha blitt vaksinert ved å bo med puddelen? 

Jeg hadde hund før, og da var jeg ikke allergisk. 6 mnd etter han døde ble jeg dritallergisk, vet ikke hvorfor...

Skrevet
1 minutt siden, Bæreposemedekstra said:

Nei, har ikke prøvd det. Mener du at du kan ha blitt vaksinert ved å bo med puddelen?  

Jeg hadde hund før, og da var jeg ikke allergisk. 6 mnd etter han døde ble jeg dritallergisk, vet ikke hvorfor...

Tror ikke jeg ble vaksinert, vokste det nok bare av meg. Det er kanskje en mulighet å prøve en allergivennlig hunderase, finnes mange flotte!

Skrevet
1 minutt siden, Stueloff skrev:

Tror ikke jeg ble vaksinert, vokste det nok bare av meg. Det er kanskje en mulighet å prøve en allergivennlig hunderase, finnes mange flotte!

Ja, gjør det :) 

Skrevet
8 minutter siden, Bæreposemedekstra skrev:

Vet at noen har opplevd å ikke reagere på kjæledyrene sine når de har blitt vant allergenet. Men sikkert ikke enkelt det heller

Skrevet

Hva med en allergivennlig rase? Jeg har en japansk spisshund, den er kjent for å være snill mot allergier. Jeg har en kompis som er superallergisk mot hunder, men min frøken tåler han.

Jeg tror det kan ha med pelstypen å gjøre. JS har ganske lik pels som polarhunder. Dvs det er et skitt-og smussavstøtende fettlag i pelsen.

Anonymkode: da52c...52b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...