Gå til innhold

Kakeformer som lekker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det vanlig at det lekker ut av kakeformer? Jeg lagde gulrotkake forrige uke, og den gamle formen lakk, så jeg dro på lørdag og kjøpte Bake it easy + to former i andre størrelser, og da jeg skulle lage sjokoladekake i går så rant det ut fra bunnen, der man klemmer igjen formen. Dette skjedde på to av de nye. Er dette normalt? Er det meningen at man må bruke bakepapir oppi for at det skal være tett? 

Anonymkode: 87d16...99c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det var tett, men vet ikke sikkert?

Skrevet

Mine billige, relativt nye kakeformer lekker. Mammas gamle fra 70-tallet lekker ikke. Tror rett og slett det har litt med kvalitet å gjøre, men har ikke kjøpt noen nye, dyrere former for å sjekke ... 

Anonymkode: 3a5c9...e5e

• Liker 2
Skrevet

Har sånne fra Europris, lekker litt ja, men hvis røren minner såpass tykk at den ikke renner gjennom, annet enn at det drypper fett eller noe, setter jeg kakeforma på bakepapir på stekerista, ellers har jeg bakepapir oppi

Anonymkode: b0a55...cd4

Skrevet

Takk for svar. Bake it easy koster jo 499,-, så kvaliteten skulle ikke ha vært noe å si på. Tror jeg ringer til butikken og hører, jeg. Røren til sjokoladekaken var veldig tynn. Men poenget med nye former var jo at jeg skulle slippe å bruke bakepapir :) Da jeg lagde ostekake så brukte jeg plastfolie. 

Anonymkode: 87d16...99c

• Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring er at Bake it Easy-formen ikke holder særlig god kvalitet. Den er dyrere enn de fleste andre, men det er ikke fordi selve formen er så bra, men fordi man har kakefat og lokk samtidig. Jeg har også hatt en Bake it Easy som lekker, og den lekker atskillig mer enn alle de andre springformene mine, faktisk så mye at jeg mener den er ubrukelig. De andre formene er både fra Til Bords, Europris og Kitchn. De lekker litt, alle sammen, men veldig lite. Eneste gangen det er et problem er når jeg lager ostekake med gelelokk. Geleen lekker alltid ut i større eller mindre grad, for jeg har aldri tenkt på trikset med plastfolie. 

Anonymkode: 23afe...b32

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd at vanlige springformer lekker om røren er veldig tynn. Har også en Bake it easy type form (et annet merke), den har ikke lekket enda. Men nå har jeg kun brukt den til ostekake og da har jeg jo kjeks bunn som tetter.

Anonymkode: 62bcb...025

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker alltid et bakepapir i bunnen av ringformer, og klemmer papiret fast med ringen - aldri opplevd at den lekker da? 

Anonymkode: a424a...252

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker alltid et bakepapir i bunnen av ringformer, og klemmer papiret fast med ringen - aldri opplevd at den lekker da? 

Anonymkode: a424a...252

Det var et lurt triks, det skal jeg gjøre neste gang jeg baker kake. Har bare pleid å ha bakepapir med litt kant opp, men tror nok det blir bedre slik du gjør det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...