Gå til innhold

Hvorfor lar noen foreldre sin 9-åring delta på 9 treningsøkter i uken på 4 forskjellige idretter??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer....

Blir ikke barnet stresset av dette? Hva med å la barn være barn? La det få kjede seg litt?

Anonymkode: 068ed...d06

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså snakk om ledende spørsmål. Når det er så overdrevent selvfølgelig syns ikke folk det er ok. 

Anonymkode: b8077...1b1

• Liker 5
Skrevet

Sånn i utgangspunktet tenker jeg at dette umulig kan være spesielt vanlig. Det betyr flere treningsøkter hver dag for 9-åringen, noe som for de aller fleste ikke er praktisk mulig. 

Ser ikke helt vitsen med å diskutere en spesiell familie du vet om her på forumet. Sånn generelt synes jeg det høres mye ut, men kanskje det er helt perfekt for denne familien. Noen blir ikke så lett stresset og liker stramt program. 

Anonymkode: a8895...f45

• Liker 3
Gjest GiftMann38
Skrevet

Ser ikke helt problemet. Stress er bare et problem for late mennesker.

Da jeg var liten så var jeg stort sett på fotballbanen fra morgen til kveld (vi byttet på å stå opp tidlig i helgene for å være tidlig ut og sikre oss målene på banen) uten at noen bekymret seg for at jeg skulle bli "stresset". 

Skrevet

Jeg drev med volleyball, fotball og judo en periode da jeg var i samme alderen. Mulig jeg var 11 år uansett ble det 7 treninger i uka og det ble etter hvert litt i meste laget. Jeg kuttet ned til kun en av aktivitetene og jeg tror aldri jeg kommer til å la mine barn kjøre seg såpass ut. 

Anonymkode: 75c5a...6bc

• Liker 1
Skrevet

Det er flere i klassen «vår» som kjører slikt løp. Det kan virke som foreldrene kanskje brenner for minst en av idrettene (og at det blir den idretten de absolutt ikke får gi seg med.) Det kan nok være stress og slitsomt for 9åringen, men det er jo ofte på de organiserte aktivitetene de treffer vennene også. Så lenge det er frivillig, man har tid til leksene og foreldrene klarer å følge opp så er det vel greit.. 

våre barn har det travelt nok med en idrett hver (som jo tar både ettermiddager og helger det også) men de setter pris på at de kan være litt impulsive og løpe mellom venner etter leksene. 

Anonymkode: e010d...83f

Skrevet

Dette må jo være ganske langt utenfor normalen. Jeg har tre barn og har ikke vært borti dette.

Anonymkode: 2a7db...8ad

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at barnet må ha veldig lyst til dette for å orke det.
Men noen barn har mer energi enn andre, og trenger faktisk mange aktiviteter? Er ikke sikkert det er kjempestress heller, om det er to aktiviteter etter hverandre på samme sted. (Igjen, forutsatt at barnet har masse overskuddsenergi, og har mer å gi etter første trening.)

Anonymkode: e60a1...9e6

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at barnet må ha veldig lyst til dette for å orke det.
Men noen barn har mer energi enn andre, og trenger faktisk mange aktiviteter? Er ikke sikkert det er kjempestress heller, om det er to aktiviteter etter hverandre på samme sted. (Igjen, forutsatt at barnet har masse overskuddsenergi, og har mer å gi etter første trening.)

Anonymkode: e60a1...9e6

Jeg har to barn i den kategorien - de har utrolig mye energi. Har aldri opplevd at de er slitne etter barnehagen/skolen, det er rett ut for å leke og herje. Synes likevel det høres helt ekstremt ut med organiserte aktiviteter hver dag. Barn trenger å få brukt kreativiteten sin når de leker og er aktive, ikke stresse for å rekke trening og hele tiden bli fortalt hva de skal gjøre.

Det er mulig jeg hadde følt det annerledes hvis vi bodde langt unna andre barn, slik at aktiviteter var eneste måte å treffe venner på. Men da ville jeg heller prioritert å bruke ettermiddagene til å besøke andre så barna kunne leke fritt.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer....

Blir ikke barnet stresset av dette? Hva med å la barn være barn? La det få kjede seg litt?

Anonymkode: 068ed...d06

Jeg antar at for dem det gjelder, fungerer det bra, er ønskelig og ikke gjør barnet stressa. Jeg kjenner absolutt ingen der dette er tilfellet, men noen har jo ganske full timeplan, og andre gjør veldig lite. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 4723e...353

Skrevet

Vet om en mor i klassen som gjør dette..Husker datteren sa at hun heller ville ha mer fritid.Ville ikke gå på alt dette.Men moren sa hun måtte..Denne moren er også den som helst sitter igjen lenge etter avslutninger og foreldremøter og syns dette er så kjekt mens andre vil hjem..

Anonymkode: 44133...780

• Liker 1
Skrevet

Tja... Dette er kanskje noe overdrevent for folk flest men om barnet selv ønsker og vil delta og har tilstrekkelig overskudd og energi er det ikke noe i veien for dette. Problemet blir heller senere i livet når sosiale forpliktelsee og skoleaebeid tiltar. Så lenge det går òg barnet trives, hvorfor ikke? Mennesket er ikke skaptfor å sitte på rumpa, vi tåler en god del mosjon og bevegelse gitt at stress, kosthold og søvn er under kontroll. 

Selv var jeg bare aktiv innen fotball, med tre økter i uka, MEN... De dagene jeg ikke hadde fotball var jeg ute på rulleskøyter, spilte hockey, løp, klatra i trær, spilte fotball utenom det organiserte, gik tur, lekte i skogen og på lekeplassen, gikk tur med hunden osv var i det hele tatt i minimum to timer bevegelse hver dag hele uka i mange år, en fysisk mengde tilsvarende mer enn ni økter i uka. Tok virkelig ikke noe skade av det

Skrevet

Galskap. 

Da må foreldrene lære barna sine at man må ta valg her i livet! Og angrer man så kan man bytte idrett. 

Anonymkode: 911b9...7c9

• Liker 1
Skrevet

Jeg som forelder hadde ikke giddet det kjøret. Her har minstemann en aktivitet, men det er 3-4 treninger i uka gjennom hele året i tillegg til kamper og turneringer. Vi hsr i tillegg valgt et lag som et 4 mil hjemmefra, så blir litt kjøring og det tar mye tid. Men så lenge han har lyst, så kjører vi! 

Anonymkode: e2107...ba4

Skrevet

Har barnet ADHD?

Anonymkode: 8fa57...97e

Skrevet

Hvis ungen vil være med på alt dette, så er det greit, men hvis ungen må pga foreldrenes ambisjoner, så er det ikke  greit.

Skrevet

Jeg er lærer, og fra mitt ståsted kan jeg si at det varierer veldig. Jeg har opp igjennom årene hatt flere elever som har gått diverse eliteprogrammer, eller har hatt flere aktiviteter. En av elevene hadde f. Eks. 9 treninger i uken, fordelt på 6 dager. Den siste dagen pleide hun å gå på toppturer med familien. Det var aldri noe problem for henne. Hun glødet, hadde masse energi, og gjorde det bra på skolen. 

En annen elev gikk på to idretter. To treninger i uken, pluss kamp nesten hver helg. Elever var sliten og trett, viste lite initiativ på skolen. Sa han følte seg stresset. Da tok jeg en prat med foreldrene, og spurte om de hadde vurdert å kutte litt ned på fritidsaktiviteter. 

Man må, med andre ord, se an barna. 

Anonymkode: 54cc8...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...