Gå til innhold

Pleier svigerfamiliene å møtes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker da jeg var 16 og skulle på første ferie med kjæresten, at mine foreldre og hans foreldre traff hverandre. Sånn for å sjekke ut hvordan ting var.

Men nå da? Er i 30 årene og vi prater om å flytte sammen. Vi har jo selvsagt møtt "svigers" begge to, men hvor vanlig er det å ha begge familiene samlet? Burde vi kanskje invitert begge familiene på middag?

Anonymkode: 2ca76...e36

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker da jeg var 16 og skulle på første ferie med kjæresten, at mine foreldre og hans foreldre traff hverandre. Sånn for å sjekke ut hvordan ting var.

Men nå da? Er i 30 årene og vi prater om å flytte sammen. Vi har jo selvsagt møtt "svigers" begge to, men hvor vanlig er det å ha begge familiene samlet? Burde vi kanskje invitert begge familiene på middag?

Relativt vanlig at de møtes i bursdager eller andre samlinger.

• Liker 5
Skrevet

Foreldrene mine og foreldrene hans ber hverandre på middag og drinks noen ganger i året.

Anonymkode: 23a9e...e70

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har vært gift i 10 år. Mine svigerforeldre og mine foreldre har møttes én (1) gang i 10 minutter.

Vi har ikke barn, og inviterer ikke til felles familiesamlinger (hvorfor skulle vi det?).

Edit: kan legge til at mine foreldre og svugerfamilie bor ca. 1 time fra hverandre med bil.

Endret av Alice123
  • Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, Illuminatum skrev:

Relativt vanlig at de møtes i bursdager eller andre samlinger.

Kommer jo helt ann på hvor man bor. Om man bor på hver sin side av landet, er det kanskje naturlig for dem å møtes når dere gifter dere. Om man kun bor et par timer unna hverandre er det jo anneledes, og forventet å møtes oftere. 

Våre møttes når vi giftet oss, men de hadde jo pratet ilag på tlf osv, vi hadde jo vært samboere i 3 år. Jeg, kona og foreldrene min bor i tromsø, hennes foreldre bor helt i andre enden.

Anonymkode: 4374e...0a0

Skrevet

Hvorfor ikke? Er hyggelig at mennesker som betyr mye for dere også kjenner hverandre. I begynnelsen vet jeg begge foreldrepar satt pris på det, da det å kjenne foreldrene til en person også sier mye om personen (som deres datter/sønn lever med). Etterhvert ble de også gode venner, og nærmest utvidet familie. 

Vi har vært sammen i mange år, og foreldrene våre møtes ofte. De møtes også uten oss, nå når de er pensjonister har de til og med besøkt hverandre respektive fritidseiendommene flere ganger.  

Vi feirer som regel jul hos oss med begge foreldrepar, og inviterer også ofte begge samtidig til middager og andre sammenkomster, selv om vi ikke har barn. 

Anonymkode: 53a35...dc1

• Liker 2
Skrevet

Det varierer vel fra familie til familie vil jeg tro. I min familie er det ikke så vanlig. De gangene det har skjedd har vært tilfeldig. Som at noen har blitt invitert på besøk, også har de andre bare tilfeldigvis tatt turen uten at vi visste om det (noe jeg forøvrig hater).

Anonymkode: cae28...a27

• Liker 2
Skrevet

Våre familier møtes i bryllup, dåp og på «voksenbursdag» til ungene. 

• Liker 3
Skrevet

Våre foreldre bor i små bygdestrøk på hver sin kant av vårt langstrakte land, og samboer og jeg bor i Oslo, så rent praktisk har ikke det vært aktuelt for dem å treffes ennå. Ikke har vi planer om bryllup heller. Men om vi får barn, så er det vel naturlig at alle samles ved noen anledninger.

Vi er rundt 30 og har vært sammen i fire år.

Anonymkode: d5034...b76

• Liker 1
Skrevet

Min farmor og mormor ble bestevenninner de og tilbringer fortsatt tid sammen, både med og uten familiene sine.

Det er nok ganske normalt at svigerfamiliene møtes. Om så bare to ganger i året når den ene har bursdag :)

Anonymkode: 12c2b...126

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre og svigerforeldrene har vel 1-2 ganger i året. De bor på hver sin kant av landet, men siden vi bor på samme sted som foreldrene mine så inviterer vi også de over en tur for middag når svigers er på besøk en helg. Har inntrykk av at alle setter pris på det

Anonymkode: e1a71...9a6

Skrevet

Mine foreldre og svigerforeldre ble godt kjent, Vi var ofte samlet alle sammen, både når vi voksne hadde bursdag og når barna hadde det. Så ble det jo samling ved dåp, til jul og også på vanlige dager. De ble etterhvert så godt kjent at de møttes også uten oss. Veldig hyggelig mtp at de også hadde felles barnebarn.

Anonymkode: f561f...11d

Skrevet

Svigerfar er nå død, men de møttes i bursdager etc. Svigermor og min mor har gått i samme klasse og kjenner derfor hverandre fra før. De møtes alltid i bursdager, 17. mai, jul etc. Også møtes min mor og svigermor for en kaffe innimellom.

Anonymkode: d7746...b7f

Skrevet

De bor en halv dags reise fra hverandre, men besøker hverandre i ferier. Som oftest uten unger og barnebarn til stede. Det hender også at de møtes i bursdager.

Anonymkode: 2ba6c...73a

Skrevet

Våre svigerfamilier har aldri møtt hverandre. Vi har vært gift i 10 år. Ingen av dem har noensinne gitt uttrykk for å ønske noe kontakt eller å hilse. Helt ok.

Anonymkode: 4d559...d2b

• Liker 2
Skrevet

Jeg og mannen har vært sammen i over 19 år og familiene våre har møtt hverandre to ganger (en gang feiret begge jul her med oss, andre ganger var i bryllupet vårt). Sist gang var for syv år siden. Skal sies at mannens familie bor på vestlandet, min i Nord-Norge og vi på østlandet. Hadde vi alle bodd i nærheten av hverandre hadde de sikkert truffet hverandre oftere, i alle fall i barnas bursdager og slikt, men de er svært ulike mennesker så tviler på at de hadde ønsket å ha så veldig mye kontakt uansett.

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært sammen over ti år og har barn. Våre foreldre har møttes tre ganger. De er svært ulike og har ingenting til felles utenom oss og barnebarna. 

Anonymkode: af374...850

• Liker 2
Skrevet

Kun i familieselskapene til barnet her, og da skjer det heller ikke årlig da det ikke alltid passer for alle den samme helga. De bor langt fra hverandre da. Mine foreldre bor på vestlandet, mens hans mor bor på østlandet, så det faller seg ikke naturlig for dem å "henge" sammen. Våre er også helt ulike.

Anonymkode: 09bbf...a80

Skrevet

Mine foreldre og svigerforeldre møtes i forbindelse med juleselskap, 17. mai, bursdager osv. Mine svigerforeldre er gamle og nesten en annen genrasjon enn mine foreldre, så de møtes ikke utenom selskap som jeg og min mann steller til. Det blir kanskje 3-4 ganger pr år

Anonymkode: 6af0f...8c2

• Liker 1
Skrevet

Våre familier møttes i bryllupet og i dåpen. De bor på hver sin kant av landet. For søsknene mine er det annerledes, siden alle bor "her" og der treffes alle hver bursdagsfeiring etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...