Gå til innhold

Dårlig forbrenning etter jeg fyllte 25 år. Kan den økes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var alltid syltynn, uansett hvor usunn og lat jeg var så lå min BMI på rundt 17/18. Så ble jeg 25 og til tross for sunnere og mer aktiv livsstil har jeg gått en del opp i vekt. Er 28 år nå og BMI på 24.2, noe som betyr at jeg er helt øverst på BMI-skalaen og snart overvektig. 

Er det noe som hjelper på å øke forbrenningen? Styrketrening fremfor kondisjon? Spesielle matvarer? Drikker MYE vann da jeg har lest at det skal hjelpe.

Anonymkode: 65529...6d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbrenningen din går ikke ned så mye. Spis mindre mat.

Anonymkode: 03868...2c4

• Liker 9
Skrevet

Det er riktig det den over sier. Du spiser nok bare mer enn det du har gjort. Spis magrere mat og kutt sukker og andre raske karbohydrater til et minimum. 

Vann har ingen effekt på forbrenningen. Du trenger ikke mer vann enn det som er anefalt. Å drikke mye mer vann enn anbefalt fører til at du får for lite saltmengde i kroppen, og du må tisse mer. 

Tung styrketrening fører til økt muskelmasse. Økt muskelmasse gir økt hvileforbrenning. Ellers er jo cardio veldig godt for forbrenningen. Jeg brenner fort 3000 kcal på en 6-timers fjelltur for eksempel.

Anonymkode: 28a08...572

• Liker 1
Skrevet

For min egen del handlet det mer om at livsstilen endret seg en del rundt 25år. Jeg var ikke lenger student (med dårlig råd til god mat), hadde samboer og vi lagde ordentlig middag hver dag, hadde gode helgefrokoster, filmkos osv. Ikke lenger ute å danset hele natten i helgene. Glemte ikke måltider lenger for å si det sånn;)

Anonymkode: 691aa...a1e

• Liker 3
Skrevet

Herregud 😂😂😂

Anonymkode: e5e8c...93c

• Liker 1
Skrevet

Styrketrening fremfor kondisjon ja! Økt muskelmasse vil øke den totale forberenningen din, ettersom muskler krever mer energi enn fett. Fokus på øvelser som bruker hele kroppen, som knebøy, markløft osv. Tung styrketrening i baseøvelsene i kombinasjon med hypertrofi i "mindre" øvelser er min favorittlåter å legge opp treningen på.

Ville likevel fokusert på kondisjonstrening som intervaller (f.eks løping og roing) et par ganger i uka i tillegg til styrketreningen (spesielt nå i starten) dersom du nærmer deg overvektig på skalaen. 

Det viktigste av alt vil nok likevel være kostholdet ditt. Med mindre du har uidentifiserte problemer med stoffskiftet etc. som er årsaken til at du har lagt på deg så mye på kort tid, får du nok i deg mer kalorier i løpet av dagen enn det du tror, eller du beveger deg mindre enn du tror. 

Det er heldigvis ikke sånn at forbrenningen bare kortslutter etter en viss alder:)

Anonymkode: fffdc...9c5

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Var alltid syltynn, uansett hvor usunn og lat jeg var så lå min BMI på rundt 17/18. Så ble jeg 25 og til tross for sunnere og mer aktiv livsstil har jeg gått en del opp i vekt. Er 28 år nå og BMI på 24.2, noe som betyr at jeg er helt øverst på BMI-skalaen og snart overvektig. 

Er det noe som hjelper på å øke forbrenningen? Styrketrening fremfor kondisjon? Spesielle matvarer? Drikker MYE vann da jeg har lest at det skal hjelpe.

Anonymkode: 65529...6d7

Å drikke mye vann hjelper bare hvis du får i deg så mye salt at det binder unødig mye vann i kroppen.

Spørsmålet er om du trenger å miste fettvekt. Mange er ikke klar over at kroppen fortsetter å utvikle seg også etter at man er utvokst. Hvis du hadde bmi på 17-18 i tenårene er det normalt at du legger på deg etter fylte 20. 

Ellers kan ikke bmi-skalaen brukes til å avgjøre om et enkeltindivid er overvektig. Hvis man har mye muskelmasse kan man fint ha bmi på 26-27 uten å være overvektig.

Det som gir best økning i forbrenningen er å trene utholdenhet 3-4 ganger i uka (disse øktene må selvsagt ha en viss varighet og intensitet), men aller best effekt får du av å trene både styrke og utholdenhet.

Anonymkode: b0bea...d4b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å drikke mye vann hjelper bare hvis du får i deg så mye salt at det binder unødig mye vann i kroppen.

Spørsmålet er om du trenger å miste fettvekt. Mange er ikke klar over at kroppen fortsetter å utvikle seg også etter at man er utvokst. Hvis du hadde bmi på 17-18 i tenårene er det normalt at du legger på deg etter fylte 20. 

Ellers kan ikke bmi-skalaen brukes til å avgjøre om et enkeltindivid er overvektig. Hvis man har mye muskelmasse kan man fint ha bmi på 26-27 uten å være overvektig.

Det som gir best økning i forbrenningen er å trene utholdenhet 3-4 ganger i uka (disse øktene må selvsagt ha en viss varighet og intensitet), men aller best effekt får du av å trene både styrke og utholdenhet.

Anonymkode: b0bea...d4b

Var jeg som skrev dette, kom bare borti anonym-knappen.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å loggføre og veie alt du spiser i en periode. Og da mener jeg alt! Da kan du få oversikt over hva og hvor mye du egentlig spiser. Kanskje du får den en aha-opplevelse. Ellers er styrketrening bra for økt forbrenning. 

Anonymkode: c8d99...a93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...