AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Opplever du at det er en gjennomgående nok aksept, kunnskap og forståelse rundt psykiske lidelser? Eller har man fortsatt en lang vei å gå? Hva tenker du? Anonymkode: a18ed...857
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Det har vel egentlig blitt ALT FOR MYE aksept for psykiske lidelser... Anonymkode: 58142...49c 6
Morpheus Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 Enig med innlegget over. Nå er alle psykisk syke. Det deles ut diagnoser i alle retninger med folk som liksom har depresjoner, sosial angst, AD-HD og det ene etter det andre. 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 (endret) På 8.10.2018 den 13.14, AnonymBruker skrev: Opplever du at det er en gjennomgående nok aksept, kunnskap og forståelse rundt psykiske lidelser? Eller har man fortsatt en lang vei å gå? Hva tenker du? Anonymkode: a18ed...857 Synes det fortsatt er mange som ikke forstår helt ut de dypeste mekanismene hos mennesker som har opplevd grove traumer. Endret 4. desember 2018 av Jegskulleønskeat
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har vel egentlig blitt ALT FOR MYE aksept for psykiske lidelser... Anonymkode: 58142...49c Ja, det er kanskje mer aksept, men den dype forståelsen har ikke blitt så mye større hos folk flest. Man vet, men klarer nok ikke 100 % å sette seg inn i det om man ikke har vært der selv.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Synes egentlig at anerkjennelsen og ansvaret fortsatt er manglende.. Anonymkode: 2392c...1c1 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #7 Skrevet 9. oktober 2018 5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Ja, det er kanskje mer aksept, men den dype forståelsen har ikke blitt så mye større hos folk flest. Man vet, men klarer nok ikke 100 % å sette seg inn i det om man ikke har vært der selv. Sant. Veldig mye overflatisk hylling. Anonymkode: 9be9d...b1e 3
Stueloff Skrevet 9. oktober 2018 #8 Skrevet 9. oktober 2018 Jeg møter fortsatt mye "skjerp deg"-holdinger når jeg er åpen om sykdommen min. Både på nett og privat. Så jeg vil si at vi er ikke helt der enda. 3
tussi84 Skrevet 9. oktober 2018 #9 Skrevet 9. oktober 2018 Er fortsatt langt unna at alle aksepterer psykiske sykdommer. De synes jo stort sett ikke for allmennheten, og mange er fortsatt at den oppfatning at det er bare å ta seg sammen så ordner det seg. Eller så har en del oppfattelsen, men jeg gjorde x og x, og det fungerte for meg og da fungerer det for alle Andre også. Psykiske syke kan ofte blitt sett på som late, enten om det er angst, depresjon eller personlighetsforstyrrelser som ligger til grunn. Det er ikke nok kunnskap hos folk generellt om hva disse lidelsene kan innebære, og derfor kan lett en uteforstående tro at depresjon betyr at enn bare er lei seg. Alle mennesker blir lei seg inne i mellom er da den neste tanken, bit tenna sammen og kom deg videre hos en del. Om du ikke orker noe pga sykdommen du har, vel da er du vel egentlig bare lat. Det er synd at man skal dømme noe man ikke har peiling på. Det er ikke du som lever i vedkommende sin kropp eller opplever hva slags utfordringer som vedkommende har. Jeg tror man hadde kommet mye lenger med å møte folk på en forståelsefull måte. Nei det er ikke alt du kommer til å forstå. Jeg forstår feks ikke hvordan det er å være født i feil kropp, men jeg aksepterer at noen føler det sånn. Jeg forstår det ikke fordi jeg har alltid kjent meg selv som en jente, men til de som føler det slik så prøver jeg å forstå ved å akseptere de slik de er. Jeg dømmer de ikke for noe jeg ikke kan noe om. Aksept og forståelse tror jeg er nøkkelordet her uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #10 Skrevet 9. oktober 2018 15 timer siden, tussi84 skrev: Er fortsatt langt unna at alle aksepterer psykiske sykdommer. De synes jo stort sett ikke for allmennheten, og mange er fortsatt at den oppfatning at det er bare å ta seg sammen så ordner det seg. Eller så har en del oppfattelsen, men jeg gjorde x og x, og det fungerte for meg og da fungerer det for alle Andre også. Psykiske syke kan ofte blitt sett på som late, enten om det er angst, depresjon eller personlighetsforstyrrelser som ligger til grunn. Det er ikke nok kunnskap hos folk generellt om hva disse lidelsene kan innebære, og derfor kan lett en uteforstående tro at depresjon betyr at enn bare er lei seg. Alle mennesker blir lei seg inne i mellom er da den neste tanken, bit tenna sammen og kom deg videre hos en del. Om du ikke orker noe pga sykdommen du har, vel da er du vel egentlig bare lat. Det er synd at man skal dømme noe man ikke har peiling på. Det er ikke du som lever i vedkommende sin kropp eller opplever hva slags utfordringer som vedkommende har. Jeg tror man hadde kommet mye lenger med å møte folk på en forståelsefull måte. Nei det er ikke alt du kommer til å forstå. Jeg forstår feks ikke hvordan det er å være født i feil kropp, men jeg aksepterer at noen føler det sånn. Jeg forstår det ikke fordi jeg har alltid kjent meg selv som en jente, men til de som føler det slik så prøver jeg å forstå ved å akseptere de slik de er. Jeg dømmer de ikke for noe jeg ikke kan noe om. Aksept og forståelse tror jeg er nøkkelordet her uansett. Dette Anonymkode: a7c9c...a9c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #11 Skrevet 9. oktober 2018 På 8.10.2018 den 13.22, Morpheus skrev: Enig med innlegget over. Nå er alle psykisk syke. Det deles ut diagnoser i alle retninger med folk som liksom har depresjoner, sosial angst, AD-HD og det ene etter det andre. ADHD er ikke en psykisk sykdom Anonymkode: a7c9c...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #12 Skrevet 9. oktober 2018 Jeg har en ganske tung psykisk lidelse og jeg skulle ønske folk trodde jeg var friskere enn mange kan tro når de møter en vandrende schizofren. 😅 Så jeg lever under cover for ikke å skremme noen. 🙄 Det er nok en liten vei å gå når det kommer til folks forståelse av psykiske lidelser. Anonymkode: 86bdb...e1f
Wonders Skrevet 12. oktober 2018 #13 Skrevet 12. oktober 2018 Psykiatrien er ikke god nok, samfunnet er ikke helt klar over hva dette innebærer. Skulle gjerne hatt mer fokus på dette temaet i skole og jobb. God mental helse er en jobb for livet. Hver dag. Fordi alle har en psykisk helse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå