VisningsnavnOK Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Hei! Samboer og jeg skal male og innrede ny bolig (på lavbudsjett). Jeg har lest en del innredninggstips på nett, men likevel ender det med at ting ikke passer sammen overhodet, og nå er både jeg, lommeboka og ikke minst samboer lei🤪 Jeg har vurdert å bruke en interiørstylist eller interiørarkitekt, men egentlig ønsker jeg selv å lære faget (eller fagene) godt nok» til å innrede selv. Jeg har forsøkt å søke etter pensumlistene til disse utdanningene på nett, men fant de ikke. Derfor lurer jeg på om noen kan anbefale litteratur, YouTube-kanaler e.l. hvor man kan lære seg å bli god til interiørstyling? Eller er det noen interiørstylister der ute som kan anbefale en bok eller to fra pensum som handler om å lære å sette sammen farger og materialer? Jeg er ikke så opptatt av trender og inventar, men av å lage harmoni og spenning. Jeg har inntrykk av at «halve Norge» er rågode på å få det fint hjemme. Hvordan klarer dere det?🤩 1
Scherbatsky Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Til farger ville jeg rett og slett gått i en ordentlig malerforretning som typ Fargerike eller Flugger. Jeg føler at de som står på Jernia f.eks ikke alltid er like vant med å tenke på hvordan fargene går sammen. Jeg hadde tatt med bilder av rommene (kan sikkert bruke prospektbilder) og forklart hva dere liker. De hjalp meg til å finne frem når jeg egentlig ikke ante hva jeg ville ha. Når det gjelder å finne hva man liker så tror jeg at det tar tid. Det gjorde det i alle fall for meg. Jeg heller skandinavisk og minimalistisk, men jeg har også rett og slett ting jeg liker i hus. Om det er trendy pynteting eller arvegods fra bestemødre. En god blanding. Du kan jo også f.eks ha en stylist på besøk noen timer, bare for å få litt tips og høre hva hun eller han tenker om boligen deres. Bruk tid til å scrolle på nettsider som selger den stilen du liker (enten det er skandinavisk/minimalistisk, bohemsk, shabby chic, cottage etc) og lagre bilder av det du liker på data eller mobil. Det finnes masse gode tips å få via instagram og Facebook (søk i hashtags!), men jeg tror at så lenge man kjøper det man faktisk liker og tenker over hver eneste ting før man kjøper det, så kommer man ganske langt. Og ikke stress med at alt skal være på plass med en gang. Der har jeg gått på en smell eller to før. Kjøpte svær sofa før jeg flytta inn her jeg bor nå, fylte opp leiligheten med ting. Nå er alt det solgt eller gitt bort, men jeg har det fint rundt meg, med færre ting jeg faktisk ønsket meg og som jeg virkelig liker. Den beste interiør-youtubekanalen jeg vet om er tre damer som pusser opp hus i Australia: https://www.youtube.com/channel/UCdMHDOiMLVGlntDX-4I_-rg Selv om det ikke er min stil, så er det spennende å få litt ideer. Jeg vet at kanalen Mr Kate er populær i USA, så kanskje det kan være noe?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 1 hour ago, VisningsnavnOK said: Jeg har vurdert å bruke en interiørstylist eller interiørarkitekt, men egentlig ønsker jeg selv å lære faget (eller fagene) godt nok» til å innrede selv. Jeg har forsøkt å søke etter pensumlistene til disse utdanningene på nett, men fant de ikke. Dette er solide jallautdanninger. Alt du trenger er å utvikle egen smak. Anonymkode: 79c5a...35d 5
VisningsnavnOK Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2018 7 timer siden, Scherbatsky skrev: Til farger ville jeg rett og slett gått i en ordentlig malerforretning som typ Fargerike eller Flugger. Jeg føler at de som står på Jernia f.eks ikke alltid er like vant med å tenke på hvordan fargene går sammen. Jeg hadde tatt med bilder av rommene (kan sikkert bruke prospektbilder) og forklart hva dere liker. De hjalp meg til å finne frem når jeg egentlig ikke ante hva jeg ville ha. Når det gjelder å finne hva man liker så tror jeg at det tar tid. Det gjorde det i alle fall for meg. Jeg heller skandinavisk og minimalistisk, men jeg har også rett og slett ting jeg liker i hus. Om det er trendy pynteting eller arvegods fra bestemødre. En god blanding. Du kan jo også f.eks ha en stylist på besøk noen timer, bare for å få litt tips og høre hva hun eller han tenker om boligen deres. Bruk tid til å scrolle på nettsider som selger den stilen du liker (enten det er skandinavisk/minimalistisk, bohemsk, shabby chic, cottage etc) og lagre bilder av det du liker på data eller mobil. Det finnes masse gode tips å få via instagram og Facebook (søk i hashtags!), men jeg tror at så lenge man kjøper det man faktisk liker og tenker over hver eneste ting før man kjøper det, så kommer man ganske langt. Og ikke stress med at alt skal være på plass med en gang. Der har jeg gått på en smell eller to før. Kjøpte svær sofa før jeg flytta inn her jeg bor nå, fylte opp leiligheten med ting. Nå er alt det solgt eller gitt bort, men jeg har det fint rundt meg, med færre ting jeg faktisk ønsket meg og som jeg virkelig liker. Den beste interiør-youtubekanalen jeg vet om er tre damer som pusser opp hus i Australia: https://www.youtube.com/channel/UCdMHDOiMLVGlntDX-4I_-rg Selv om det ikke er min stil, så er det spennende å få litt ideer. Jeg vet at kanalen Mr Kate er populær i USA, så kanskje det kan være noe? Tusen takk for gode tips og et raust svar! Jeg tar til meg rådene dine, og skal sjekke ut den australske YouTube-kanalen du nevner. Tror faktisk jeg har sett på den Kate-kanalen før, og syntes det var interessant. Lærte slik som at avstanden mellom sofaen og TV-en bør tilsvare 2-2,5 x diameteren til TV-skjermen (hvis jeg husker rett)🙂 Veldig kjekt. Jeg har dessverre dårlige erfaringer med fargeanbefalinger fra Fargerike og også fra Jotun, så det er en av grunnene til at jeg nå vil lære dette selv. 1
VisningsnavnOK Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er solide jallautdanninger. Alt du trenger er å utvikle egen smak. Anonymkode: 79c5a...35d Kan jeg spørre på hvilken måte du mener det er jallautdanninger?🤔 Å finne sin egen stil og investere i langvarig trivsel er helt klart noe jeg etterstreber. Kunne bare ønske smaken ikke endret seg så fort😜
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Å se på boligannonser på finn har ihvertfall gitt meg mange tips til farger og møbler. Særlig siden mange boliger i nærheten er nærmest identiske innvendig som min. Anonymkode: bbafa...45c 4
Scherbatsky Skrevet 9. oktober 2018 #7 Skrevet 9. oktober 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Å se på boligannonser på finn har ihvertfall gitt meg mange tips til farger og møbler. Særlig siden mange boliger i nærheten er nærmest identiske innvendig som min. Anonymkode: bbafa...45c Jepp, også gode tips! Jeg er veldig fornøyd i leiligheten min, men jeg har faktisk sånn derre alert fra Finn på nye leiligheter her jeg bor. Det selges mange leiligheter i områdene rundt meg som er veldig like min, og noen har gjort skikkelig fine ting med disse helt ordinære borettslagleilighetene fra 50-tallet. Jeg er i tillegg medlem på noen sånne interiør og maler grupper på Facebook. Mye repetisjon i spørsmålene der inne, men noen ganger finner man også skikkelig gode tips, og kan også hjelpe andre med ting man har erfaring fra.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #8 Skrevet 9. oktober 2018 Meld deg inn i interiørgrupper på Facebook. Jeg liker spesielt den som heter Interiør - rene linjer og skandinavisk stil. Anonymkode: 34064...a82
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2018 Takk for tips, snille mennesker!🌷 Jeg skal sjekke ut Facebook-grupper🙂 Jeg får også mye inspirasjon fra Pinterest og Instagram, men får det altså likevel ikke helt til her hjemme, delvis pga. et fargesterkt gulv og en planløsning som krever kreative løsninger. I tillegg til gode inspirasjonskilder, har jeg også lyst til å lese meg opp på fagkunnskap, særlig innen fargelære. Har tenkt litt på å ta et nettkurs innen interiørstyling, men det frister mer å kjøpe inn noen relevante bøker. Noen som kjenner til gode fagbøker eller annen litteratur som bl.a. lærer en «alt» man trenger å vite for å lykkes med farger? Jeg så på den relativt nye boken «Farger til folket», men synes ikke den gikk nok i dybden.
onyx Skrevet 9. oktober 2018 #10 Skrevet 9. oktober 2018 Du kan begynne med å tråle fb-grupper og blogger for å se på ulike stiller og gjerne lage en notisbord med bilder og løsninger du liker, gjerne uavhengig av stiler. Prøv å tenk over hva det er du liker, om det er fargene, formene på møbler, teksturer, kombinasjoner (f.eks. om fargepaletten er mer ton i ton eller mye kontraster, liker du farger eller vil du ha nøytral/svart/hvitt, om det brukes mye tekstiler (tepper, puter, pledd, gardiner etc), treverk (mørk/lyst eller kombinasjoner), glass, metall etc. Du kan også se på om du liker sett av møbler (f.eks. full matchende spisestue eller sofa og stoler) eller liker en kombinasjon av nytt/gammelt/ulike stiler. Prøv å unngå å kjøpe alt på en gang, tenk igjennom hva du trenger og ønsker. Tenk kvalitet, i hvilken møbler du vil legge mest penger. Hvis du er typen til å bytte sofa annet hvert år, så ikke kjøp den dyreste, for å si det sånn. Trendmøbler/pyntegjenstander blir fort litt utdaterte og da bytter man disse gjerne oftere ut. Jeg har selv kjøpt mye nytt til stua i år, så har brukt en del tid på disse tingene selv. Jeg har definitivt tenkt mer på hva jeg liker, enn typisk trend, men helt unngå trendene kan man ikke siden det jo er det som finnes i butikkene... Siden jeg alltid har vært glad i vintage møbler, så har jeg en kombinasjon av det og mer moderne møbler. Lyse farger, mye farger... Jeg liker ikke at interiøret mitt er for mye matchet, så jeg har brukt tid på å finne ting som passer sammen, men også er kontraster til hverandre.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #11 Skrevet 9. oktober 2018 Bruk Pinterest! Finn på forhånd ut hvilken stil/stiler du liker, jeg har brukt mye Instagram, for så å finne tilsvarende på Pinterest. Lag en egen tavle for de forskjellige rommene, og da blir det lettere å se sammenhengen i interiøret. Anonymkode: e0ae7...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #12 Skrevet 9. oktober 2018 Du kan begynne med å lære deg litt fargelære, feks ta utgangspunkt i ncs-koder. Ellers er mitt beste råd å bruke litt tid, finne ut hva du liker, og surfe rundt på nettet Anonymkode: b7c88...75d
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2018 Tusen takk alle sammen!💕 Mange gode råd her. Jeg har selv fulgt flere av de en stund allerede, men jeg mangler nok det kreative genet, for resultatet blir ikke så bra. Tror hovedproblemet er at jeg er petimeter og helst vil ha det til like fint som i de glansede bildene jeg ser på Instagram og Pinterest😍 Derfor ønsker jeg å lese meg opp på fagkunnskap. Jeg ser på det som en livslang investering. Jeg har lest litt om fargesirkelen, NCS, aksentfarger etc., men merker at jeg må gå litt i dybden for å klare å omsette det i praksis🙂 Mulig det ikke finnes gode bøker på norsk og at man må over til engelske bøker? Ps! Dette er min første post på forumet, så vet ikke om de over får varsel om at jeg har svart så lenge jeg ikke siterer/svarer direkte på innleggene?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #14 Skrevet 9. oktober 2018 9 minutter siden, VisningsnavnOK skrev: Ps! Dette er min første post på forumet, så vet ikke om de over får varsel om at jeg har svart så lenge jeg ikke siterer/svarer direkte på innleggene? De får ikke varsel, og ikke om du siterer de som er anonyme. Men har de lagt til tråden som Favoritt, så kan de se på Mine innlegg om det er kommet inn uleste svar Anonymkode: bdfa9...c30
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #15 Skrevet 9. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De får ikke varsel, og ikke om du siterer de som er anonyme. Men har de lagt til tråden som Favoritt, så kan de se på Mine innlegg om det er kommet inn uleste svar Anonymkode: bdfa9...c30 Åja, takk for opplysningen! Kjekt å vite🙂
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #16 Skrevet 9. oktober 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan begynne med å lære deg litt fargelære, feks ta utgangspunkt i ncs-koder. Ellers er mitt beste råd å bruke litt tid, finne ut hva du liker, og surfe rundt på nettet Anonymkode: b7c88...75d Tusen takk for gode råd! Ja, jeg må nok gå litt mer inn i fargelæren. Har lest om fargekoder, men glemmer det fort igjen🤪 måå få det inn en vakker dag.
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruk Pinterest! Finn på forhånd ut hvilken stil/stiler du liker, jeg har brukt mye Instagram, for så å finne tilsvarende på Pinterest. Lag en egen tavle for de forskjellige rommene, og da blir det lettere å se sammenhengen i interiøret. Anonymkode: e0ae7...8ef Tusen takk for gode råd! Jeg svarte i en generell post. Instagram og Pinterest er favoritter. Skulle gjerne laget slike tavler ja. Finner ikke ut av i hvilke programmer eller hvordan man lager «proffe» moodboards der bildene kan overlappe og sånn, men jeg lager det på sett og vis ved å sette bilder inntil hverandre i bildegalleriet på mobilen:-)
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #18 Skrevet 9. oktober 2018 På 8.10.2018 den 21.52, AnonymBruker skrev: Å se på boligannonser på finn har ihvertfall gitt meg mange tips til farger og møbler. Særlig siden mange boliger i nærheten er nærmest identiske innvendig som min. Anonymkode: bbafa...45c Tusen takk for tipset!😘
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #19 Skrevet 9. oktober 2018 11 timer siden, onyx skrev: Du kan begynne med å tråle fb-grupper og blogger for å se på ulike stiller og gjerne lage en notisbord med bilder og løsninger du liker, gjerne uavhengig av stiler. Prøv å tenk over hva det er du liker, om det er fargene, formene på møbler, teksturer, kombinasjoner (f.eks. om fargepaletten er mer ton i ton eller mye kontraster, liker du farger eller vil du ha nøytral/svart/hvitt, om det brukes mye tekstiler (tepper, puter, pledd, gardiner etc), treverk (mørk/lyst eller kombinasjoner), glass, metall etc. Du kan også se på om du liker sett av møbler (f.eks. full matchende spisestue eller sofa og stoler) eller liker en kombinasjon av nytt/gammelt/ulike stiler. Prøv å unngå å kjøpe alt på en gang, tenk igjennom hva du trenger og ønsker. Tenk kvalitet, i hvilken møbler du vil legge mest penger. Hvis du er typen til å bytte sofa annet hvert år, så ikke kjøp den dyreste, for å si det sånn. Trendmøbler/pyntegjenstander blir fort litt utdaterte og da bytter man disse gjerne oftere ut. Jeg har selv kjøpt mye nytt til stua i år, så har brukt en del tid på disse tingene selv. Jeg har definitivt tenkt mer på hva jeg liker, enn typisk trend, men helt unngå trendene kan man ikke siden det jo er det som finnes i butikkene... Siden jeg alltid har vært glad i vintage møbler, så har jeg en kombinasjon av det og mer moderne møbler. Lyse farger, mye farger... Jeg liker ikke at interiøret mitt er for mye matchet, så jeg har brukt tid på å finne ting som passer sammen, men også er kontraster til hverandre. Tusen takk for supre tips!😘
VisningsnavnOK Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #20 Skrevet 9. oktober 2018 På 8.10.2018 den 13.54, Scherbatsky skrev: Til farger ville jeg rett og slett gått i en ordentlig malerforretning som typ Fargerike eller Flugger. Jeg føler at de som står på Jernia f.eks ikke alltid er like vant med å tenke på hvordan fargene går sammen. Jeg hadde tatt med bilder av rommene (kan sikkert bruke prospektbilder) og forklart hva dere liker. De hjalp meg til å finne frem når jeg egentlig ikke ante hva jeg ville ha. Når det gjelder å finne hva man liker så tror jeg at det tar tid. Det gjorde det i alle fall for meg. Jeg heller skandinavisk og minimalistisk, men jeg har også rett og slett ting jeg liker i hus. Om det er trendy pynteting eller arvegods fra bestemødre. En god blanding. Du kan jo også f.eks ha en stylist på besøk noen timer, bare for å få litt tips og høre hva hun eller han tenker om boligen deres. Bruk tid til å scrolle på nettsider som selger den stilen du liker (enten det er skandinavisk/minimalistisk, bohemsk, shabby chic, cottage etc) og lagre bilder av det du liker på data eller mobil. Det finnes masse gode tips å få via instagram og Facebook (søk i hashtags!), men jeg tror at så lenge man kjøper det man faktisk liker og tenker over hver eneste ting før man kjøper det, så kommer man ganske langt. Og ikke stress med at alt skal være på plass med en gang. Der har jeg gått på en smell eller to før. Kjøpte svær sofa før jeg flytta inn her jeg bor nå, fylte opp leiligheten med ting. Nå er alt det solgt eller gitt bort, men jeg har det fint rundt meg, med færre ting jeg faktisk ønsket meg og som jeg virkelig liker. Den beste interiør-youtubekanalen jeg vet om er tre damer som pusser opp hus i Australia: https://www.youtube.com/channel/UCdMHDOiMLVGlntDX-4I_-rg Selv om det ikke er min stil, så er det spennende å få litt ideer. Jeg vet at kanalen Mr Kate er populær i USA, så kanskje det kan være noe? Tusen takk for mange gode tips!😘 jeg visste ikke at man måtte sitere, men har svart i generelle poster lenger ned🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå