Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2005 #41 Skrevet 15. mai 2005 Genuint sunn er jeg ikke, jeg spiser bl.a. for lite fisk, men her er noen av mine regler jeg kommer på i farten. 1: Kos hører helgen (fridager) til. 2: Skal jeg spise noe søtt så lager jeg det selv. 3: Sjokolade/snop spiser jeg bare når jeg får det av andre. 4: Is bare om sommeren og når været er slik at det passer. 5: Velg alltid det sunneste alternativet når man kan velge. 6: Burgersjapper er forbudt område. Ok, kanskje besøker jeg dem en gang annethvert år. Ellers: - Lager alt av brødvarer selv. Alltid med rug/sammalt med noen få unntak. - Kjøper veldig lite ferdigmat. Jeg liker å lage mat fra grunnen og prøve nye ting. Dessuten: - Man må være fysisk aktiv.
la_luz Skrevet 15. mai 2005 #42 Skrevet 15. mai 2005 Motivajonene min var å se bra ut utvendig. Ettter og ha gått ned endel kilo har fokuset flyttet seg til å se bra ut innvendig, dvs motvirke livstilsykdommer. Hvis man begynner å se på alle bivirkningene feil mat har, så er dette bra nok motivajon for meg. Det er ikke for ingen ting at fedme, hjerte- og kar sykdommer, diabetes 2, adferdsvansker hos barn, matintoleranse har økt drastisk de siste årene. Jeg velger å spise slik at jeg har mindre risiko for å få slike sykdommer. Det tar tid å sette seg inn i hva kroppen trenger mer og mindre av. Problemet med at folk spiser godteri, er jo at man ikke klare å veie langtidseffekten mot nytrelsen den sjokoladen vil gi en. Folk i dag lever (spiser) seg til døde, så da er vel det egentlig bare et spørsmål om man har troen på at et sunt kosthold forlenger livet, eller om man bare skal spise det man vil og ta konsekvensen av det når det kommer. Jeg irriterter meg over at det har blitt då allment akseptert at man må kose seg med mat alltid. Kose seg litt på jobb og når man er sliten, bursdag, fordi det er fredag, fordi det er lørdag, fordi det er søndag, når man er på besøk, når man er syk, når man har trena, fordi man er fyllesjuk, når man er på cafe, på kino, sammen med kjærsten, sammen med veninnen man ikke har sett på lenge, i parken, på skitur osv... Og så lurer man på hvor de ekstra kiloene kommer fra? Sanneheten er at det blir utrolig få dager igjen der ann spiser "normalt". Trenger du litt mer motivasjon se her: http://www.aftenposten.no/helse/article1009595.ece Mitt kosthold betår av (siden noen lurte på det): rene kjøtt og fiske produkter, hjemmelaget rugbrød, grønnsaker og frukt
Nella Skrevet 15. mai 2005 #43 Skrevet 15. mai 2005 Litt på siden men... Hørte på radioen i går at 2,6 millioner (mener det var det som var tallet) mennesker dør hvert år som følge av at de spiser for lite frukt og grønnsaker. Ser man bare på Norge vil det si 3000 dødsfall i året
Theo Skrevet 16. mai 2005 #44 Skrevet 16. mai 2005 Hvordan klarer dere å spise så sunt? Hva "driver" dere? Jeg prøver, men med alle de godsakene som er ute og går så klarer jeg det ikke :oops: Noen som har noen råd? Har prøvd å bare bestemme meg for det, og holde det, men jeg holdt det i to dager bare. (jeg har ikke lest hele denne tråden, men svarer på hovedinnlegget) Jeg anbefaler at du setter deg litt inn i kosthold. Hva skjer i kroppen når du spiser sunt vs. usunt, hva som konkret gjør at du legger på deg, konsekvenser osv. Det motiverer meg veldig å vite om prosessene, og å vite hvorfor jeg bør gjøre noe, ikke bare at det er lurt (det finnes så mange ulike meninger om kosthold, så den beste måten å finne frem til hva som fungerer, er å fordype seg i det selv). Etter en stund med sunt kosthold blir det også lettere og lettere å holde seg til sunn mat, og å holde seg unna det usunne. I perioder hvor jeg ikke spiser godteri o.l. i det hele tatt, virker også den sunne maten bedre; da jeg før fikk fullstendig noia om jeg ikke fikk sjokolade NÅ, får jeg nå det samme om jeg ikke får eple. Og det er igrunnen bedre. Alt handler om vane. Å tvinge seg selv i starten, til man har innarbeidet gode vaner og vendt kroppen av med den gamle "avhengigheten", er kneika du må over. Det gjør ikke noe om du glipper en gang eller to i denne perioden; poenget er at du gradvis spiser mindre usunt (med mindre du er som meg; enten av eller på, og klarer å kutte ut umiddelbart). Motivasjonen er jo veldig viktig her; om du ikke synes godene ved å spise sunt veier opp for at du synes godteri smaker/føles godt, så vil det aldri skje forandring. Det er her kunnskap kommer inn i bildet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå