Mathias Skrevet 14. mai 2005 #21 Skrevet 14. mai 2005 "Godteri er farlig" taper mot "goderi er så godt", dessverre. Jeg vet jo at jeg ikke har motivasjon nok, det er jo det som er problemet. (trøstespiser litt mer godis) sidenman ikke ikke er fysisk avhengig i den grad at man ikke får abstinenser som av heroin, så ligger dette i hodet ja... Man ser bare det man vil Det gør at man ikke ser på fordelene av å slutte fordi man fokuserer på at godiser er godt Alle kan slutte, men man må da vite hvorfor man vil slutte og hvorfor... Og vite at livet ikke blir dårlige uten godiser.
Sienna Skrevet 14. mai 2005 #22 Skrevet 14. mai 2005 sidenman ikke ikke er fysisk avhengig i den grad at man ikke får abstinenser som av heroin, så ligger dette i hodet ja... Man ser bare det man vil Det gør at man ikke ser på fordelene av å slutte fordi man fokuserer på at godiser er godt Alle kan slutte, men man må da vite hvorfor man vil slutte og hvorfor... Og vite at livet ikke blir dårlige uten godiser. Vel, sukker kan ha en ganske sterk avhengighetsskapende effekt, både psykisk og fysisk. Man blir avhengig av "kicket" sukker gir. Spesielt hvis resten av kostholdet består av mye raske karbohydrater.
Mathias Skrevet 14. mai 2005 #23 Skrevet 14. mai 2005 Vel, sukker kan ha en ganske sterk avhengighetsskapende effekt, både psykisk og fysisk. Man blir avhengig av "kicket" sukker gir. Spesielt hvis resten av kostholdet består av mye raske karbohydrater. man blir "avhengig" fordi kroppen ikke vil ha stort fall i blodsukker ja Men det er veldig mulig å styre...
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2005 #24 Skrevet 14. mai 2005 Rosin: Hva er grunnen til at du vil leve sunnere? Er det helse' date=' vekt, hud- hva er hovedmotivasjonen?[/quote'] Jeg har noen kosekilo for mye, i følge den nye vekta mi sånn cirka ti kilo. :o (Tror dere jeg fikk sjokk eller, etter å ikke ha veid meg på 2 år, av ren trass) Jeg spiser jo ikke godteri hele tiden da (og forresten så er det lørdag i dag!!) Men det blir litt hver dag. Jeg er for svak til å motstå alt som er godt. Men jeg prøver hele tiden å ta noen ørsmå skritt mot et sunnere liv. Endel snop har blitt byttet ut med pastiller uten sukker, lettmelk har blitt byttet ut med skumma melk, alltid grovt brød, og har alltid frukt i kjøleskapet. Men å virkelig slanke meg, å virkelig tømme godteskuffen og starte et nytt liv, der er jeg ikke. Dessverre.
Væren Skrevet 14. mai 2005 #25 Skrevet 14. mai 2005 Jeg spiser jo ikke godteri hele tiden da (og forresten så er det lørdag i dag!!) Men det blir litt hver dag. Jeg er for svak til å motstå alt som er godt. Et lite tips: Bytt godteriet ut med rosiner!
Sienna Skrevet 14. mai 2005 #26 Skrevet 14. mai 2005 man blir "avhengig" fordi kroppen ikke vil ha stort fall i blodsukker ja Men det er veldig mulig å styre... Selvsagt. Jeg får gjerne godtesug om jeg spiser feil bare et par dager. Ser ikke vitsen med å bruke krom etc. Om det har noen effekt eller ei vet jeg ikke, men det aller meste, ikke minst søtsug, kan reguleres mest effektivt ved hjelp av kostholdet.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2005 #27 Skrevet 14. mai 2005 Et lite tips: Bytt godteriet ut med rosiner! et lite svar: det setter fart på magen
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2005 #28 Skrevet 14. mai 2005 Ser ikke vitsen med å bruke krom etc. Om det har noen effekt eller ei vet jeg ikke, men det aller meste, ikke minst søtsug, kan reguleres mest effektivt ved hjelp av kostholdet. Jeg har prøvd krom, funket ikke. Jeg har også prøvd 1 ss kanel hver dag som skulle virke mot det samme, funket heller ikke og fikk halsebrann.
Mathias Skrevet 14. mai 2005 #29 Skrevet 14. mai 2005 Hør. Det er snakk om å ta kontroll over egen kropp egentlig. Og det er meget mulig....
sixx Skrevet 14. mai 2005 #30 Skrevet 14. mai 2005 har alltid frukt i kjøleskapet. Det hjelper jo ikke å ha det i kjøleskapet...du må spise det. Apropos krom....prøv å øke dosen til 300 mcg pr. dag.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2005 #31 Skrevet 14. mai 2005 Det hjelper jo ikke å ha det i kjøleskapet...du må spise det. . Jeg er ikke dum, bare feit.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2005 #32 Skrevet 14. mai 2005 Jeg har prøvd krom, funket ikke. Jeg har også prøvd 1 ss kanel hver dag som skulle virke mot det samme, funket heller ikke og fikk halsebrann. Den aller beste måten er rett og slett å unngå de raske karbohydratene (finnes også i frukt), for deretter å øke dosen proteiner du spiser betraktelig. Så enkelt er det. Ingen piller, ingen hokus pokus. Men det var vel ikke det du ville vite, kan jeg tenke meg. Kosthold er ren kjemi, og tilførsel av visse stoffer, fører til visse reaksjoner.
sixx Skrevet 14. mai 2005 #33 Skrevet 14. mai 2005 Jeg er ikke dum' date=' bare feit.[/quote'] Tjukk i hue da? :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2005 #34 Skrevet 14. mai 2005 Problemet er motivasjonen og viljestyrken. Men takk for tips alle sammen altså.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mai 2005 #35 Skrevet 14. mai 2005 Problemet er motivasjonen og viljestyrken. Men takk for tips alle sammen altså. Men du vet, ingenting skjer hvis du ikke tar fatt i det selv. Og hokuspokuskurer finnes dessverre ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mai 2005 #37 Skrevet 14. mai 2005 Men du vet, ingenting skjer hvis du ikke tar fatt i det selv. Og hokuspokuskurer finnes dessverre ikke. skulle ønske det gjorde det. Men jeg skal ihvertfall prøve å bevege meg mer og spise litt mindre "dårlig-samvittighet-mat". Og føler meg kanskje et halvt hakk mer motivert etter denne diskusjonen her fordi dere er litt strenge med meg, og det trenger jeg.
Sienna Skrevet 14. mai 2005 #38 Skrevet 14. mai 2005 Men..når du ikke er der enda, så får du heller vente til du er der. At du fikk sjokk når du så hva du veide var ikke god nok motivasjon for deg. Og det er i grunnen helt greit. Det høres ikke ut som om du lever et helt vilt usunt liv. 10 kg utgjør heller ikke noen helsefare. For mange passer det best å forandre kostholdet med babysteps. Det er ofte da man får forandre vaner på sikt, istedet for å stupe på hodet inn i slankekur nr 56 og deretter sprekke to uker senere. Grovt brød er bra, havregrøt enda bedre. Frukt er fint, fruktjuice er dårligere. Pass på å få i deg nok proteiner, bytt gjerne ut brødmatpakka med en frisk salat med f.eks tufisk eller kylling iblant. Ta en ting av gangen du, og tenk på alt du gjør rett, ikke det du gjør feil. Og fortsett å nyte lørdagsgodtet med god samvittighet.
Mathias Skrevet 14. mai 2005 #39 Skrevet 14. mai 2005 første steg er å ha null godis hjemme vaffal Og å ha alternativene klare.
Gjest Datajente (i.i.) Skrevet 15. mai 2005 #40 Skrevet 15. mai 2005 Jeg har tidligere vært veldig flink til å spise sunt. Bare jeg kommer i gang med vektnedgangen og kommer ned på trivselsvekta mi er jeg flink til å spise sunt, men så begynner jeg å spise mer plutselig. Ofte pga småfrustrasjoner eller fordi jeg tror jeg kan spise hva jeg vil omtrent/overspising. Derfor blir jeg nysjerrig på hvordan dere spiser dere genuint sunne mennesker? Hva er menyen en vanlig dag? Og hvis dere skal kose dere, hva spiser dere da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå