Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. vil inn i ambulansen og må trene. Jeg vet ikke hvilke treningsoppgaver jeg må gjøre for å komme i bedre form. jeg må både ned i vekt, øke kondis og muskler. Tips til treningsprogram?

Anonymkode: 37249...83d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du spesifisere litt hva som er ditt mål? Er du for tiden for stor til å komme deg inn i en ambulanse?

Eller vil du, kanskje mer sannsynlig, bli ambulansesjåfør?

Er det noe konkret sett med fysiske krav som stilles i en slik utdanning?

Skrevet
17 minutter siden, Wiggins skrev:

Kan du spesifisere litt hva som er ditt mål? Er du for tiden for stor til å komme deg inn i en ambulanse?

Eller vil du, kanskje mer sannsynlig, bli ambulansesjåfør?

Er det noe konkret sett med fysiske krav som stilles i en slik utdanning?

Jeg er 120kg. er ikke spesielt ``stor`` men har noen valker og slikt. er ikke rund, men heller ikke tynn. problemet er at jeg ikke er i form. fysiske krav er 3000 meter og noen styrkeøvelser. planken, løfting og situps. 

Skrevet

Hva mener du med at du vil inn i ambulansen?

Begynn med å gå turer, 30 - 40 minutter hver dag. Spis litt mindre til hvert måltid, og ikke spis imellom. Drikk vann hver dag. Ingen brus eller sukkerholdige drikkevarer til vanlig.

Dette kan du holde på med i lang tid. Så kan du begynne å trene i tillegg. Men det er en god begynnelse å gå små turer HVER dag.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 120kg. er ikke spesielt ``stor`` men har noen valker og slikt. er ikke rund, men heller ikke tynn. problemet er at jeg ikke er i form. fysiske krav er 3000 meter og noen styrkeøvelser. planken, løfting og situps. 

Da høres det ut som du først og fremst kan trenge utholdenhetstrening for å gå ned litt i vekt og bedre utholdenheten. Du bør selvsagt også trene styrke, men utholdenhetstrening er det som gir best effekt for vektnedgang.

Ved å trene utholdenhet flere ganger i uka vil hvileforbrenningen øke markant, og du vil lettere gå ned i vekt. For å ta et litt ekstremt eksempel: Skuespiller Mads Ousdal prøvde for noen år siden å trene og leve som Petter Northug. Han opplevde at han måtte spise dobbelt så mye, uten at vekta gikk opp.

Jeg vil anbefale deg å vente med jogging til du har blitt litt lettere og musklene er mer vant til belastning. Begynn med sykling, spinning eller svømming. Gå turer ute, gjerne i motbakker som får opp pulsen. Hvis du derimot som utrent og tung går rett på jogging er det høy sannsynlighet for å pådra deg belastningsskader.

Før eller seinere må du gå løs på jogging hvis du skal løpe 3000 m på opptaksprøve. Selv om du bedrer kondisen med sykling vil det være hardt de første joggeturene. Jogging er mye hardere belastning enn sykling, så beina trenger tid på å venne seg til det.

Når det gjelder styrke kan det være en fordel å forklare en PT akkurat hvilke tester du skal gjennom, så lager PT-en et progran for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...