Gå til innhold

Går opp og ned i vekt hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg publiserte et innlegg her for en stund siden, der jeg skrev følgende:

Grunnet stress og angst i hverdagen grunnet skolearbeid har jeg hatt en veldig dårlig periode med mat det siste halvåret. Har gått hele dagen uten mat, for så å spist middag kl 21 og kveldsmat kl 23 ish. Noen ganger har jeg bare spist ett måltid om dagen også. Så har veldig lenge gått med dårlige mattider og kun spist 800-1600 kcal daglig. Som en meget aktiv person som løper mye og går mye tur med hunden, og da har masse skolearbeid i tillegg, så har jo dette blitt alt for lite. Så de siste månedene har jeg vært veldig tynn, typ 50 kg, og jeg er 170 cm. Men, nå har jeg skjerpet meg i det siste, og selv om jeg som regel bare har klart 2 måltider sent på kvelden har jeg som regel alltid greid å holde meg til 1600-2000 kcal. Noen dager har jeg vært oppi 3 måltider.

problemet er at jeg nå har lagt på meg veldig mye av dette, selv om 1600-2000 kcal egentlig ikke skal være mye kalorier for meg. Er allerede tilbake til nesten 60 kg, og har egentlig en trivselsvekt rundt 55 kg. Men, samtidig ser jeg at jeg egentlig behøver mer mat i forhold til energinivået mitt. Før kunne jeg spise 3000 kcal uten å legge på meg. Jeg vil helst greie å komme meg tilbake til 4 måltider daglig, men ønsker ikke å gå noe mer opp i vekt, og jeg kan nesten ikke trene noe mer enn jeg allerede gjør.

Det må jo være forbrenningen min som er helt ødelagt av dårlige matvaner. Jeg lurer derfor på om noen har tips til hvordan jeg kan få opp forbrenningen, med andre ord spise mer uten å legge på meg?

PROBLEMET er at jeg i høstferien fikk et «fuck it-moment» og tenkte at NÅ skal jeg bare skjerpe meg og spise mer, og gikk da rett fra å spise maks 1600 kcal daglig til å øke til ca 2400 kcal daglig. Har hatt høstferie, trent mye og følt at dette har vært en bra matmengde. Problemet er at jeg kjøpte et par jeans lørdagen i starten av høstferien, og når jeg tok på de jeansene i dag sitter de ALT for stramt. Jeg har altså lagt på meg en god del av å spise mer. Hva skal jeg gjøre nå? Vil helst gå tilbake til 1600 kcal for å gå ned den unødvendige vekten, men samtidig vil jeg egentlig kunne spise mer. Fikk tips om å øke 100 kcal i uken, men det greide jeg jo ikke å følge. Kan det fungere å gå ned til 1600 og så øke sakte, eller? Tar alle tips, er helt frustrert og forvirret nå...

Anonymkode: 154fe...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, om du veier 60 kg nå og er 170 cm høy er du jo ikke overvektig, så kan ikke se hvorfor du vil gå ned igjen. Du har lagt på deg fort, så du ser kanskje litt slapp ut nå? Trent styrke for å stramme opp, så vil antagelig 60 kg være smashing til din kropp. Selv er jeg 175 cm og veier 66 kg, er stram med synlige muskler over hele kroppen. 

Uansett, du har økt kaloriene dine alt for fort. Du må ta det gradvis om du ikke vil legge på deg, som du sa 100 kcal i uken. Tror ikke det er nødvendig å gå helt ned til 1600 igjen. Det du kan gjøre er å minske kaloriene gradvis igjen til vekten går nedover. Feks med 100 kcal i uken. Når du ser du går ned i vekt holder du deg der til når vekten du vil ha også kan du øke gradvis med 50-100 kcal i uken.

Skrevet

Det høres veldig spesielt ut at du har lagt på deg såpass mye at du ikke passer inn i jeansene - ved å spise litt mer i én uke, særlig når du har trent mer, og 2400 kalorier til dagen er ikke særlig mye for en voksen svært aktiv kvinne. I verste fall burde du vedlikeholdt vekten du hadde.

Jeg tror nok at du har ligget i underskudd såpass lenge at øking i inntaket har ført til økt vannvekt og oppblåsthet. Du kan ikke ha lagt på deg så mye fett på én uke at du ikke får på deg jeans som passet fint for én uke siden.

Hvis jeg var deg ville jeg gått ned til å innta 2000 kalorier daglig (litt mer de dagene du trener) og stabilisert forbrenningen en liten stund før du begynner å slanke deg igjen. Det høres veldig slitsomt ut å hele tiden minske og øke kaloriinntaket på denne måten. Ta deg god tid! 

Anonymkode: b25a1...c22

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du teller kalorier når du er normalvektig. Hvorfor ikke spise det du har lyst på uten å "tvangsfore" deg, men være bevisst på å få i deg mer i stressa perioder hvor du ikke har så mye matlyst.

Jeg har veid det samme siden jeg var tenåring (+/- et par kilo). Det betyr ikke at jeg spiser det samme hele tiden. Når jeg er stressa og travel spiser jeg mindre, går ned litt i vekt, men får ikke panikk og sprengspiser etterpå fordi jeg vet at det snart vil komme en roligere periode med bedre matlyst hvor jeg går opp igjen.

Så mitt råd: chill

Anonymkode: 5768d...6de

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Inwe skrev:

Altså, om du veier 60 kg nå og er 170 cm høy er du jo ikke overvektig, så kan ikke se hvorfor du vil gå ned igjen. Du har lagt på deg fort, så du ser kanskje litt slapp ut nå? Trent styrke for å stramme opp, så vil antagelig 60 kg være smashing til din kropp. Selv er jeg 175 cm og veier 66 kg, er stram med synlige muskler over hele kroppen. 

Uansett, du har økt kaloriene dine alt for fort. Du må ta det gradvis om du ikke vil legge på deg, som du sa 100 kcal i uken. Tror ikke det er nødvendig å gå helt ned til 1600 igjen. Det du kan gjøre er å minske kaloriene gradvis igjen til vekten går nedover. Feks med 100 kcal i uken. Når du ser du går ned i vekt holder du deg der til når vekten du vil ha også kan du øke gradvis med 50-100 kcal i uken.

Jeg må nødt å spørre deg..   

Jeg veier 60kg og er 1.70 høy, ser stram ut. Ikke voldsomt med muskler, bare litt markert i beina. Jeg trener mye beina med vektene her hjemme. Har alltid hatt tynne lår, men føler nå at de blir brede/digre.. .? Hvis jeg skal holde meg slank, bør jeg trene med vektene jeg har hjemme? Vil ikke bli kraftig, vil være slank med litt muskler. 

Anonymkode: 3613e...61e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du teller kalorier når du er normalvektig. Hvorfor ikke spise det du har lyst på uten å "tvangsfore" deg, men være bevisst på å få i deg mer i stressa perioder hvor du ikke har så mye matlyst.

Jeg har veid det samme siden jeg var tenåring (+/- et par kilo). Det betyr ikke at jeg spiser det samme hele tiden. Når jeg er stressa og travel spiser jeg mindre, går ned litt i vekt, men får ikke panikk og sprengspiser etterpå fordi jeg vet at det snart vil komme en roligere periode med bedre matlyst hvor jeg går opp igjen.

Så mitt råd: chill

Anonymkode: 5768d...6de

Enig! Folk stresser så himla med de kaloriene. Jeg aner ikke hva dere snakker om der. Jeg har alltid vært slank, får høre jeg har fin kropp osv. Men jeg bryr meg da døyten om kalorier. Spiser mye brokkoli, grønt og også sjokolade. Hver gang jeg stapper i meg sjokolade, så føler jeg helle for å "trimme" den bort igjen. 

Slapp av ja, å nyt...:) Kroppen stresser seg bare av å gå på diett på diett. Spis variert og mye grønnsaker. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må nødt å spørre deg..   

Jeg veier 60kg og er 1.70 høy, ser stram ut. Ikke voldsomt med muskler, bare litt markert i beina. Jeg trener mye beina med vektene her hjemme. Har alltid hatt tynne lår, men føler nå at de blir brede/digre.. .? Hvis jeg skal holde meg slank, bør jeg trene med vektene jeg har hjemme? Vil ikke bli kraftig, vil være slank med litt muskler. 

Jeg synes det er pent med litt brede muskuløse lår på damer jeg da, så jeg går for det.. Men hva vil du egentlig oppnå med beintreningen din? Er det større rumpe du går for? Isåfall bør du kanskje isolere den musklen litt. Om du trener lårene for å trene lårene, men synes det har blitt for store ville jeg tatt meg en pause fra beintreningen. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig spesielt ut at du har lagt på deg såpass mye at du ikke passer inn i jeansene - ved å spise litt mer i én uke, særlig når du har trent mer, og 2400 kalorier til dagen er ikke særlig mye for en voksen svært aktiv kvinne. I verste fall burde du vedlikeholdt vekten du hadde.

Jeg tror nok at du har ligget i underskudd såpass lenge at øking i inntaket har ført til økt vannvekt og oppblåsthet. Du kan ikke ha lagt på deg så mye fett på én uke at du ikke får på deg jeans som passet fint for én uke siden.

Hvis jeg var deg ville jeg gått ned til å innta 2000 kalorier daglig (litt mer de dagene du trener) og stabilisert forbrenningen en liten stund før du begynner å slanke deg igjen. Det høres veldig slitsomt ut å hele tiden minske og øke kaloriinntaket på denne måten. Ta deg god tid! 

Dette tenkte jeg ikke på. Det er jo selvsagt grunnen til at du ikke passer inn i buksene dine. Jeg opererte meg for 2 uker siden og uken etter holdt jeg så mye vann at jeg ikke fikk på meg noen av klærne mine. Det går over av seg selv. Drikk mer vann og vær i bevegelse så vil du passe inn i klærne dine igjen. Jeg har omtrent ikke beveget meg på to uker og spiser det samme som før, men jeg passer inn i klærne mine igjen :)

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Burde ha tatt meg god tid, ja. Hadde egentlig innstilt meg på å gjøre det, men så røk det... reflekterer vel personligheten min godt🙄 Føler på en måte at skaden allerede er gjort og at jeg like gjerne kan gå ned igjen til 1600 kcal. Merker liksom at lårene gnisser sammen og det har de aldri gjort før, så da får jeg heller bare overleve på lite mat hvis forbrenningen min skal være så teit og sakte...

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Burde ha tatt meg god tid, ja. Hadde egentlig innstilt meg på å gjøre det, men så røk det... reflekterer vel personligheten min godt🙄 Føler på en måte at skaden allerede er gjort og at jeg like gjerne kan gå ned igjen til 1600 kcal. Merker liksom at lårene gnisser sammen og det har de aldri gjort før, så da får jeg heller bare overleve på lite mat hvis forbrenningen min skal være så teit og sakte...

Ikke gå ned til 1600 kcal igjen. Ideelt sett burde du ikke telle kalorier en gang, som Anonym2 sier så er du normalvektig, og du bør egentlig ha fokus på å spise variert sunn mat når du er sulten og få nok fysisk aktivitet. Men hvis du absolutt må legge deg på et kalorimål, legg deg på minst 2000 og spis mer de dagene du trener/er ekstra fysisk aktiv. Og hold deg der en GOD stund. Hvis ikke kommer dette "problemet" bare til å fortsette. Vannvekten forsvinner hvis du slutter å tulle med maten!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gå ned til 1600 kcal igjen. Ideelt sett burde du ikke telle kalorier en gang, som Anonym2 sier så er du normalvektig, og du bør egentlig ha fokus på å spise variert sunn mat når du er sulten og få nok fysisk aktivitet. Men hvis du absolutt må legge deg på et kalorimål, legg deg på minst 2000 og spis mer de dagene du trener/er ekstra fysisk aktiv. Og hold deg der en GOD stund. Hvis ikke kommer dette "problemet" bare til å fortsette. Vannvekten forsvinner hvis du slutter å tulle med maten!

Er dessverre en uvane jeg har fra jeg hadde anoreksi da jeg var yngre. Er dog ikke sånn at jeg veier mat og teller veldig nye, er sånn ca tall siden jeg vet ca hvor mye kcal det jeg spiser inneholder. Får prøve på en mellomting kalorimessig hvis jeg klarer det, hehe...:/

Skrevet
På 8.10.2018 den 13.10, Inwe skrev:

Jeg synes det er pent med litt brede muskuløse lår på damer jeg da, så jeg går for det.. Men hva vil du egentlig oppnå med beintreningen din? Er det større rumpe du går for? Isåfall bør du kanskje isolere den musklen litt. Om du trener lårene for å trene lårene, men synes det har blitt for store ville jeg tatt meg en pause fra beintreningen. 

Trener hovedsakelig hele kroppen, men fått litt vel markerte muskler på lårene. Vil ha stramme, veltrente lår og litt større rumpe ja. 

Men nå føler jeg hoftene mine er blitt større. Tenker at den treningen som holder deg mest slank, må være løping kombinert med litt styrke trening. Jeg vil helst ikke ha før mye muskler, min mening det;);) 

Skrevet

Jeg får vel en type kropp som Hedda Skøyt (bloggeren) om dere vet om hun. Bare er litt kraftigere enn ho, ikke så slank.. 

Hva gjør hun for å se så flott ut? 

Ideellt med løping? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får vel en type kropp som Hedda Skøyt (bloggeren) om dere vet om hun. Bare er litt kraftigere enn ho, ikke så slank.. 

Hva gjør hun for å se så flott ut? 

Ideellt med løping? 

Har samme type kropp, skulle det stå!:)

Skrevet

Hedda Skoug 

Skrevet

TS her. Nå behøver jeg virkelig hjelp. Hørte selvfølgelig ikke noen av rådene deres. Kuttet rett ned til 1600 kcal fordi jeg tenkte at denne vekten må jeg bli kvitt med en gang. Problemet er at vekten ikke rikket seg. Så etter noen dager gikk jeg ned til 12-1400 kcal. Vekten har fortsatt ikke rikket seg. Er så frustrert nå at jeg gråter. Er kjempesliten fordi dette har vært alt for lite mat, men så går jeg ikke ned heller! Hva skal jeg gjøre nå? Går jeg opp igjen til 2400 kcal legger jeg sikkert masse på meg, nå går jeg opp bare av å spise 1600...vær så snill ikke døm, men kom med tips! Føler meg HELT forferdelig nå:(

Skrevet

Du bør kontakte legen din med tanke på bakgrunnen din. Du kan ikke igjen starte å sulte kroppen din.

Skrevet
5 minutter siden, Belima skrev:

Du bør kontakte legen din med tanke på bakgrunnen din. Du kan ikke igjen starte å sulte kroppen din.

Skal det, men har ikke time før neste fredag så må nesten prøve å løse dette litt før det

Skrevet

Om du har gått i lengre tid på 800 kcal, vil nok kroppen holde litt vann og legge litt på seg i starten når du begynner å spise mer. Dette vil så stabilisere seg. Kroppen har skrudd ned forbrenning, kroppen bruker energi på å gro hår på hodet, sette igang eggløsning og menstruasjon, holde varmen osv. Når du gir kroppen så lite energi, kutter den ut "mindre viktige" funksjoner i kroppen, som igjen gjør at kroppen bruker mindre energi. Når du begynner øke inntak av energi tar det litt tid før kroppen klarer å omstille seg igjen. Når den gjør det og setter igang mindre viktige kroppsfunksjoner så øker det forbrenningen igjen. Da vil du se at å spise 1800-2000 kcal om dagen IKKE vil gjøre at du legger på deg om du er en normalt aktiv kvinne. 

Anonymkode: a4b88...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...