AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg er i konflikt med noen (en bekjent av familien) da vedkommende har vært skikkelig stygg med meg. Jeg vil beskrive det som psykisk vold, latterliggjøring, usynliggjøring, karakterdrap av meg som person. Vedkommende har «høy status» i min familie så dette har fått pågå en stund men eskalert voldsomt de siste 2 årene. Jeg har vært tydelig til vedkommende om hva som er gjort galt og at dette ikke er akseptabelt, og bedt om en unnskyldning/forståelse. Jeg fikk da en form for trussel i svar, som jeg oppfatter som at vedkommende har tenkt å enten politianmelde meg, kontakte advokat eller noe, fordi jeg (endelig) sa ifra om at jeg ikke orket mer. Bare så det er klart: jeg har ikke sendt mye melding eller tatt kontakt med denne personen. Det er like mye motsatt, at vedkommende har tatt kontakt med meg, for å avklare «praktiske ting» og tidligere var vi nødt til å omgås grunnet familie. Så det er ikke mitt valg at denne personen har vært en del av mitt liv. Jeg har nå kutta alle bånd, blokkert både mobilnummer og FB profil. Det var en tøff men riktig avgjørende. Jeg trenger tid til å distansere meg fra det som har skjedd. Men; nå har personen altså gitt gave til mitt barn. Det ble gjort via et annet familiemedlem som er fullstendig klar over konflikten mellom dette familiemedlemmet og meg. Noen jeg hadde tillit til. Jeg synes det er veldig ubehagelig når en person som karakteriserer meg som et forferdelig menneske (det har hen gjort både til meg og familiemedlemmer) - som jeg forsøker nå å komme unna, «innynder seg» via å gi mine barn gaver til mine barn gjennom en tredjepart som faktisk er min familie. Vedkommende har sjeldent:knapt kjøpt gave til mitt barn tidligere. Mannen min sendte beskjed til personen og sa at du får gi gave til våre barn gjennom foreldrene, altså da mannen, så får vi avgjøre om vi vil gi barnet gaven eller ikke. En av årsakene også til konflikt er at også våre barn har blitt behandlet dårlig av personen. Ikke bare meg. Jeg nekter ikke nødvendigvis vedkommende å gi barnet gave da jeg i prinsipp ikke ønsker å overføre konflikt på barn. Men synes det er et overtramp og stygt gjort at det ble gjort uten min kjennskap via et familiemedlem som vet GODT at det er konflikt mellom oss to. Det var såpass ille at jeg gikk i terapi og ble alvorlig deprimert. De fleste i familien ellers har sett at jeg har blitt behandlet dårlig og har forståelse og respekt for at jeg vil trekke meg unna denne personen. Har jeg lov til å sette grenser her? Eller er det greit at andre familiemedlemmer holder liv i (den dårlige) og sporadiske kontakten mellom en person som har kjørt meg (som mor) psykisk ned, og mine barn? (Personen er ikke i familie med barna) Anonymkode: df95d...fc6 1
Gjest padawan Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor du drar barna dine inn i en konflikt som du har med et annet voksent menneske. Greit nok at du har blokkert vedkommende men du bør samtidig være voksen nok til å la barnet ditt motta gaver fra vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 Hadde returnert gaven. 3 minutter siden, padawan said: Jeg skjønner ikke hvorfor du drar barna dine inn i en konflikt som du har med et annet voksent menneske. Greit nok at du har blokkert vedkommende men du bør samtidig være voksen nok til å la barnet ditt motta gaver fra vedkommende. Fordi man burde også beskytte egne barn mot destruktive mennesker. Spesielt når barna brukes som en manipulasjonsport for å plage forelderen Anonymkode: 89d45...cc0 37
Drakan Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 (endret) Etter hva du skriver så har personen behandlet barna dårlig også. Jeg vil si ikke ta imot gaven. Mishandlere bruker gaver som press. Ikke ta imot. Endret 8. oktober 2018 av Drakan 16
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde returnert gaven. Fordi man burde også beskytte egne barn mot destruktive mennesker. Spesielt når barna brukes som en manipulasjonsport for å plage forelderen Anonymkode: 89d45...cc0 Takk. Jeg har stabile forhold ellers i livet; samme mann i 20 år med felles barn, samme venner siden barne og ungdomsskolen pluss de jeg har tilegnet meg i voksen alder, og jobba ved samme arbeidsplasser i mange år. Så jeg er en stabil person men har vært utsatt for et ustabilt forhold i mange år, som jeg nå ønsker at skal ta slutt. Det blir vanskelig når personen forsøker å nå barnet via gaver. Det «holder liv» i relasjonen, når jeg ønsker at den skal dø ut. 19 minutter siden, padawan skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du drar barna dine inn i en konflikt som du har med et annet voksent menneske. Greit nok at du har blokkert vedkommende men du bør samtidig være voksen nok til å la barnet ditt motta gaver fra vedkommende. Jeg hadde kunne vurdert det om jeg fikk lov til å ta et standpunkt først. Men når gaven gies via et annet familiemedlem uten at hverken jeg eller barnefar (som forøvrig også ønsker distanse til denne personen) - har mulighet til å danne oss noen mening eller refleksjoner rundt dette, så oppleves det som et voldsomt overtramp. Også fra familiemedlemmet som kjenner til konflikten. Om vedlommende (plutselig) har så stort behov for å gi våre barn gaver, hvorfor kunne ikke hen ta kontakt med barnas far og levere gaven via han? Hvorfor involvere en tredjepart? Anonymkode: df95d...fc6 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde returnert gaven. Fordi man burde også beskytte egne barn mot destruktive mennesker. Spesielt når barna brukes som en manipulasjonsport for å plage forelderen Anonymkode: 89d45...cc0 Ps; jeg ville returnere gaven men familiemedlemmet ga gaven til barnet. Da er det vanskelig for meg å returnere gaven føler jeg når barnet såklart blir glad for å få gave (vi har forsøkt å skåne barnet fra innsyn i konflikten) Anonymkode: df95d...fc6 2
EvaLena Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Nå er det jo du som har denne konflikten, ikke barna. Ikke bland barna inn i dette. 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 Akkurat nå, EvaLena skrev: Nå er det jo du som har denne konflikten, ikke barna. Ikke bland barna inn i dette. Men hvorfor skal noen som har utsatt meg for psykisk vold plutselig gi barna mine gaver? Om jeg ble voldtatt eller fysisk mishandlet av vedkommende ville du sagt det samme? Anonymkode: df95d...fc6 9
EvaLena Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal noen som har utsatt meg for psykisk vold plutselig gi barna mine gaver? Om jeg ble voldtatt eller fysisk mishandlet av vedkommende ville du sagt det samme? Anonymkode: df95d...fc6 Ja, det er likevel du som har den konflikten og ikke barna. Du kan jo si til denne personen som overleverer gavene at du ikke vil ha det sånn heretter. Hjelper ikke det, så blir det iallefall feil å ta fra barna gavene de har fått. 2
kisskissbangbang Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg hadde åpenbart ikke plukka gaven ut av hendene på barna dersom den kom til dem først, men dersom gaven var innom oss voksne først hadde jeg retunert den/ikke tatt imot. 13
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 Akkurat nå, EvaLena skrev: Ja, det er likevel du som har den konflikten og ikke barna. Du kan jo si til denne personen som overleverer gavene at du ikke vil ha det sånn heretter. Hjelper ikke det, så blir det iallefall feil å ta fra barna gavene de har fått. Akkurat nå, kisskissbangbang skrev: Jeg hadde åpenbart ikke plukka gaven ut av hendene på barna dersom den kom til dem først, men dersom gaven var innom oss voksne først hadde jeg retunert den/ikke tatt imot. det er heller ikke tema. Som jeg sa: barnet har fått gaven. Det er allerede gjort, uten at jeg hadde noe jeg skulle ha sagt. Så spørsmålet er ikke om barnet skal få gaven eller ikke (det har barnet allerede) men om jeg skal ta opp med den tredjeparten, familiemedlemmet mitt; som ga barnet gave uten min viten eller samtykke? Og om det er greit av meg/oss å sette grenser her? Anonymkode: df95d...fc6 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #12 Skrevet 8. oktober 2018 Kan du ikke bare si i fra til familien at du eller ungene ikke skal ha noe med denne personen å gjøre? Det må de jo bare respektere. Anonymkode: 9484e...e50 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #13 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg lurer litt på hvorfor du frykter/tror at denne personen skal politianmelde deg eller kontakte advokat på grunn av noe du sa? Hva slags sak skal denne personen komme med da? Anonymkode: 043ef...00c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #14 Skrevet 8. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ..Men hvorfor skal noen som har utsatt meg for psykisk vold plutselig gi barna mine gaver?.. Anonymkode: df95d...fc6 For å kunne fortsette den psykiske volden. For å vise omverdenen at "se, jeg hever meg over at hun lyver om meg og viser meg som et godt menneske". Det du må gjøre er å være tydelig i familien din om at selv om de opplever at du burde glemme og gå videre så blir du minnet på alt som har skjedd når slike gaver kommer. For din psykiske helses skyld så ber du om at alle forsøk på å gi gaver til ditt barn gjennom andre fra denne personen ikke kommer gjennom. Hvis hn ønsker å gi gave til ditt barn kan hn henvendeseg til mannen din eller sende det i posten slik at familien selv kan vurdere om den skal gis til barnet eller ikke. Dette er blitt sagt ifra om til *** og forventer at det blir respektert av alle parter. Anonymkode: b8dc7...a8d 14
Gjest padawan Skrevet 8. oktober 2018 #15 Skrevet 8. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å kunne fortsette den psykiske volden. For å vise omverdenen at "se, jeg hever meg over at hun lyver om meg og viser meg som et godt menneske". Eller "jeg er voksen nok til ikke å dra inn uskyldige barn i denne konflikten". Det må to til for å skape en konflikt og det at den andre personen tydeligvis vurderer å gå til advokat ligger det i kortene at TS også har sagt eller gjort noe i denne konflikten som ikke er helt bra.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #16 Skrevet 8. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer litt på hvorfor du frykter/tror at denne personen skal politianmelde deg eller kontakte advokat på grunn av noe du sa? Hva slags sak skal denne personen komme med da? Anonymkode: 043ef...00c Det er ingenting å anmelde så jeg frykter ikke det, men at personen truer med det tolker jeg som et forsøk på å skremme meg/holde meg nede: «Sier du imot meg/noe stygt, så skal jeg anmelde deg»!! - jeg opplever at det er for å sette frykt i meg, at det blir sagt. (Men jeg forstår jo at det ikke er rasjonelt det som vedkommende sier). Bare at man «truer» med noe slikt fordi man blir møtt med kritikk av mellommenneskelige forhold og egen adferd synes jeg understreker nettopp hvor farlig og destruktiv denne personen er mot meg. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare si i fra til familien at du eller ungene ikke skal ha noe med denne personen å gjøre? Det må de jo bare respektere. Anonymkode: 9484e...e50 Ja jeg føler meg må det nå men jeg gruer meg fordi jeg opplever at de ikke vil respektere dette eller være kritiske/nedlatende mot meg om jeg faktisk sier noe. 3 minutter siden, padawan skrev: Eller "jeg er voksen nok til ikke å dra inn uskyldige barn i denne konflikten". Det må to til for å skape en konflikt og det at den andre personen tydeligvis vurderer å gå til advokat ligger det i kortene at TS også har sagt eller gjort noe i denne konflikten som ikke er helt bra. Nei det må ikke det. Som sagt: om jeg ble voldtatt av vedkommende, ville du sagt det samme? Må det «to til», for å sende en på legevakta grunnet vold? Jeg har sagt til mannen at jeg skulle ønske det var snakk om fysisk vold, fordi det ville folk kanskje ha respekt for at jeg ønsker å distansere meg fra. Men siden det «bare» er noen år med psykisk vold, så er det mer ullent og vanskelig å tydeliggjøre for omgivelsene. Men dette er altså noen langt eldre enn meg som har hatt stor makt i mitt liv siden jeg var barn, og bidratt til endel belastning i mitt liv siden da. Nå da jeg er eldre har angrepene eskalert og jeg velger å trekke meg fullstendig unna. Jeg skrev et brev først fordi «barnet» i meg øsnker nok egentlig at vedkommende skal ha noe form for omsorg eller kjærlighet mot meg, og beklage helt konkrete verbale overgrep. Da ble jeg møtt med at vedkommende skulle «gjøre noe» for å «ta meg». (Oppfattet det ikke som vold men politi eller advokat) Anonymkode: df95d...fc6 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #17 Skrevet 8. oktober 2018 Hvor gammel er barnet? Har opplevd samme i egen familie, der var jeg "barnet". Alt ble klarere for meg da jeg fikk en ærlig og personlig forklaring på konflikten. Min mening som voksen er at begge har vært noe vanskelige, dette er ikke min konflikt. Så mitt valg er å ha kontakt, men ikke akseptere noe negativitet eller misbruk av denne kontakten. Uavhengig av det. Mitt valg ville nok være å heve meg over det. En syk og manipulerende person vil alltid jakte på reaksjoner. Og lete etter nye måter å provosere/manipulere på. Så beste du kan gjøre er bare å trekke pusten dypt og være sikker på din relasjon til ditt barn. Anonymkode: 41a13...f5d 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #18 Skrevet 8. oktober 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er heller ikke tema. Som jeg sa: barnet har fått gaven. Det er allerede gjort, uten at jeg hadde noe jeg skulle ha sagt. Så spørsmålet er ikke om barnet skal få gaven eller ikke (det har barnet allerede) men om jeg skal ta opp med den tredjeparten, familiemedlemmet mitt; som ga barnet gave uten min viten eller samtykke? Og om det er greit av meg/oss å sette grenser her? Anonymkode: df95d...fc6 En ting er at denne personen har prøvd å innynde seg (fordi hen aldri har gitt barnet ditt gave tidligere) hos barnet ditt, en annen ting er at ditt familiemedlem har videreformidlet gave. Det er dette jeg reagerer på. Når ditt familiemedlem kjenner til situasjonen, er det illojalt mot deg som nær familie å ta imot, selv om gaven er til barna. Din "fiende" har også behandlet barna dine dårlig, i tillegg til å behandle deres mor dårlig. Dette hadde jeg ikke akseptert, og jeg hadde sagt det i klartekst til familiemedlemmet som formidlet gaven. Du får nok ikke stoppet fienden, men dine familiemedlemmer bør ha såpass respekt at det forstår dilemmaet. La denne gaven få for denne gang, siden barnet allerede har mottatt gaven, men heretter går alt i retur (eller i søpla). Anonymkode: b99a5...018 8
Vera Vinge Skrevet 8. oktober 2018 #19 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg skjønner deg godt, ts. Jeg ville tatt det opp med den som formidlet gaven, i tilfelle dette skjer igjen. Denne personen handlet sikkert i god tro, kanskje han /hun trodde det kunne være håp om forsoning eller noe. Men det går an å anerkjenne det og samtidig si at man ikke ønsker at dette skal skje igjen. 9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #20 Skrevet 8. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er barnet? Har opplevd samme i egen familie, der var jeg "barnet". Alt ble klarere for meg da jeg fikk en ærlig og personlig forklaring på konflikten. Min mening som voksen er at begge har vært noe vanskelige, dette er ikke min konflikt. Så mitt valg er å ha kontakt, men ikke akseptere noe negativitet eller misbruk av denne kontakten. Uavhengig av det. Mitt valg ville nok være å heve meg over det. En syk og manipulerende person vil alltid jakte på reaksjoner. Og lete etter nye måter å provosere/manipulere på. Så beste du kan gjøre er bare å trekke pusten dypt og være sikker på din relasjon til ditt barn. Anonymkode: 41a13...f5d Jeg har tenkt på dette også selv, men: 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er at denne personen har prøvd å innynde seg (fordi hen aldri har gitt barnet ditt gave tidligere) hos barnet ditt, en annen ting er at ditt familiemedlem har videreformidlet gave. Det er dette jeg reagerer på. Når ditt familiemedlem kjenner til situasjonen, er det illojalt mot deg som nær familie å ta imot, selv om gaven er til barna. Din "fiende" har også behandlet barna dine dårlig, i tillegg til å behandle deres mor dårlig. Dette hadde jeg ikke akseptert, og jeg hadde sagt det i klartekst til familiemedlemmet som formidlet gaven. Du får nok ikke stoppet fienden, men dine familiemedlemmer bør ha såpass respekt at det forstår dilemmaet. La denne gaven få for denne gang, siden barnet allerede har mottatt gaven, men heretter går alt i retur (eller i søpla). Anonymkode: b99a5...018 Dette er veldig viktig for meg. At familiemedlemmet som kjenner til konflikten valgte å selv stille seg i midten av konflikten via å gi gaven. Nå tenker jeg jo; hva er neste? Om barnet besøker denne familiemedlemmen så drar de sammen på besøk til familiemedlemmet som har vært så ufin mot meg? Eller den personen kommer på besøk når mitt barn er tilstedet hos denne tredjeparten? Og: det er ikke verdens undergang det at barnet er sammen med noen som har utsatt meg for psykisk vold og vært ufin også med barnet selv tidligere. Men det er et problem at vi forsøker å distansere oss fra denne destruktive relasjonen men blir «sugd tilbake» i relasjonen av andre familiemedlemmer som kjenner til konflikten.. Anonymkode: df95d...fc6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå