Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan jeg teller antall dager luteralfase? Jeg tar eggløsningstester og temper.

Dette blir kanskje litt rotete med alle dagene, men håper noen forstår hva jeg mener og kan svare. :)

Er det sånn at første dag av luteralfasen er dagen etter at eggløsningstesten er negativ igjen (etter å ha vært positiv)? Så om EL er positiv en mandag, så telles luteralfasen fom. onsdag? Også teller jeg antall dager fram til mens. Så feks om jeg har positiv EL-test mandag, eggløsning tirsdag og får mens torsdag uka etter, så er luteralfasen min på 8 dager (onsdag-onsdag)? Og dersom egget faktisk slapp onsdag i stedet for tirsdag, så er luteralfasen 7 dager? 

Anonymkode: 8d0e5...6d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan egentlig kun sees på blodprøve. 

Beregninger blir like usikre som å bruke kalkulator for EL.

Jeg har ofte brukt kalkulator, men testene/UL viser at jeg gjerne har EL ett døgn etter egne beregninger.  

Anonymkode: 001f3...758

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan egentlig kun sees på blodprøve. 

Beregninger blir like usikre som å bruke kalkulator for EL.

Jeg har ofte brukt kalkulator, men testene/UL viser at jeg gjerne har EL ett døgn etter egne beregninger.  

Hm, jeg skjønte ikke helt svaret ditt. Luteralfasen er jo tiden mellom EL og mens, mener du at det trengs blodprøve for å avdekke når faktisk EL er? Gitt at en vet det da (blodprøve, urinprøve eller bare kjenner EL), har jeg da forstått det riktig hvordan en teller antall dager? 

Skrevet

Ja, du har forstått det riktig. 

Anonymkode: 4ffb9...4c9

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg skjønte ikke helt svaret ditt. Luteralfasen er jo tiden mellom EL og mens, mener du at det trengs blodprøve for å avdekke når faktisk EL er? Gitt at en vet det da (blodprøve, urinprøve eller bare kjenner EL), har jeg da forstått det riktig hvordan en teller antall dager? 

Om du ønsker å utredes for eventuell lutealfasedefekt, så ja.

Ingen tester på markedet er fullstendig pålitelige.

Om du ikke trenger utredning så er det meningsløst å teste ekstremt nøyaktig, sperm/egg lever jo ikke i fullstendig nøyaktige tider - og dermed er jo løsningen å ha regelmessig sex i den fruktbare fasen uansett om lutealfasen er 10 eller 12 dager. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du har forstått det riktig. 

Anonymkode: 4ffb9...4c9

Ok, takk for svar. :)  

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker å utredes for eventuell lutealfasedefekt, så ja.

Ingen tester på markedet er fullstendig pålitelige.

Om du ikke trenger utredning så er det meningsløst å teste ekstremt nøyaktig, sperm/egg lever jo ikke i fullstendig nøyaktige tider - og dermed er jo løsningen å ha regelmessig sex i den fruktbare fasen uansett om lutealfasen er 10 eller 12 dager. 

Spurte fordi  jeg lurte på om jeg kanskje bør få det sjekket ut. Siden jeg har tenkt riktig med tellinga, så tror jeg LF er ca 8 dager hos meg. Regner så klart med at legen tar mer prøver/undersøkelser enn jeg gjør hjemme for å finne utav det. 

Skrevet

ja tror du har tenkt riktig. jeg regner alltid med at jeg har eggløsning den dagen testen er blitt negativ igjen. så 1 dpo dager etter der igjen. 
jeg har en lutealfase på 12 dager :)  men det er jo en skildring på 1-2 dager da..

Skrevet

EL-tester er ganske usikre, så negativ test etter positiv betyr ikke nødvendigvis at EL har vært. Den kan like gjerne være den dagen testen blir negativ. Sånn sett bedre å forholde seg til tempen. 

Men ellers teller du riktig ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...