Gå til innhold

Billig og bra hundefor, finnes det?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Er det noen som kan gi meg tips om det finnes et relativt billig og bra hundefor? Fram til nå, har jeg brukt litt forskjellig og bruker nå Pedigree Pal i tilegg til mat jeg kjøper på butikken til han. Karbonader osv... men han begynner å dra på årene, så jeg må kanskej vurdere et annet for til han.... :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Olivers er ikke så verst, da. Koster vel mer pr kg enn matbutikkfor, men er MYE drøyere i bruk (vi bruker Olivers til katta og er veldig fornøyd - han liker maten, blir fin i pelsen og 5 kg holder mye lengre enn tilsvarende matbutikkfor). Hunder har ikke godt av for mye menneskemat - både salt- og fettinnhold er høyere enn det som er bra for den, vil tro at det kan føre til nyreproblemer o.l.

Skrevet

http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg...ticle198697.ece

men assa tv2 hjelper deg hadde jo labb som testvinner en gang i verden så jeg vet da søren jeg.. Kjenner ikke til en eneste hund som hår gått på labb uten å røyte som pesten. Men finnes sikkert de som synes labb funker knall for deres hund.

Nå er det jo sånn da at med hundefor er det som med blant annet vaskepulver..man får som regel det man betaler for.

Jeg ville gått for et seniorfor av enten Precept eller Lonestar. Begge er gode for, men billige er de ikke (ikke blant de aller dyreste heller). Og et dyrt for trenger ikke nødvenigvis å være så dyrt i realiteten. Er foret riktig balansert trenger hunden mindre av det.

Hunden min går på et ganske så dyrt diettfor siden hun har nedsatt nyrefunksjon etter nyrekolaps, men mine forutgifter er i realiteten ikke økte da dette foret passer meget godt til min hund ...noe som gjør at det går mindre av det :)

Skrevet

Samme hvilket for du lander på, så kan du med fordel ha litt olje i maten .. eller kjøpe sånn omeg3 greier for hund hos vetrinære. Sistnevnte mener jeg å huske er uhorvelig dyrt.

Skrevet
Labb er noe dritt.

Anbefaler ikke det til noen, selvom hunder er forskjellige.

Min var disponibel for allergi, og det kom frem ved bruk av Labb. Jeg trodde bare han hadde fått en hudinfeksjon, siden han var rød og "svett" og illeluktende ove det hele. Men desverre var det allergi.

Prisen for å behandle allergien hans, kom opp i så høye utgifter, at jeg hvert år har fått igjen bortimot 10 000,- kr på forsikringen.

Matutgifter kommer i tillegg.

Men han er verdt det. Nå har vi kontroll på allergien hans, og er glad vi valgte å følge vetrinærens råd om å ikke avlive han.

Lurer på hvilket for du bruker nå? Fôr allergi eller annen allergi?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir jævlig forbanna på de som har hund men som hele tiden skal ha det blilligste og dermed dårligste foret. Tenker de ikke over at dette er hundens primærnæring? :evil:

Når det gjelder for så må du faktisk betale for kvalitet.

Skrevet
Jeg blir jævlig forbanna på de som har hund men som hele tiden skal ha det blilligste og dermed dårligste foret. Tenker de ikke over at dette er hundens primærnæring?  :evil:  

Når det gjelder for så må du faktisk betale for kvalitet.

Av og til har man kanskje ikke så god råd. Kanskje man skulle ha tenkt på det før man kjøper hund, men...

Jeg har erfart at for du kjøper hos veterinær er bedre nn butikkfor. Også kattene får finere pels av veterinærfor.

Dessuten blir det ikke så mye dyrere faktisk, for veterinærfor er mye drøyere.

Kattene mine spiste enorme mengder av "butikkmat", men mindre av veterinærmaten.

Skrevet

Jeg vurderer å prøve noe av dette:

http://www.dyreliv.no/

http://www.boretrading.no/doggy_hundef%C3%B4r.htm

Jeg syns det høres bra ut, og siden jeg ikke har bil, er det greit å få det fritt hjemkjørt. Det er vel kanskje problematisk om man bor på andre steder i landet... Den ene typen er frosset, og siden jeg ikke har fryser, blir det noe komplisert. Kanskje jeg skal investere i en fryser til hunden min?

Jeg vet også at Tyrilisenteret selger en type finsk for for 290 kr/15 el 20 kilo. Hunden min likte det veldig godt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg anbefaler å kjøpe skikkelig for til hunden, kjøp hos dyrebutikken eller veterinæren. (Veterinæren har som regel mest "spesialfor" for dyr som har en eller annen plage, mens dyrebutikkene har mer generelt for for unge/voksne/gamle dyr)

En ting er pels og vekt, men vi oppdaget da vi byttet tilbake til Hill's Science Diet etter en periode med Friskies (katta måtte ha mat, og vi kom oss ikke på dyrebutikken) at pusen gikk sjeldnere på kassa, maste mindre, koste mer og var generelt mer glad og fornøyd. Spesielt bruken av kassa la vi merke til, for det virket som om han fikk litt problemer med nyrene etter bare et par uker på Friskies. (tørrfor) Gikk på kassa 7-8 ganger om dagen og tissa bare noen dråper hver gang. Vurderte å dra til dyrlegen med ham, men fant ut at vi skulle prøve å bytte for først - og det funka det.

Så Friskies og whiskas og alt det der - ikke verdt papiret det er pakka inn i.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er nå engang sånn da at en ikke alltid har verdens beste råd. Jeg sier ikke at en skal fore hunden med dritt, men om noen visste av et bra for til en ok pris, virker som om det er å banne i kirka her. :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er nå engang sånn da at en ikke alltid har verdens beste råd. Jeg sier ikke at en skal fore hunden med dritt, men om noen visste av et bra for til en ok pris, virker som om det er å banne i kirka her. :evil:

Hehe - litt enig med deg; synes i hvert fall man kan foreslå et merke og kanskje si noe om kostnader når man først tar seg bryet med å skrive et innlegg. Og ikke anta at trådstarter en en ignorant gjerrigknark...

Jeg foreslo Olivers over her, vet ikke hvor gammel hunden din er, men antar at de har et ok senior-for. Veldig greit å få fritt levert på døra, og det er av de billigere kvalitetsmerkene.

Skrevet

Foxy .. tror jeg kan få fixa tilgang på norwegian polar og ..olivers hundefor Begge disse skal visst funke bra på Ridgeback i alle fall.

En oppdretter jeg kjenner kan fikse sånt no med rabatt ... TROR jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet
Foxy .. tror jeg kan få fixa tilgang på norwegian polar og ..olivers hundefor  Begge disse skal visst funke bra på Ridgeback i alle fall.

En oppdretter jeg kjenner kan fikse sånt no med rabatt ... TROR jeg.

åååå, så bra da...det hadde jeg blitt kjempeglad for... :)

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg syns ikke labb er dritt- tvert imot. Min hund har forsøkt to typer for tidligere, Eukanuba og Royal Canin, og aldri har hun luktet mindre, hatt bedre pels, spist bedre eller generelt fungert bedre enn etter at vi byttet til labb, så ikke hør på alle dem som disser det.

Skrevet
Jeg syns ikke labb er dritt- tvert imot. Min hund har forsøkt to typer for tidligere, Eukanuba og Royal Canin, og aldri har hun luktet mindre, hatt bedre pels, spist bedre eller generelt fungert bedre enn etter at vi byttet til labb, så ikke hør på alle dem som disser det.

Jeg er en del av et rasemiljø og veldig mange der har prøvd labb da rasen jeg har er digre og spiser MYE mat. En med ti slike i husholdet sitt har også prøvd det. Alle, uten unntak, har gått vekk fra labb. Og som jeg sa når jeg først nevnte labb så er det sikkert de hundene det funker greit for, men for svær mange er det rett og slett ikke bra nok.

Gjest lillelou
Skrevet

Det er selvfølgelig individuelle-og rasemessige forskjeller her. Min hund er en middels stor blandingstispe, med middels høyt aktivitetsnivå, og for henne fungerer labb utmerket. Er intressant bare, å registerer at et billigere fòr faktisk funker bedre enn et dyrt et.

Skrevet

Foxy.. har sendt avgårde en mail til oppdretter nå... så bare å vente..se hva hun sier.

Skrevet

lillelou (<-- fra isfolket forresten?)

Hvilken pels har hunden din? lang, kort mye,lite?

Gjest lillelou
Skrevet

Niks, ikke isfolket...det er et av hundens "kosenavn" :-) .

Hun har pels omtrendt som en border collie (er blanding mellom bc og mellomschnauzer). Halvlang, litt stri, men pelsen har blitt mykere, og med mer underhår etter fòrbyttet.

Skrevet

de hundene jeg vet av som ikke takler labb er korthåra hele gjengen. Tenkte kanskje det kunne være noe der ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...