AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg vurderer disse yrkene, men er usikker på hvilket jeg skal velge. Det er to ganske forskjellige yrker. Derfor ønsker jeg å høre hva dere ville ha valgt, hvorfor/hvorfor ikke. Og hvis noen der ute er vernepleier eller barnehagelærer - fortell gjerne litt om hverdagen. Hadde du valgt yrket på nytt, positive/negative sider, hva blir mer og mer krevende med tiden, osv. Forventer ikke at noen skal måtte ta valget for meg, men jeg trenger litt flere synspunkter i vurderingen. Anonymkode: b6b9d...7b7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg er ingen av delene, men jeg har sett vernepleiere i mange ulike jobber. Også i barnehage. Litt mer fleksibelt, som kanskje er bra hvis du ikke er helt sikker på hva du vil jobbe med? Anonymkode: 38c97...2bf 3
Gjest Lily_88 Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg tror Vernepleier er et yrke som gir deg flere ben å stå på. Jeg tror du lærer mye fag som kan brukes i alle instutisjoner, og du kan godt jobbe i barnehage, selv om at du er vernepleier. Har også sett stillingsannonser hvor de trenger helst en vernepleier som kan lede prosjekter osv. Så jobbmulighetene skal ikke skorte på uansett.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 Det virker som barnehagelærer er noe alle kan bli for tiden. Vi er fosterforeldre for ei jente med en ganske dårlig fungerende mor. Både mor og flere i hennes omgangskrets går barnehagelærer. Så om du er en oppegående person, så ber jeg på mine knær om at du velger barnehagelærer. Det trengs oppegående folk i det yrket! Anonymkode: aae9f...745
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 Det ene yrket innebærer som oftest turnus, mens det andre har dagarbeid, så det er jo noe å ta med i beregningen. Jeg er vernepleier og elsker det! Jobber i avlastning for barn med spesielle behov. Arbeidet går ut på stell, pleie, tilrettelegging, målrettet miljøarbeid, møter med foreldre/skoler/barnehabiliteringen/fysio m.fl. Vi lager dagsplaner, programmer for å jobbe med f.eks uønsket atferd. Jeg lærer opp kollegaer og nyansatte, holder fagmøter for kollegaer. Jeg doserer medisiner. En stor del av arbeidet er ute i miljøet med barna. Og så er det 1-2 kontorvakter i uka. Anonymkode: 2033c...462 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Definitivt vernepleier. Masse jobbmuligheter, samt et hav av videreutdanninger. Du kan jobbe i fengsel, psykiatri, bolig, barnevern, institusjoner, nav, skole, rus, familieterapi, poliklinikk, rehabilitering osvosv. Blir du lei en jobb, har du drøssevis med muligheter så du ender aldri opp arbeidsledig. Anonymkode: 236e7...f58 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Og ja, vernepleiere kan jobbe i veldig mange forskjellige typer institusjoner. F.eks barnevern, rus, sykehjem, fengsel, nav, skole, bhg. Det er både en helse- og sosialfaglig utdannelse, og det er en stor fordel i forhold til å kunne dosere medisiner i f.eks barneverninstitusjoner. Anonymkode: 2033c...462 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer disse yrkene, men er usikker på hvilket jeg skal velge. Det er to ganske forskjellige yrker. Derfor ønsker jeg å høre hva dere ville ha valgt, hvorfor/hvorfor ikke. Og hvis noen der ute er vernepleier eller barnehagelærer - fortell gjerne litt om hverdagen. Hadde du valgt yrket på nytt, positive/negative sider, hva blir mer og mer krevende med tiden, osv. Forventer ikke at noen skal måtte ta valget for meg, men jeg trenger litt flere synspunkter i vurderingen. Anonymkode: b6b9d...7b7 Er vernepleier. Du bør like, i det minste tåle, turnusarbeid. Stort sett vanskelig å få dagjobber. Mange steder har nå langvakter hvor du jobber 12-13 timer og deretter har lange perioder med fri. Eller så jobber man stort sett dag og aften. Alternativt natt, men vet ikke hvor mange nattvakter som er vernepleiere egentlig. Du kan jobbe innenfor veldig mye. Rus, barnehage, skole, boliger, sykehjem, avlastningsboliger, dagsenter, psykiatri og fengsel. Hverdagen kommer svært an på jobben du har. Jeg har rolige dager i min jobb, mens andre steder er det mer stress. Jeg jobber i bolig hvor vi tilrettelegger for at de skal mestre sin egen hverdag på best mulig måte. Følger på aktiviteter, lager mat og er med de i hverdagen deres rett og slett. Det er spennende, men jeg hadde nok valgt en annen jobb. Dårlig betalt og turnusjobbing. Ikke vet jeg om jeg egentlig trives med slik jobb heller. Anonymkode: becaa...b18 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #10 Skrevet 23. mars 2019 Ville ikke tenkt at du som vernepleier kan jobbe i barnehage. Jeg er selv vernepleier og det er svært vanskelig/umulig å få jobb I bhg. Anonymkode: f9e81...f12 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #11 Skrevet 23. mars 2019 Det er mulig å jobbe i skole og barnehage da i oppfølging av barn med spesielle behov. Anonymkode: becaa...b18
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #12 Skrevet 23. mars 2019 Ta deg en videreutdanning etter vernepleien, så er du aktuell for dagstilling. Evn søk jobb på dagsenter, saksbehandler eller miljøterapeut på skole! Trenger ikke å være turnus. Anonymkode: 9bcac...c67 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 På 23.3.2019 den 22.48, AnonymBruker skrev: Ta deg en videreutdanning etter vernepleien, så er du aktuell for dagstilling. Evn søk jobb på dagsenter, saksbehandler eller miljøterapeut på skole! Trenger ikke å være turnus. Anonymkode: 9bcac...c67 Hvilke videreutdanninger vil være relevante for dagstillinger? Anonymkode: b6b9d...7b7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 Jeg vet nå om 2 vpl som jobber i barnehage. Og 1 som jobber på skole. Anonymkode: becaa...b18
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #15 Skrevet 30. mai 2019 Har ikke valgt noen av delene, men har jobbet som barnehagelærer en stund (har en annen utdanning og har vært ansatt som barnehagelærer ett års tid). Fordelen med å jobbe i barnehage eller på skole som barnehagelærer er at det er en typisk 8-4 jobb, der turnusen kun holder seg innenfor tidsrammene 7.15 og 16.45, ellers er det rett hjem etter jobb og sjeldent noe "ekstraarbeid" hjemme. Lite forberedelser til neste dag f.eks. Det er en givende jobb på mange måter, men også litt begrenset mulighet til å tjene store penger, da det ikke går an å jobbe overtid eller på helligdager, etc. På plussiden så er det ekstremt enkelt å få jobb i de fleste byer og tettsteder i Norge, da det alltids lyses ut stillinger som barnehagelærere. Og med økningen av antallet faglærte i barnehagene, vil det også bli enda enklere å få jobb. Studiet er 3-årig og veldig overkommelig, etter hva jeg har skjønt. Det er mulig å bli gammel i en barnehage, uten alt for stor belastning på rygg og kropp. Det er en aktiv jobb og innebærer ofte mye mosjon i løpet av en dag, samt en god del tid ute og i naturen om du liker det. Anonymkode: 4e8e8...bed
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #16 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke valgt noen av delene, men har jobbet som barnehagelærer en stund (har en annen utdanning og har vært ansatt som barnehagelærer ett års tid). Fordelen med å jobbe i barnehage eller på skole som barnehagelærer er at det er en typisk 8-4 jobb, der turnusen kun holder seg innenfor tidsrammene 7.15 og 16.45, ellers er det rett hjem etter jobb og sjeldent noe "ekstraarbeid" hjemme. Lite forberedelser til neste dag f.eks. Det er en givende jobb på mange måter, men også litt begrenset mulighet til å tjene store penger, da det ikke går an å jobbe overtid eller på helligdager, etc. På plussiden så er det ekstremt enkelt å få jobb i de fleste byer og tettsteder i Norge, da det alltids lyses ut stillinger som barnehagelærere. Og med økningen av antallet faglærte i barnehagene, vil det også bli enda enklere å få jobb. Studiet er 3-årig og veldig overkommelig, etter hva jeg har skjønt. Det er mulig å bli gammel i en barnehage, uten alt for stor belastning på rygg og kropp. Det er en aktiv jobb og innebærer ofte mye mosjon i løpet av en dag, samt en god del tid ute og i naturen om du liker det. Anonymkode: 4e8e8...bed Mange sliter med rygg og hørsel etter jobb i barnehage. Anonymkode: becaa...b18
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #17 Skrevet 30. mai 2019 Jeg er straks ferdig med bachelor i vernepleie og har fått jobb på en skole. Vernepleier er mye mer fleksibelt enn barnehagelærer 😊 Anonymkode: 0b70a...712
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #18 Skrevet 30. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er straks ferdig med bachelor i vernepleie og har fått jobb på en skole. Vernepleier er mye mer fleksibelt enn barnehagelærer 😊 Anonymkode: 0b70a...712 Gratulerer med jobb Skal du følge opp en enkelt elev (evt. flere), eller hva er oppgavene dine på skolen? Hvis det er å følge opp elev med ekstra behov feks, hva gjør du da når den eleven er ferdig på skolen? Anonymkode: b6b9d...7b7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #19 Skrevet 30. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer med jobb Skal du følge opp en enkelt elev (evt. flere), eller hva er oppgavene dine på skolen? Hvis det er å følge opp elev med ekstra behov feks, hva gjør du da når den eleven er ferdig på skolen? Anonymkode: b6b9d...7b7 Takk 😊 Jeg har fått jobb på en spesialskole så jeg kommer til å følge opp flere elever. Arbeidsoppgavene vil bestå av å kartlegge, tilrettelegge for læring, utarbeide opplæringstiltak/mål og evaluere. Jeg vet ikke hva slags klasse jeg skal jobbe i enda, så usikker på om det blir noe felles undervisning eller bare en-til-en ☺️ Anonymkode: 0b70a...712
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå