Gå til innhold

Bred fot og høy vrist - tips til sko/tursko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter veldig med å finne sko som passer. Jeg har bred fot, begynnende hallux valgus, høy vrist og er i tillegg plattfot🙄

Det er viktig at jeg går med brede nok sko, men det er nesten mulig å finne. Ønsker tips til både sneakers, støvletter og tursko (lave type fjellsko, f eks goretex).

Noen som har nyttige erfaringer her?😊

Anonymkode: 7ac77...e96

Skrevet

Jeg har brede føtter, andeføtter som jeg sier, og er veldig glad i tursko fra Merrell. Halvhøye, lette, vanntette og veldig gode til føttene mine. 

Anonymkode: 39a59...ac7

Skrevet

Duckfeet er et dansk merke med brede sko. Du har såler mot plattfot? Hvis ikke ville jeg skaffet meg det

Anonymkode: 833f2...099

Gjest Solsmil
Skrevet (endret)
17 timer siden, Mariss@68 skrev:

Prøv Alfa. 

Er det noen spesielle modeller av alfa du anbefaler? For min erfaring med merket er at skoene stort sett er ganske smale, og overhodet ikke egnet for folk med brede føtter.

Endret av Solsmil
Skrevet
17 timer siden, Mariss@68 skrev:

Prøv Alfa. 

Jeg ble anbefalt Alfa fjellstøvler til min nokså smale fot, og opplevde at de var _veldig_ smale. Gode, men absolutt smale. Det gjaldt alle modellene jeg prøvet. Er du sikker på at de har brede sko også? 

Anonymkode: b21be...251

• Liker 1
Skrevet

La Sportiva akyra

Salomon speedcross har kommet i en wide utgave, men ikke prøvd den.

Anonymkode: 4509f...78f

Skrevet

Ang. Alfa: Jeg har brede føtter og høy vrist og kan trygt si at jeg HATER fjell- og turskoene fra Alfa. Jeg har hatt mange par av dem gjennom årene, og klassikeren WalkQueen hadde en god passform for 15 år siden. Senere har de endret lesten, så den er blitt smalere og mer ubehagelig. Jeg har hatt et par lettere «hiking-støvler» derfra, også. Frarådes.

Jeg har de siste årene hatt best erfaring med tursko fra Mammut. De er ikke «tindebestigersko», men de er helt fine til å gå i både skog- og fjellterreng med. Mammut Mercury og Mammut T Aenergy har passet meg godt, i alle fall. 

Til vanlige gå-turer i skog og på grus/asfalt bruker jeg som regel joggesko. Asics Gel Nimbus og Nike Vomero er mine foretrukne modeller. 

Støvletter har jeg ikke veldig mange gode tips om, men et merke som Softwalk har pleid å være et greit sted å begynne. 

Generelt: Det er flaut å si det, men et merke som Rieker, som jeg før aldri ville tatt i med ildtang, har på merkelig vis begynt å få penere sko de senere årene. (Min indre «kjerring» er kanskje på vei fram i lyset.) Klaveness er et annet merke med veldig sterkt fokus på passform. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...