Gå til innhold

Førstehjelp til familie med hund som stjeler

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Vi har nylig fått en superkjekk jack russel på 1 år, men ingenting kan ligge fremme fordi han tar de. Det skaper skikkelig dårlig stemning - vi har prøvd flere innfallsvinkler fra "nei" til bytteleken.

Selvsagt har vi fjernet ting så godt det er, men det er umulig å fjerne alt, hele tiden. Han har tyggeleker og tyggeben tilgjengelig. Ører og ben får mykes opp i vann, men det er mer interessant å hoppe for å ta garnnøstet på bordet eller kjøkkenhåndkleet. 

Har noen noe råd? 😄

Endret av Neutral90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår han betydningen av nei? Er det trent inn på riktig måte? Blir han aktivisert nok? Mulig dette er lek i hans øyne, kan du beskrive situasjoner der han stjeler ting? 

Har en labbegutt på 4 år som kan finne på å aktivisere seg selv med å hente diverse ting hvis han en dag får mindre mosjon enn det han synes er greit.

Skrevet

Min var også en kronisk stjeler når den var rundt året. Jeg holdt på å bli sprø 🤪 Prøvde omtrent alle triksa i boka tror jeg og en dag bare ga det seg. Ut av det blå. Hold ut @Neutral90 så skal du se det går seg til 🙈

Skrevet
14 minutter siden, Kvartz skrev:

Forstår han betydningen av nei? Er det trent inn på riktig måte? Blir han aktivisert nok? Mulig dette er lek i hans øyne, kan du beskrive situasjoner der han stjeler ting? 

Har en labbegutt på 4 år som kan finne på å aktivisere seg selv med å hente diverse ting hvis han en dag får mindre mosjon enn det han synes er greit.

Det er nok lek for han ja, for han løper rundt og rundt med det han tar hvis han får lov. Det vi føler funker best er å hente en godtebit eller lokke han til oss med engasjerende stemme, så sette han i bånd til han er helt rolig, noen minutter bare. 

Skrevet
9 minutter siden, Sirah skrev:

Min var også en kronisk stjeler når den var rundt året. Jeg holdt på å bli sprø 🤪 Prøvde omtrent alle triksa i boka tror jeg og en dag bare ga det seg. Ut av det blå. Hold ut @Neutral90 så skal du se det går seg til 🙈

Takk! Jeg tror selv dette, men mannen har aldri hatt hund før og han tror ikke på at dette blir bedre 😅 hvor gammel var din da han sluttet? 

Skrevet

Dressur, men... 
Noe jeg fant ut når jeg var krisehjem, ha hobbyer på et rom dyr ikke får entre. 
Ble redd for at kattene jeg var krisehjem for skulle spise nåler eller lignende, så det er greit som regel. :) 
Ha et sted med port eller dør når du gjør hobbyer som du ikke vil at dyr skal forstyre. :) 

Skrevet
2 minutter siden, Neutral90 skrev:

Takk! Jeg tror selv dette, men mannen har aldri hatt hund før og han tror ikke på at dette blir bedre 😅 hvor gammel var din da han sluttet? 

Jeg husker ikke helt, men det tok noen måneder... I samme periode mistet den også ørene sine og hørte ikke på noe som helst. Den var så snill og rolig som valp og en skikkelig ufordragelig tenåring som styrte showet fullstendig 😂 Jeg hadde mest lyst til å kaste ut hele bikkja flere ganger 🤪 

Så kom vi oss ut av perioden og en dag våknet den med ørene skrudd fast på riktig plass igjen. Nå er den verdens snilleste hund. Du må bare berolige mannen din med at dette faktisk går over. Hunden din er tenåring og sjekker alle grensene i hele verden - på nytt hver dag 🙈

Skrevet

En jack russell er jo en rase med masse energi, og om den kjeder seg og ikke får brukt seg ordentlig, så vil den finne på egne måter å få utløp for all energien på. Å stjele ting blir jo en gøy lek, fordi det fører til oppmerksomhet og godbit. Nå er jeg enig i at man skal bytte med godbit om hunden stjeler ting og ødelegger dem. Men hvis dere ignorerer hunden, vil han da legge seg ned og gnage på tingene han tar, eller vil han miste interessen?

Hvis det er førstnevnte så ville jeg fortsatt å bytte. Samtidig ville jeg passet på at han får nok mental aktivisering (nesearbeid, nyinnlæring, problemløsning, sosialisering, miljøtrening...) og minst mulig aktivisering som stresser opp (leke og herje med andre hunder, kaste ball/pinner...). Jeg ville også tatt ham i bånd inne en periode for å lære ham å finne roen, men først etter jeg hadde vært sikker på at han er aktivisert skikkelig.

Hvis det er sistnevnte, og han da mister interessen, så ville jeg bare ignorert at han stjeler ting. Da gjør han det mest for oppmerksomheten sin del.  Men jeg ville uansett sørget for at han fikk godt med god aktvisering uansett hva årsaken var. :)

Gjest Nina1975
Skrevet

Det går ann å ha han i bur når dere ikke er hjemme. Rull ut sånne klesrull-tape og legg ut over bord og benker der han ikke har noe å gjøre. 

Jack russel krever mye aktivisering og tankearbeid for å ha det bra. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
3 timer siden, Tabris skrev:

En jack russell er jo en rase med masse energi, og om den kjeder seg og ikke får brukt seg ordentlig, så vil den finne på egne måter å få utløp for all energien på. Å stjele ting blir jo en gøy lek, fordi det fører til oppmerksomhet og godbit. Nå er jeg enig i at man skal bytte med godbit om hunden stjeler ting og ødelegger dem. Men hvis dere ignorerer hunden, vil han da legge seg ned og gnage på tingene han tar, eller vil han miste interessen?

Hvis det er førstnevnte så ville jeg fortsatt å bytte. Samtidig ville jeg passet på at han får nok mental aktivisering (nesearbeid, nyinnlæring, problemløsning, sosialisering, miljøtrening...) og minst mulig aktivisering som stresser opp (leke og herje med andre hunder, kaste ball/pinner...). Jeg ville også tatt ham i bånd inne en periode for å lære ham å finne roen, men først etter jeg hadde vært sikker på at han er aktivisert skikkelig.

Hvis det er sistnevnte, og han da mister interessen, så ville jeg bare ignorert at han stjeler ting. Da gjør han det mest for oppmerksomheten sin del.  Men jeg ville uansett sørget for at han fikk godt med god aktvisering uansett hva årsaken var. :)

Ja, da vil han spise det opp, dessverre 😕 vi jobber hele tiden for å finne balansen med rett trening og nok trening. Det er ikke så lenge siden han flyttet til oss, men jeg føler vi er inne på rett spor. Han stjeler ofte hvis vi går fra han alene på stua (i 2 sek!), så han vet at det ikke er lov, tenker jeg. Takk for tips! 

Skrevet
2 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det beste er å sette seg ned og grine og telle ned til hunden 2års dag. Da de bruker å roe seg ned drastisk rundt den alderen. Lykke til. 

Og alt det de andre sier. 

Hehehe takk! 😅

Skrevet
3 timer siden, Nina1975 skrev:

Det går ann å ha han i bur når dere ikke er hjemme. Rull ut sånne klesrull-tape og legg ut over bord og benker der han ikke har noe å gjøre. 

Jack russel krever mye aktivisering og tankearbeid for å ha det bra. 

Han er i en strippet gang når vi ikke er hjemme. Han tar ting forann nesen vår 🙄

Skrevet
8 timer siden, Drakan skrev:

Dressur, men... 
Noe jeg fant ut når jeg var krisehjem, ha hobbyer på et rom dyr ikke får entre. 
Ble redd for at kattene jeg var krisehjem for skulle spise nåler eller lignende, så det er greit som regel. :) 
Ha et sted med port eller dør når du gjør hobbyer som du ikke vil at dyr skal forstyre. :) 

Jeg har gjort det, men noen ting "må" ligge fremme (eller vi ønsker at de skal det), som f.eks en bok som vi legger fra oss for å hente et glass vann. 

Så vi føler at vi har strippet rommene en del for å redusere fristelser, men akk det er jo så irriterende uansett når han tar det lille som er ved første mulighet 🙄

Vi har jobbet mer med hva nei betyr i dag da, dressur er nok veien å gå! 

Skrevet

Jeg ville ikke brukt nei hvis det brukes på en måte som kan oppfattes som strengt. En hund som har høy motivasjon for å stjele vil bare lære seg å stjele enda raskere om eier går inn med kjeft/ubehag når den blir tatt på fersken. Hunden vil aldri skjønne at noe ikke er lov, men den kan skjønne at eier blir sint når den stjeler når eier ser på - og blir derfor enda kjappere til å ta ting når eier snur ryggen til. 

(Ta det fra en som har gjort samme feilen da min hund var valp - jeg sa strengt "nei" når han forsøkte å ta mat på bordet, noe som resulterte i verdens raskeste tyv når jeg snur ryggen til. :P ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...