Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 timer siden, lauring skrev:

Én av de fornærmede guttene forklarte til politiet at han opplevde bruken av ordet «neger» som diskriminerende, fordi han er født og oppvokst i Norge.

Mannens forsvarer anførte at ytringen «neger» er et nøytralt ord, som først i de par siste tiår har vært omdiskutert i Norge.

https://www.dagsavisen.no/moss/lokalt/domt-for-rasisme-etter-a-ha-kalt-ungdommer-i-moss-for-negere-1.1213206

Betyr dette at det nå også er straffbart å bruke nedsettende ord som "hviting" og "kuffar"?

Da bør alle mørkhudede som bor i Spania bli stadig fornærmet fordi ''svart'' på spansk er negro?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, kikkana skrev:

Blir jo ikke helt det samme,

Jo, det er absolutt og helt og 100% det samme. Skal man akseptere at hvite fornærmes etter hudfarge, skal man samtidig akseptere at svarte også blir det.

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, Tiurleik skrev:

Om en mørkhudet person hadde oppført seg på en trakasserende måte mot en hvit person hadde h*n selvsagt kunne blitt bøtelagt eller arrestert, det har da skjedd mange ganger. 

Om en hvit person hadde følt seg truet av å bli kalt "potet" er derimot et tolkningsspørsmål. Hvite mennesker i Europa har ingen historie med å bli diskriminert, forfulgt eller utnyttet på basis av hudfarge og etnisitet. Vi har vært på toppen av næringskjeden siden opplysningstiden og er det fremdeles. Det er ingen ekstremist-demonstrasjoner i gatene for å fjerne oss, slik mennesker med ikke-europeisk bakgrunn opplever stadig oftere fra de høyreekstreme for tiden. "Potet" i seg selv hadde fått de fleste hvite nordmenn til å trekke på skuldrene, det vekker ingen dyptgripende skrekk eller krenkelse i oss.

Men om noen mørkhudede menn hadde trengt seg på en hvit ungdomsgjeng på en invaderende måte og kalt dem poteter eller andre ting som åpenbart var ment nedsettende, så er jeg sikker på at politiet hadde tatt det alvorlig.

Herregud for en meningsløs ytring.  Skal man saksøke for alt mulig nå da.  Om du kaller noen tjukkas eller beinrangel på grunn av kroppsbygning.  Dette er misbruk av resurser  når slike ting skal saksøkes.

• Liker 2
Skrevet (endret)
21 timer siden, lauring skrev:

Én av de fornærmede guttene forklarte til politiet at han opplevde bruken av ordet «neger» som diskriminerende, fordi han er født og oppvokst i Norge.

Betyr dette at det nå også er straffbart å bruke nedsettende ord som "hviting" og "kuffar"?

Det ALLER VÆRSTE er jo at mange svarte bruker ordet 'Neger ' til hverandre(Har hørt det selv).De kaller hverandre for 'Hei jævla neger' 'din dumme neger' 'ikke hør på han negern' osv...De unnskylder det med at 'nei,det er bare en spøk'....Så fort en hvit sier det,så er det rasisme..De har med andre ord et slags monopol på ordet antar jeg..De bruker ordet 'neger' foran unge barn også,jeg har hørt det selv...Burde de ikke gå fram som eksempler/være eksemplarisk om ordet 'neger' er så ille...???????

I spansktalende land bruker de forresten ordet 'Negro' om svarte afrikanere(negro betyr jo svart)....

Endret av Tyrk40
Noe tillegg
  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Drizzt skrev:

Jo, det er absolutt og helt og 100% det samme. Skal man akseptere at hvite fornærmes etter hudfarge, skal man samtidig akseptere at svarte også blir det.

Så ordet neger= det samme som bleikfis, du ser ikke nyanser og historikk?

Skrevet (endret)
1 time siden, Tyrk40 skrev:
I spansktalende land bruker de forresten ordet 'Negro' om svarte afrikanere(negro betyr jo svart)....

Det stemmer. På spansk og portugisisk er negro/negra/negrito/negrita i utgangspunktet nøytralt. Det blir bare oppfattet negativt hvis ordet plasseres i en negativ kontekst. Spansk- og portugisisktalende av afrikansk opphav vil ikke oppfatte det å kalles negro eller negra rasistisk med mindre den som sier det samtidig rynker på nesen eller taler i et negativt tonelag. Folk fra det nordlige Europa som har et utseende som oppfattes å ikke være latinsk, blir kalt guiri. For spanjoler er nordmenn på tur i Syden typiske guiri. Stereotypen av en guiri er en bakfull, solbrent nordboer med badering og stråhatt. Folk med brun hud blir kalt moreno. Mulato og mestizo er også nøytrale uttrykk blant spansk og portugisisktalende. Alle disse ordene er i utgangspuktet nøytrale og blir bare negative hvis de brukes i en negativ kontekst. Et ord som derimot ikke er nøytralt er panchito. Det er et nedlatende ord for latin-amerikanere.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, kikkana skrev:

Så ordet neger= det samme som bleikfis, du ser ikke nyanser og historikk?

Neger er et nedsettende ord for mørkhudede, bleikfis er et nedsettende ord for de med lysere hud. Men begge bruker hudfargen som fornærmelse, så på denne måten er det ganske likt. Det er enten akseptert å fornærme hudfarge, eller ikke. Man kan ikke velge ut grupper etter preferanser. Hvilke nyanser er det jeg ikke ser? ''Du har mørk hud, så du får lov å bli fornærmet hvis noen angriper hudfargen din, men han der som har lys hud får ikke lov til å bli fornærmet hvis noen angriper hudfargen hans''. Dette lukter nettopp rasisme og diskriminering etter hudfarge. Er du tilhenger av ''white guilt'' bevegelsen og vil at hele den hvite rasen føler evig skyld og selvpisker seg til Dovre faller for det noen medlemmer for mange år siden gjorde? Er det derfor du trekker fram historien som grunn til å drive med rasisme mot hvite i dag? Føler du personlig skyld for noe du ikke gjorde og vil gi dagens afrikanere som ikke er slaver en form for oppreisning ved å la dem drive med rasisme uten straff? Jeg forstår ikke hvordan en oppegående og dannet person ville ment at det er greit å kalle hvite for bleikfis samtidig som det er feil å kalle svarte for neger. Husk at ''nigga'' er ganske utbredt i USA blant nettopp afrikanske amerikanere. De kaller hverandre for det. ''Wassap, nigga'' (hilse hverandre) har jeg vært vitne til mellom afrikanske amerikanere veldig, veldig ofte i USA. Fordi de vil fornærme hverandre eller?

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Drizzt skrev:

Neger er et nedsettende ord for mørkhudede, bleikfis er et nedsettende ord for de med lysere hud. Men begge bruker hudfargen som fornærmelse, så på denne måten er det ganske likt. Det er enten akseptert å fornærme hudfarge, eller ikke. Man kan ikke velge ut grupper etter preferanser. Hvilke nyanser er det jeg ikke ser? ''Du har mørk hud, så du får lov å bli fornærmet hvis noen angriper hudfargen din, men han der som har lys hud får ikke lov til å bli fornærmet hvis noen angriper hudfargen hans''. Dette lukter nettopp rasisme og diskriminering etter hudfarge. Er du tilhenger av ''white guilt'' bevegelsen og vil at hele den hvite rasen føler evig skyld og selvpisker seg til Dovre faller for det noen medlemmer for mange år siden gjorde? Er det derfor du trekker fram historien som grunn til å drive med rasisme mot hvite i dag? Føler du personlig skyld for noe du ikke gjorde og vil gi dagens afrikanere som ikke er slaver en form for oppreisning ved å la dem drive med rasisme uten straff? Jeg forstår ikke hvordan en oppegående og dannet person ville ment at det er greit å kalle hvite for bleikfis samtidig som det er feil å kalle svarte for neger. Husk at ''nigga'' er ganske utbredt i USA blant nettopp afrikanske amerikanere. De kaller hverandre for det. ''Wassap, nigga'' (hilse hverandre) har jeg vært vitne til mellom afrikanske amerikanere veldig, veldig ofte i USA. Fordi de vil fornærme hverandre eller?

Åh, herregud.

Nei, ingen hvite skal ha noen grunn til å ha noen white guilt. Jeg driter langt i dette.

Poenget er, at ordet neger har en historikk. Hvis bleikfis hadde blitt brukt i lik grad som neger i 100 år, hadde betydningen vært like negativ. Men nå har ikke ordet bleikfis noen historikk.

Når det er sagt så synes jeg ikke dette er noe stort tema i seg selv og synes ikke det er noen stor synd å si neger egentlig. Men å gå bort til individer med rasistiske utsagn og trakassere er lavmål. Straffbart kan diskuteres, men helt ok under visse omstendigheter.

De sier "nigga" til hverandre ja. Men det har ikke en negativ betydning historisk når de kaller hverandre nigger. Hvorfor de gjør dette forstår ikke jeg heller, finnes sikkert en forklaring.

• Liker 1
Skrevet

En neger er neger. Jeg sier nei til kulturmarxistisk pissing på det norske. 

• Liker 1
Skrevet

I denne saken handler det vell like mye om oppførselen til de to berusede personene i en krangel etter at de hadde oppsøkt fornærmede og lurt på om de solgte hasj. Hadde han kun omtalt de som negere i en vanlig samtale tror jeg ikke det ville fått konsekvenser, og om det gjorde er jeg enig i at det ville vært veldig ille. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Tiurleik skrev:

Det blir selvsagt aktuelt å legge "tilknytningen mellom raseinndeling og hierarki" bak seg den gangen det slutter å bety noe for de som faktisk rammes av rasisme. Det blir lagt bak oss når høyreekstreme slutter med gatedemoer, og når verdens ressurser er fordelt på en mer rettferdig måte. Det gir ingen mening å slutte å se ting i kontekst av kolonialisme når verden fremdeles er ekstremt preget av det økonomisk. Slaveri i USA er det du som har trukket frem, men alle som har et noenlunde kunnskapsnivå har fått med seg at de svarte i USA fremdeles er grovt overrepresentert på fattigdomsstatistikker, mottar dårligst helsehjelp, har lavest utdanning og så videre. Det er ikke du som bestemmer når andre etnisiteter skal slutte å føle seg undertrykket.

Fantastisk svar👏👏👏👏💪

Skrevet
3 minutter siden, herzeleid skrev:
Hadde han kun omtalt de som negere i en vanlig samtale tror jeg ikke det ville fått konsekvenser, og om det gjorde er jeg enig i at det ville vært veldig ille. 

Jeg har vært vitne til akkurat en sånn hendelse(det var en hvit etnisk nordmann som sa 'neger' ,men ikke i en nedlatende tone...Han svarte blei dritforbanna og skreik ut om rasisme o.l.......

Selv så har jeg hørt afrikanere kalle hverandre for ' jævla neger' og det som værre er..Selv foran egne barn gjør de det....Burde de ikke gå fram som eksempler/være eksemplariske????Nei.vi bare spøker sier dem......HVOR er intelligensen???

Skrevet
8 timer siden, Opplyst skrev:

En neger er neger. Jeg sier nei til kulturmarxistisk pissing på det norske. 

Og jeg sier nei til rasister som på død og liv og hele tiden må bruke vanskelige ord de ikke vet hva betyr : «kulturmarxister»...

Har lagt merke til at de fleste rasister bruker de samme ordene . Hvorfor kan dere ikke andre ord? Synes dere at dere framstår bedre ved bruk av slike ord?

eller er det de eneste ordene dere lærer på livets harde skole? For på høyskole og universitet brukes ikke de samme ordene. 

Det finnes jo også forskning på utdanningsnivået til rasister. På det nivået de ligger på (ungdomsskole), læres ikke slike begreper (som forøvrig har en annen mening når rasistene forklarer dem). 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Drizzt skrev:
Husk at ''nigga'' er ganske utbredt i USA blant nettopp afrikanske amerikanere. De kaller hverandre for det. ''Wassap, nigga'' (hilse hverandre) har jeg vært vitne til mellom afrikanske amerikanere veldig, veldig ofte i USA. Fordi de vil fornærme hverandre eller?

Ja,det er bare å høre på Rap låter fra USA,der brukes de uttykkene veldig ofte..Hvor er intelligensen bak det tro..Burde de ikke gå fram som eksempler heller...

Skrevet
På 7.10.2018 den 22.24, Mr. Kilmister skrev:

Det der er så jævlig dumt at det er til å spy av... Jeg kaller spade for en spade!

Nei, dette er ikke dumt. Jeg mener ikke at alle som tar ordet "neger" i sin munn skal straffes, selv om det er veldig unødvendig å bruke det ordet. Jeg vokste opp med at "neger" var en nøytral beskrivelse av en person av afrikansk opphav eller avstamning. Så aldri på det som noe skjellsord eller på noen folkeslag som mer eller mindre verdt. Men etterhvert som jeg skjønte at mange oppfatter det negativt, har jeg sluttet å bruke ordet. 

Jeg er klar over at ikke alle som bruker ordet "neger" mener det nedsettende. Men det er vel liten tvil om at i denne situasjonen så var det nettopp det. 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Drizzt skrev:

Da bør alle mørkhudede som bor i Spania bli stadig fornærmet fordi ''svart'' på spansk er negro?

Selvsagt ikke. Ordet "negro" for svart er et helt nøytralt ord. Vinen "Gato Negro" har f.eks ingenting med afrikanere å gjøre. 

Skrevet
1 time siden, Hermine3011 skrev:

Og jeg sier nei til rasister som på død og liv og hele tiden må bruke vanskelige ord de ikke vet hva betyr : «kulturmarxister»...

Har lagt merke til at de fleste rasister bruker de samme ordene . Hvorfor kan dere ikke andre ord? Synes dere at dere framstår bedre ved bruk av slike ord?

eller er det de eneste ordene dere lærer på livets harde skole? For på høyskole og universitet brukes ikke de samme ordene. 

Det finnes jo også forskning på utdanningsnivået til rasister. På det nivået de ligger på (ungdomsskole), læres ikke slike begreper (som forøvrig har en annen mening når rasistene forklarer dem). 

Jeg er en stolt og uutdannet rasist. Så du må gjerne fortsette å pisse på meg der oppe i elfenbenstårnet ditt. Det fikk jo tross alt Donald Trump valgt som president for verdens mektigste nasjon.

Rasisme er for folket det mat er for alle levende skapninger, naturlig.

Det er din globalisme og innvandring som gjør min naturlige rasisme til et problem. Så hvorfor gå imot naturen?

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Thyra skrev:

Selvsagt ikke. Ordet "negro" for svart er et helt nøytralt ord. Vinen "Gato Negro" har f.eks ingenting med afrikanere å gjøre. 

Men man kaller dem for negro i spansktalende land. Er det greit da? Negro for mann og negra for kvinne.

Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

Men man kaller dem for negro i spansktalende land. Er det greit da? Negro for mann og negra for kvinne.

De bruker negro som et adjektiv, ikke som et substantiv. Som beskrivelse av farge. Det er selvsagt lov å snakke om svarte kvinner eller svarte menn uten at det er rasistisk. 

• Liker 3
Skrevet
På 7.10.2018 den 22.22, lauring skrev:

Mannens forsvarer anførte at ytringen «neger» er et nøytralt ord, som først i de par siste tiår har vært omdiskutert i Norge.

https://www.dagsavisen.no/moss/lokalt/domt-for-rasisme-etter-a-ha-kalt-ungdommer-i-moss-for-negere-1.1213206

Sikker på at det ikke er samme sak som denne:

https://www.tv2.no/a/9895535/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...