Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 10/8/2018 at 11:18 AM, kikkana said:

Blir jo ikke helt det samme, med tanke på historisk bruk av ord. Neger har vært ett sterkt skjellsord ganske lenge, bleikfis er og blir ett mer pinglette barne ord.

Er dog ikke i mot å kunne bruke skjellsord og synes ytringer skal beskyttes. Men det å gå bort til enkelt personer på gaten for å skjelle dem ut og trakassere, er etter mitt syn kanskje legit å bøtlegge.

Order Neger har ALDRI vært et skjellsord. Det er bare nå i nyere tid at krenkelsesmobben har vridd på det og trekker paraleller mellom det nøytrale neger, som betyr svart, og det amerikanske nigger som kan brukes nedsettende. At du er kunnskaps- og historieløs er ikke oss andre sitt problem.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, LoneWolf skrev:

Order Neger har ALDRI vært et skjellsord. Det er bare nå i nyere tid at krenkelsesmobben har vridd på det og trekker paraleller mellom det nøytrale neger, som betyr svart, og det amerikanske nigger som kan brukes nedsettende. At du er kunnskaps- og historieløs er ikke oss andre sitt problem.

Ikke? Godt mulig du har noe rett i det, men det har blitt brukt som skjellsord til en viss grad. Det er jeg ganske sikker på. Kanskje det ikke er selve ordet som er problemet uansett men heller selve rasismen. Da at ordet blir missbrukt. Tenker på negerarbeid f eks.

Skrevet
10 minutter siden, kikkana said:

Ikke? Godt mulig du har noe rett i det, men det har blitt brukt som skjellsord til en viss grad. Det er jeg ganske sikker på. Kanskje det ikke er selve ordet som er problemet uansett men heller selve rasismen. Da at ordet blir missbrukt. Tenker på negerarbeid f eks.

Rasisme er selvsagt negativt, men da kan man også si at potet er rasistisk også, da det er et "angrep" som går på utseende og dermed rase. Eller mener du det finnes en standard for svarte og en annen for hvite? At enkelte i nyere tid har begynt å si at et uproblematisk ord visstnok har blitt rasistisk til tross for at det bare betyr "svart person" får de ta på sin egen kappe. Mener

Negerarbeid er helt ok. Det var en neger på jobben min som ofte når han kom inn på jobb og skulle høre hva han skulle gjøre den dagen sa "så, har du noe negerarbeid til meg i dag?". Slike folk blir godt likt.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, LoneWolf skrev:

Rasisme er selvsagt negativt, men da kan man også si at potet er rasistisk også, da det er et "angrep" som går på utseende og dermed rase. Eller mener du det finnes en standard for svarte og en annen for hvite? At enkelte i nyere tid har begynt å si at et uproblematisk ord visstnok har blitt rasistisk til tross for at det bare betyr "svart person" får de ta på sin egen kappe. Mener

Negerarbeid er helt ok. Det var en neger på jobben min som ofte når han kom inn på jobb og skulle høre hva han skulle gjøre den dagen sa "så, har du noe negerarbeid til meg i dag?". Slike folk blir godt likt.

Nei, tenker bare at ord som i historisk setting har blitt brukt for å trykke ned en befolkning osv ikke er bra. Svart, hvit, gul eller brun, tenker jeg er helt ok. Det er jo bare en beskrivelse av hudfarge.

Negerarbeid er vel i utg punktet ikke et positivt ord. Men nå er det mer morro ja og de fleste tar den med godt humør.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Thyra skrev:
De bruker negro som et adjektiv, ikke som et substantiv. Som beskrivelse av farge. Det er selvsagt lov å snakke om svarte kvinner eller svarte menn uten at det er rasistisk. 

Spansk- og portugisisktalende bruker negro og negra både som adjektiv og som substantiv.

• Liker 1
Skrevet
På 7.10.2018 den 22.22, lauring skrev:

Én av de fornærmede guttene forklarte til politiet at han opplevde bruken av ordet «neger» som diskriminerende, fordi han er født og oppvokst i Norge.

Mannens forsvarer anførte at ytringen «neger» er et nøytralt ord, som først i de par siste tiår har vært omdiskutert i Norge.

https://www.dagsavisen.no/moss/lokalt/domt-for-rasisme-etter-a-ha-kalt-ungdommer-i-moss-for-negere-1.1213206

Betyr dette at det nå også er straffbart å bruke nedsettende ord som "hviting" og "kuffar"?

Nei, rasisme mot hvite -den mest utbredte og groveste rasismen - er visst tillatt overalt. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, kikkana skrev:
Nei, tenker bare at ord som i historisk setting har blitt brukt for å trykke ned en befolkning osv ikke er bra. Svart, hvit, gul eller brun, tenker jeg er helt ok. Det er jo bare en beskrivelse av hudfarge.

Negerarbeid er vel i utg punktet ikke et positivt ord. Men nå er det mer morro ja og de fleste tar den med godt humør.

Jeg er enig i at negerarbeid ikke er et positivt ord. Ordet bygger på at negroide egner seg best til visse typer arbeid. Implisitt gis negroide da visse felles egenskaper typiske for rasen. På det grunnlaget blir det vanskelig å frita ordet negerarbeid fra rasisme.

Hva gjelder ordene svart, hvit, gul omhandler de mer enn bare hudfarge. Menneskehetens hudfarger ligger på fargeskalaen mellom lys beige og mørk brun. Det er ingen mennesker som er verken hvite, gule eller svarte. De er synonymer med kaukasoid, mongoloid og negroid. Med tiden har hvit og svart blitt mer eufemismer for kaukasoid og negroid, mens politiske årsaker har ført til at gul har blitt et betent ord som har gjort at man i USA heller bruker asiatisk som eufemisme. Med den enorme påvirkningskraften amerikansk kultur har, særlig her i Nord-Europa, tar vi etter uten å tenke over det. Man bør være bevisst på at svart, hvit og gul i denne sammenhengen ikke bare er beskrivelser av hudfarge. De er uttrykk for hver sin menneskerase.

• Liker 3
Skrevet
På 8.10.2018 den 21.57, kikkana skrev:

Åh, herregud.

Nei, ingen hvite skal ha noen grunn til å ha noen white guilt. Jeg driter langt i dette.

Poenget er, at ordet neger har en historikk. Hvis bleikfis hadde blitt brukt i lik grad som neger i 100 år, hadde betydningen vært like negativ. Men nå har ikke ordet bleikfis noen historikk.

Når det er sagt så synes jeg ikke dette er noe stort tema i seg selv og synes ikke det er noen stor synd å si neger egentlig. Men å gå bort til individer med rasistiske utsagn og trakassere er lavmål. Straffbart kan diskuteres, men helt ok under visse omstendigheter.

De sier "nigga" til hverandre ja. Men det har ikke en negativ betydning historisk når de kaller hverandre nigger. Hvorfor de gjør dette forstår ikke jeg heller, finnes sikkert en forklaring.

Historisk sett har ordet neger ikke vært et negativt ladet ord. Bare et ord å betegne en gruppe mennesker på. Det er nå i nyere tid hvor denne trenden oppsto. Dessuten så spiller det ingen rolle om et ord er brukt negativt i 10 eller 30 år. Det blir ikke mer rasistisk med tiden og bleikfis er like galt som neger. Faktisk samme trend finner vi også med ordet sigøyner. Det er nå i nyere tid ordet plutselig skulle bli noe negativt og erstattes med et nytt ord. Sigøynerne selv omtaler seg selv fortsatt som sigøynere uten å fornærme hverandre med det.

23 timer siden, Thyra skrev:

De bruker negro som et adjektiv, ikke som et substantiv. Som beskrivelse av farge. Det er selvsagt lov å snakke om svarte kvinner eller svarte menn uten at det er rasistisk. 

Adjektiv og substantiv. Substantiv for svarte menn og kvinner. Adjektiv for noe som er svart - svart marked, osv.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe galt i å være neger så denne domsavsigelsen er ganske diskriminerende og jeg trodde vi hadde kommet lenger her i Norge i 2018. 

• Liker 3
Skrevet

Bilde fra wikipedia: 

Screenshot_20181011-142713_Chrome.jpg

Skrevet
9 timer siden, kjøttkaker skrev:
Bilde fra wikipedia: 

Hvordan er den satiriske avistegningen fra 1800-tallets USA relevant?

Skrevet
33 minutter siden, Jane Doe86 skrev:
Er da ikke noe galt med det?

Han er jo neger og vil aldri bli noe annet. Det er jo samme som om jeg var bosatt i Kina og fikk barnet der, barnet blir jo ikke Kineser for det. Eller om jeg flyttet til Kina og fikk Kinesisk statsborgerskap.

Trodde dette var almennkunnskap jeg, men det er det jo tydeligvis ikke.

Kinesere utgjør en etnisk og nasjonal gruppe. Neger er uttrykk for en rase. Hva er det motsvarende uttrykket til neger som kinesere faller inn under?

Skrevet (endret)
På 8.10.2018 den 11.18, kikkana skrev:

Blir jo ikke helt det samme, med tanke på historisk bruk av ord. Neger har vært ett sterkt skjellsord ganske lenge, bleikfis er og blir ett mer pinglette barne ord.

Er dog ikke i mot å kunne bruke skjellsord og synes ytringer skal beskyttes. Men det å gå bort til enkelt personer på gaten for å skjelle dem ut og trakassere, er etter mitt syn kanskje legit å bøtlegge.

Hvorfor ser du på neger som et skjellsord? Det blir nesten like dumt som å se på homo som et skjellsord. Neger er jo noe man er, akkurat  som det å være homo er noe man er.

Hvorfor klarer du ikke heller å se på neger som noe positivt og fint i stedet?

Endret av waco
Skrevet
3 minutter siden, Jane Doe86 skrev:

Kinesere er også del av en rase, den Mongoloide rase (i dagens PK samfunn er det vel mer stuerent å bruke den Asiatiske rase). Alle asiater hører til denne rasen.

For du ser vel forskjell på kinesere, negere og europeere? Eller...?

At alle asiatere hører til den mongoloide rase er jo bare tull, pakkiser og indere hører til den kaukasoide rase.

Skrevet
17 minutter siden, Jane Doe86 skrev:

Pakistanere og indere er ikke en del av den Mongoloide rase. Ja, området kalles Asia, men det er de eneste de har til felles.

Du må ikke tro på alt MSN kommer med når de påstår at det var asiater bak grooming skandalene i England.

Sikkert riktig, tviler ikke et sekund, jeg bare korrigerte deg med at ikke alle asiatere er mongoloide.

Skrevet
53 minutter siden, Jane Doe86 skrev:
Kinesere er også del av en rase, den Mongoloide rase (i dagens PK samfunn er det vel mer stuerent å bruke den Asiatiske rase). Alle asiater hører til denne rasen.

For du ser vel forskjell på kinesere, negere og europeere? Eller...?

Kinesere er riktignok del av den mongoloide rase, akkurat som nigerianere er del av den negroide rase. Å snakke om asiater som en rase er en eufemisme som er så upresis at den er ubrukelig. Asiat er en betegnelse for alle som kommer fra kontinentet Asia på samme måte som europeere er alle som kommer fra Europa og afrikanere alle fra Afrika. At USA har lagt beslag på ordet amerikaner kompliserer bildet. Uansett duger ikke asiat som motsvarende uttrykk til neger. Så jeg spør igjen: Hva er det motsvarende uttrykket til neger som kinesere faller inn under?

Skrevet (endret)
44 minutter siden, Jane Doe86 skrev:
Pakistanere og indere er ikke en del av den Mongoloide rase. Ja, området kalles Asia, men det er de eneste de har til felles.

Du må ikke tro på alt MSN kommer med når de påstår at det var asiater bak grooming skandalene i England.

Britene knytter asiat like sterkt til folk med opphav på det indiske subkontinentet som folk med opphav fra Øst-Asia. I USA knyttes asiat primært til folk fra Øst-Asia. Årsaken er at en gruppe amerikanske aktivister av øst-asiatisk opphav for et par generasjoner siden presset gjennom en idé om at yellow, mongoloid, asiatic og oriental ikke er passende for dem, og at asian er mer passende. Både i Norge og Sverige defineres asiat fra offisielt hold å omfatte alle fra kontinentet Asia.

Endret av Klossmajor
Skrevet
På 9.10.2018 den 8.03, Opplyst skrev:

Jeg er en stolt og uutdannet rasist. Så du må gjerne fortsette å pisse på meg der oppe i elfenbenstårnet ditt. Det fikk jo tross alt Donald Trump valgt som president for verdens mektigste nasjon.

Rasisme er for folket det mat er for alle levende skapninger, naturlig.

Det er din globalisme og innvandring som gjør min naturlige rasisme til et problem. Så hvorfor gå imot naturen?

Håper alle leser dette innlegget og ser hvor forvridd det er 👆

Til dere unge som leser dette: gå på skolen folkens. Få en utdannelse. Lær noe nytt. Ellers er det dette som kan skje.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Jane Doe86 skrev:
Houston, we have a problem.

Heller: "Houston, you guys have a problem".

For det er ikke Norge og Sverige som har problemet i denne sammenhengen. Det er amerikanerne, og i litt mindre grad britene, som skaper språkforviklinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...