Gå til innhold

Ullundertøy og fleece - hvor mange sett til en fireåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange sett med ullundertøy/superundertøy og fleece/ull som mellomlag har dere til deres barnehagebarn? 

Og sender dere barna i barnehagen i ullundertøy/superundertøy? Jeg ser at det er mest praktisk, men fireåringen vår blir så fort varm inne. Samtidig hater han å fryse ute...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, bib_84 skrev:

Hvor mange sett med ullundertøy/superundertøy og fleece/ull som mellomlag har dere til deres barnehagebarn? 

Og sender dere barna i barnehagen i ullundertøy/superundertøy? Jeg ser at det er mest praktisk, men fireåringen vår blir så fort varm inne. Samtidig hater han å fryse ute...

Så mange at du rekker å vaske slik at han har rene klær. Noen trenger tre, andre vil ha flere fordi de vasker ull en gang i uka. 

Fleece bør ingen bruke, fordi de slipper mikroplast hver gang det vaskes. Om fleecen også slipper mikroplast som pustes inn og om den påvirker huden negativt er noe det er uskkkerhet rundt. Den usikkerheten mener jeg skal komme barn tilgode og at de dermed ikke skal bruke fleeceplagg. 

Anonymkode: b6c08...f6d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har 5-6 sett ullundertøy i rullering + et sett liggende i barnehagen + et sett liggende i bilen. Har 2 mellomlag fleece + 2-3 mellomlag ull. Fleecen bruker vi stort sett høst/vår, mens mellomlag i ull brukes vinter.

Endret av Semydfe
Skrevet

Har 6-7 ullsett, 3 fleecesett.(men det ene begynner å bli knapt) og 4 ull mellomlag (tykt og tynt to-delt og tykk og tynn heldress)

Sender foreløpig ikke i bhg med ull på, men har liggende i hylla som de kan ta på når de skal ut. Er veldig vått her om dagen, så de har stort sett på ull innerst når de skal ut. 6-10 gr på dagtid.

Anonymkode: 7f802...018

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 6-7 ullsett, 3 fleecesett.(men det ene begynner å bli knapt) og 4 ull mellomlag (tykt og tynt to-delt og tykk og tynn heldress)

Sender foreløpig ikke i bhg med ull på, men har liggende i hylla som de kan ta på når de skal ut. Er veldig vått her om dagen, så de har stort sett på ull innerst når de skal ut. 6-10 gr på dagtid.

Så bhg må bytte til ull innerst, eller..,?

Anonymkode: bb9dc...a2d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så bhg må bytte til ull innerst, eller..,?

Ja, det gjør de.

Skrevet

Her har vi 10 sett ullundertøy. 2 sett i bhg. Et på. Da er det 7 igjen. Så da trenger jeg ikke å vaske ull oftere enn en gang i uken. 

4 fleecebukser, 2 tykke fleecejakker. Jakkene vaskes en gang i uken de også, buksene etter 1-2 dagers bruk. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør de.

Hvorfor sender du de ikke i ull innerst? 

Skrevet

Bruker aldri fleece for det tar lett fyr

12 sett med ull

5 mellomlsg

Anonymkode: 41fbc...1a1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sender du de ikke i ull innerst? 

Fordi det blir for varmt å ha det på inne.

Skrevet

Vi bruker kun ull. To lag om nødvendig. Antar vi har 10 sett og en del heldresser. Bruker ullundertøy i bhg og har heldresser over undertøyet på kalde dager. Fleece puster ikke og er ikke noe bra å bruke ved vått vær. Vi begynte med det, men så det hjalp veldig lite. Prøvde to lag ull og hadde mye bedre suksess med det. 

Anonymkode: b5232...734

Skrevet

Vi har to sett med fleece til hver av ungene. Ingen ull, hverken i form av ullundertøy eller strikkejakker el. Med unntak av ullstrikkebukse. Har noe bambus, men det brukes sjelden. 

De går med bomull innerst året rundt, og fleece under regntøy/dress. Eldste er atopiker og reagerer veldig på ull (har forsøkt diverse varianter uten hell. Eneste som brukes av ull er en strikkebukse som mellomlag). Begge ungene er veldig varme av seg. Vi har sendt dem i barnehagen i ull noen ganger, men henter da unger som er tomatrøde i ansiktet og svette i luggen. Ull funker rett og slett ikke for oss. 

Har ullsokker da. Ingen klager på at de fryser ute. 

Anonymkode: ecb18...cc9

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg ser alle har MYE mer klær enn oss 🙈 Guttungen hadde atopisk eksem da han var mindre og har alltid vært veldig varm av seg - derfor har vi sjelden brukt ull innerst. Tidligere har han hatt syntetisk superundertøy fra P.O.P, men jeg føler liksom ikke at det er så veldig mye varmere enn joggebukse + genser, så vi har nøyd oss med to sett. 

Nå har jeg kjøpt ett sett bambusundertøy og ett sett ullundertøy med bomull innerst - det i bambus er ikke spesielt varmt, så der føler jeg at han like gjerne kan bruke joggebukse og genser, fordelen er jo at det er tynnere så det blir mindre klumpete i lag-på-lag prinsippet. Det i ull/bomull virker for varmt til å ha på inne, og jeg vet ikke om de i bhg er keen på å sørge for at 15+ unger skifter innerlag før de kler på seg mellomlag og ytterklær (skal spørre de om dette).

Han har vokst ut av mye av klærne sine nå, og jeg vet ikke om jeg skal fortsette som før med joggeklær innerst og flecce eller ullfleece som mellomlag, eller gå for noe varmere innerst. Han er fremdeles veldig varm av seg inne - vil ha på minst mulig klær, men ute har han blitt mer "pinglete" når det er ruskevær og kaldt.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to sett med fleece til hver av ungene. Ingen ull, hverken i form av ullundertøy eller strikkejakker el. Med unntak av ullstrikkebukse. Har noe bambus, men det brukes sjelden. 

De går med bomull innerst året rundt, og fleece under regntøy/dress. Eldste er atopiker og reagerer veldig på ull (har forsøkt diverse varianter uten hell. Eneste som brukes av ull er en strikkebukse som mellomlag). Begge ungene er veldig varme av seg. Vi har sendt dem i barnehagen i ull noen ganger, men henter da unger som er tomatrøde i ansiktet og svette i luggen. Ull funker rett og slett ikke for oss. 

Har ullsokker da. Ingen klager på at de fryser ute. 

Anonymkode: ecb18...cc9

Godt å lese at flere er som oss 😄 Min bruker også ullsokker, pluss votter, hals og lue av ull når det er skikkelig kaldt. Det har han av en eller annen grunn alltid tålt. 

Skrevet

Det med at fleece slipper ut microplast når det vaskes er forresten et godt poeng. Jeg bekymrer meg ikke nevneverdig for om det er helseskadelig, men mener å ha hørt at man kan vaske det i vaskeposer for å unngå plastutslipp. Noen som vet?

Skrevet

2 med fleece, 2 med ull. føler sjeldent det er kaldt nok til at det behøves ull noe særlig mye.

Anonymkode: 0ac83...7c3

Skrevet

Mine på 3 og 5 har to sett ullundertøy (Ullmax/Pierre Robert) hver, som de tar på under vanlige klær når det er kaldt. De er varme og likevel tynne nok å være behagelige.

Samt to strikkejakker i ull som de tar over klærne og under dress når de skal ut.

Har aldri hatt mer enn 3-4 sett til noen av dem, ser ikke behovet.

Anonymkode: 56955...464

Skrevet
1 time siden, bib_84 skrev:

Det med at fleece slipper ut microplast når det vaskes er forresten et godt poeng. Jeg bekymrer meg ikke nevneverdig for om det er helseskadelig, men mener å ha hørt at man kan vaske det i vaskeposer for å unngå plastutslipp. Noen som vet?

Det er en spesiell vaskepose(Guppyfriend) det da er snakk om, ikke vanlige som man bruker til bh'er og slikt.

Skrevet
1 time siden, bib_84 skrev:

Hva er microplast? Jo, det er plast som er så liten at den ikke kan fanges opp av noe renseanlegg eller andre ting, men går rett i havet og dermed inn i næringskilden.

Anonymkode: b6c08...f6d

Skrevet

Vi bruker ikke fleece. Har 10 sett med ullundertøy, mellomlags ull har jeg ikke kontroll på. Her strikker slle føler jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...