Gå til innhold

2 åringen er livredd for å sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brannalarmen gikk her for to dager siden. Vi klarte ikke få den av så den peip veldig lenge. Minstemann her var tydeligvis veldig redd og skremt over det hele, har pratet om dette dag inn og dag ut. Hver kveld når vi legger henne sitter hun bare i sengen sin og vil ikke sove. Ser på kamera hun er trøtt og holder på å sovne, men med engang hun nesten detter ned i sengen våkner hun til og kjemper. Men sove skal hun ikke. Ikveld er 3 dagen, hvor vi prøver å roe henne, kose masse og fortelle hvorfor det kom en høy pipelyd og at det skal ikke komme flere, men hun bare prater om at hun fikk aua i ørene sine av pipelyden og tydelig opprørt av det som skjedde. Og reagerer nå på alle mulige lyder, til og med lyd fra mobiltelefonen min. Synes så synd på henne men vet ikke hva mer vi kan gjøre. Er det en normal reaksjon? Vet ikke hva vi skal si eller gjøre for å få henne til å bli trygg igjen.

Anonymkode: 9bb2d...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Trygge barn kommer ved tilknytning. Si at du skal sove med henne, jeg hadde lagt meg ned og gitt barnet kjærlighet og nærhet. Sove med barnet. Latt det ligge inntil. Hun er liten og trenger å vite at dere er der når hun strekker ut en hånd.

Man kan jo forklare at det var brannalarmen, og det har de lært om i barnehagen. Spør om hun har hørt om Brannbamsen Bjørnis, om ikke, -se på han på youtube.

Still spørsmål. Synes du lyden var høy? Fikk du vondt i ørene? Ble du redd? Vil du at jeg (mor/far) skal sitte her ved sengen din? La barnet svare å si hva det føler, still enkle spørsmål. Og forklar enkelt og greit. Anerkjenn barnets opplevelser og følelser. Si at du også synes det bråket mye, at det ar høy lyd i ørene dine, at du var glad når lyden ble borte så du kunne sove godt igjen. Og sånn kan man snakke litt omkring dette.

Endret av Wonders
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...