AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #1 Del Skrevet 7. oktober 2018 Hei, jeg har en venninne som nettopp har født, og jeg er litt forvirret. Det har seg nemlig slik at babyen har fått nøyaktig samme navn som faren med samme fornavn, mellomnavn og etternavn. Faren, som heter a la "Jens Erik Hansen" skriver på facebook "Velkommen til verden, Jens Erik Hansen!". Venninnen min sier at babyen er oppkalt etter faren sin, derav samme navn. Jeg har aldri vært borti noe lignende før, noen som kan forklare? Anonymkode: b922e...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #2 Del Skrevet 7. oktober 2018 Jeg heter det samme som mamma og en kamerat heter det samme som faren. Ikke uvanlig. Anonymkode: abd5d...c18 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #3 Del Skrevet 7. oktober 2018 Har vært borte i det før, og da kalles de fks Rolf senior og Rolf junior. Tror det er mer vanlig blant fks bønder, for der går mange ganger samme navn i generasjoner. Har vært borti noe i likhet med Jens sjefen,- eller gamlefar og Jens senior og Jens junior. Så det skjer ja, men har ikke veldig ofte sett det da. Anonymkode: b4d52...ce7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 7. oktober 2018 #4 Del Skrevet 7. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en venninne som nettopp har født, og jeg er litt forvirret. Det har seg nemlig slik at babyen har fått nøyaktig samme navn som faren med samme fornavn, mellomnavn og etternavn. Faren, som heter a la "Jens Erik Hansen" skriver på facebook "Velkommen til verden, Jens Erik Hansen!". Venninnen min sier at babyen er oppkalt etter faren sin, derav samme navn. Jeg har aldri vært borti noe lignende før, noen som kan forklare? Anonymkode: b922e...c93 Du tuller nå ikke sant`? Har da vært ganske vanlig opp igjennom historien å gi spesielt den første sønnen det samme navnet som faren. Eller ihvertfall at et av navnene er det samme som faren. 22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Del Skrevet 7. oktober 2018 I en familie jeg kjenner ble det Lille-Rolf og Store-Rolf, veldig kjekt for Lille-Rolf som har passert 50 år. Anonymkode: 1611a...422 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #6 Del Skrevet 7. oktober 2018 Min fetter heter det samme som sin far. Far heter det samme som sin far, etc. Tror vi er oppe i fem generasjoner nå. Ikke veldig uvanlig. Anonymkode: c9e47...b7b 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. oktober 2018 #7 Del Skrevet 7. oktober 2018 (endret) Historisk sett er det helt normalt og var veldig vanlig før, å oppkalle barna etter foreldrene eller besteforeldrene. Man legger da gjerne til "Ole senior" for den eldre og "Ole junior" for den yngre, når man omtaler dem ved navn for å skille mellom hvem man mener/snakker om. Ofte har slike oppkalte personer hatt samme adresse (bondegård) som den yngre, og da ble posten merket "sr" for den eldre bak navnet, og "jr" for den yngre bak navnet. Dette var veldig vanlig før, men har inntrykk av at det ikke lenger er like vanlig å oppkalle barna direkte etter foreldrene. Nå henter man istedet navn fra lenger bak i slekten, f.eks. etter oldemor eller lignende. Jeg er delvis oppkalt etter min farmor. Vi har nesten likt navn, det skiller kun èn bokstav. Endret 7. oktober 2018 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 7. oktober 2018 #8 Del Skrevet 7. oktober 2018 (endret) Det er da helt vanlig og enda mer vanlig for bare noen generasjoner siden. Se litt på ditt eget slektstre så finner du fort ut det. Helt normalt at den første sønnen ble kalt opp etter sin far, og for flere generasjoner siden finner du fort feks. Knut Hansen - Hans Knutsen - Knut hansen også nedover. Det er også en form for oppkalling som er ganske gammel. Det som også var vanlig før i tiden va om du fikk et barn som fikk navnet Siv f.eks. og Siv døde som liten, etter noen år fødte du en ny datter, gjett hva den datteren het? Jo, Siv. Må også legge til at det også var helt normalt at flere i samme familie oppkalte sine barn etter en av sine foreldre. Altså at flere søskenbarn hadde samme navn, oppkalt etter samme person. Nå til dags får jo folk spader om tremeningen til fetteren til kusina til søstera til naboen velger et navn man selv hadde tenkt ut til sitt barn. Endret 7. oktober 2018 av Avalon 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #9 Del Skrevet 7. oktober 2018 Kjenner til noen som heter det samme der eldste har Senior, mellomste junior og den yngste heter Den yngste. Dette står på fødselsattestene. Anonymkode: 22cd5...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #10 Del Skrevet 7. oktober 2018 Er det lov å spørre hvor gammel du er? 😅Jeg er i 20-årene, og for meg har det ikke vært uvanlig å høre at andre kaller barna sine det samme som mor eller far. Da får gjerne far/mot navn som senior, og barn junior. Anonymkode: 43990...961 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #11 Del Skrevet 7. oktober 2018 5 minutter siden, Avalon skrev: Det er da helt vanlig og enda mer vanlig for bare noen generasjoner siden. Se litt på ditt eget slektstre så finner du fort ut det. Helt normalt at den første sønnen ble kalt opp etter sin far, og for flere generasjoner siden finner du fort feks. Knut Hansen - Hans Knutsen - Knut hansen også nedover. Det er også en form for oppkalling som er ganske gammel. Det som også var vanlig før i tiden va om du fikk et barn som fikk navnet Siv f.eks. og Siv døde som liten, etter noen år fødte du en ny datter, gjett hva den datteren het? Jo, Siv. Jeg "har" to onkler som heter det samme, nettopp fordi den eldste av dem døde før den yngste ble født. En annen av brødrene til faren min het det samme som bestefaren min. Anonymkode: 0651a...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #12 Del Skrevet 7. oktober 2018 20 minutter siden, Eugene Onegin skrev: Du tuller nå ikke sant`? Har da vært ganske vanlig opp igjennom historien å gi spesielt den første sønnen det samme navnet som faren. Eller ihvertfall at et av navnene er det samme som faren. Men nå skrev jeg at det er samme fornavn, mellomnavn og etternavn - ikke deler av navnet. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lov å spørre hvor gammel du er? 😅Jeg er i 20-årene, og for meg har det ikke vært uvanlig å høre at andre kaller barna sine det samme som mor eller far. Da får gjerne far/mot navn som senior, og barn junior. Anonymkode: 43990...961 Jeg er samme som deg, og nei jeg har faktisk aldri hørt om det! Fint å få oppklaring da, det var jo en ganske fin og søt tradisjon TS Anonymkode: b922e...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #13 Del Skrevet 7. oktober 2018 Jada, jeg kjenner en familie hvor førstefødte sønn har fått samme navn i generasjoner. Anonymkode: 06355...6eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #14 Del Skrevet 7. oktober 2018 På pappa's side så har de en tradisjon hvor alle gutter får samme mellomnavn. Er et fint og ganske så tidløst navn som går med det aller meste. Mamma og pappa valgte å ikke videreføre tradisjonen, så derfor hater farmor oss. Men det er en annen historie, Jeg har litt lyst til å hoppe på tradisjonen, men føles litt rart når foreldrene mine valgte å skippe. Anonymkode: 6e276...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 7. oktober 2018 #15 Del Skrevet 7. oktober 2018 Jeg tror ikke det er så vanlig lenger nå. Første gangen jeg var borti det, var via en i barnehagen til eldstemann. Ellers er jeg vant med at man oppkaller etter besteforeldre. Synes det er sært, men folk får gjøre som de vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #16 Del Skrevet 7. oktober 2018 Dere som sier at det er vanlig, er det ikke litt rart at jeg som 34 åring aldri har møtt noen med likt navn som sin far eller mor? Er fra Oslo, om det har noe å si. Anonymkode: 8adcc...c49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. oktober 2018 #17 Del Skrevet 7. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en venninne som nettopp har født, og jeg er litt forvirret. Det har seg nemlig slik at babyen har fått nøyaktig samme navn som faren med samme fornavn, mellomnavn og etternavn. Faren, som heter a la "Jens Erik Hansen" skriver på facebook "Velkommen til verden, Jens Erik Hansen!". Venninnen min sier at babyen er oppkalt etter faren sin, derav samme navn. Jeg har aldri vært borti noe lignende før, noen som kan forklare? Anonymkode: b922e...c93 Sykt forvirrende når de heter det samme. Jeg syn oppkalling bør hoppe over minst en generasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. oktober 2018 #18 Del Skrevet 7. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: På pappa's side så har de en tradisjon hvor alle gutter får samme mellomnavn. Er et fint og ganske så tidløst navn som går med det aller meste. Mamma og pappa valgte å ikke videreføre tradisjonen, så derfor hater farmor oss. Men det er en annen historie, Jeg har litt lyst til å hoppe på tradisjonen, men føles litt rart når foreldrene mine valgte å skippe. Anonymkode: 6e276...d48 Hun hater dere pga det? Det var da voldsomt. Jaja. Rart med det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #19 Del Skrevet 7. oktober 2018 Det var nok kanskje mer vanlig før, men i bondeslekta jeg kommer fra skulle førstefødte sønn ha sin bestefar på farssiden sitt fornavn. Det ble altså litt sånn her: Ole Sønn Per Barnebarn Ole Oldebarn Per osv. De la ofte til mellomnavn og da gjerne fars første fornavn som mellomnavn. Anonymkode: caa5e...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #20 Del Skrevet 7. oktober 2018 Det er kanskje vanligere å kalle opp etter besteforeldre eller lenger tilbake i slekta, men det er slettes ikke uvanlig å oppkalle etter barnets far. Å ta med både fornavn og mellomnavn er etter min mening litt overkill, men det er mange som gjør det Anonymkode: 9d282...e70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå