AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #1 Skrevet 7. oktober 2018 Hei Håper noen har noen tips å dele med meg. Vi er i 3 pp. Forrige mens var 17 sep. Men syklusen er så ustabil at jeg ikke aner når verken eggløsning eller neste mens skal komme. Vi har sex hver andre eller tredje dag nå. Jeg har holdt meg unna alkohol siden vi startet, utenom forrige mensperiode. Til helgen skal jeg feire bursdag og ønsker å kunne ta noen glass dersom jeg ikke er gravid. Dersom jeg tar en test fredag eller lørdagsmorgen og den er negativt, er det da trygt? Jeg har ingen symptomer på eggløsning så langt denne perioden. Er usikker på om eggløsningen i det hele tatt er tilbake igjen. Anonymkode: 1a28f...e07
Gjest BethD Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 Drikker alkohol når jeg ikke er gravid. Prøveperiode eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #3 Skrevet 7. oktober 2018 Drikker mellom mensen og EL, men ikke motsatt. Drikker ekstremt lite i utgangspunktet så det er ikke noe som skaper problemer for meg Man gjør jo som man vil, men et foster bruker veldig lang tid på å kvitte seg med alkoholen vs. et voksent menneske så da klarer jeg ikke. Når man prøver aktivt er jo målet en baby, da får noen ting vike for en stund Nå skjønte jeg ikke helt hvor i syklus du trodde du var, men om du ikke gjør det ville jeg begynt å tracke den i en app for å ha så god kontroll som mulig Anonymkode: 0fb67...65b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #4 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg lever som gravid når jeg ER gravid. Med negative tester så er du ikke gravid. Anonymkode: 38fdc...c19 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Skrevet 7. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Drikker mellom mensen og EL, men ikke motsatt. Drikker ekstremt lite i utgangspunktet så det er ikke noe som skaper problemer for meg Man gjør jo som man vil, men et foster bruker veldig lang tid på å kvitte seg med alkoholen vs. et voksent menneske så da klarer jeg ikke. Når man prøver aktivt er jo målet en baby, da får noen ting vike for en stund Nå skjønte jeg ikke helt hvor i syklus du trodde du var, men om du ikke gjør det ville jeg begynt å tracke den i en app for å ha så god kontroll som mulig Anonymkode: 0fb67...65b Jeg bruker app, men syklusene mine har vært mellom 30 og 50 dager. Jeg har ikke begynt å teste etter eggløsning da jeg er redd det blir litt altoppslukende. Er helt enig i det du skriver. Jeg vet at det tryggeste er å la være. Men dersom jeg får negativ test til helgen og det likevel skulle vise seg at jeg er gravid (bare for tidlig til å slå ut på test(?)) , vil det være skadelig for foster med noen glass vin den ene kvelden? Anonymkode: 1a28f...e07
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker app, men syklusene mine har vært mellom 30 og 50 dager. Jeg har ikke begynt å teste etter eggløsning da jeg er redd det blir litt altoppslukende. Er helt enig i det du skriver. Jeg vet at det tryggeste er å la være. Men dersom jeg får negativ test til helgen og det likevel skulle vise seg at jeg er gravid (bare for tidlig til å slå ut på test(?)) , vil det være skadelig for foster med noen glass vin den ene kvelden? Anonymkode: 1a28f...e07 Tester ikke etter EL selv, legger bare inn mens-dager for å få ca. tidspunkt når EL er. Også for å være forberedt når mensen kan komme siden jeg ikke har piller som gir meg et hint lengre Helt enig i at å teste etter EL vil bli altoppslukende, det venter vi med til vi begynner å komme langt ut i prøveåret vertfall. Har blitt gravid i første PP tidligere i år, men mistet i MA. Det er vel kanskje derfor jeg vil være ekstra forsiktig nå, ikke at det var noe jeg kunne gjort for å unngå det sist, men ja Sjansene er små for at du skader embryo så tidlig, veldig mange drikker jo før de vet de er gravide og det går helt fint. Du finner forskning på det om du googler litt, også fra Norge. Ta en test slik som du tenker, så vet du vertfall. Det synes jeg høres klokt ut Tror forresten et avvik på 20 dager kan gi deg mulighet for ekstra oppfølging av gyn.? Synes bare jeg har lest det her et sted før. Anonymkode: 0fb67...65b
Gjest Albbas Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Vel, ja, det kan være skadelig, dessverre. Det finnes studier som antyder at det kan ha en negativ effekt å drikke før positiv test. Det er vel koblet opp mot blant annet lærevansker. Ved prøverør for eksempel blir man bedt om å leve som gravid etter innsett av befruktet egg til man beviselig helt sikkert ikke er gravid. Negativ test er ikke ensbetydende med ikke gravid. Men det er veldig vanskelig å forske på dette, så funnene er usikre, og man vet heller ikke hvor store mengder det er snakk om. For de aller fleste går det jo helt fint. Jeg personlig hadde nok i ditt tilfelle tatt noen glass, så lenge testen var negativ, men unngått flatfylla. Men det er greit å vite hvor forskningen står, og den sier rett og slett at vi ikke vet. https://www.aftenposten.no/norge/i/G3PXB/Tidlig-promille-kan-skade-fosteret https://www.tv2.no/a/6778254/
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 I dag kom mensen, og da skal i alle fall jeg ta meg en øl. Kommer til å drikke alkohol i begrensa mengder (1-2 enheter på en kveld) fram mot neste EL. Drikker ingen alkohol mellom EL og mens. Men strengt tatt kan en vel drikke fram til egget har festet seg? Det er vel ikke koblet mot blodbanen din på noen måte før det? (Ikke at jeg anbefaler det, men sånn i teorien - kan jo hende det påvirker evnen til at det fester seg feks.) Anonymkode: 79ead...197
Gjest Albbas Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: I dag kom mensen, og da skal i alle fall jeg ta meg en øl. Kommer til å drikke alkohol i begrensa mengder (1-2 enheter på en kveld) fram mot neste EL. Drikker ingen alkohol mellom EL og mens. Men strengt tatt kan en vel drikke fram til egget har festet seg? Det er vel ikke koblet mot blodbanen din på noen måte før det? (Ikke at jeg anbefaler det, men sånn i teorien - kan jo hende det påvirker evnen til at det fester seg feks.) Anonymkode: 79ead...197 Alkohol påvirker alle celler i kroppen, ikke bare gjennom blodet. Fra ca uke 6-7 er barnet utsatt for stoffer gjennom mors blod gjennom morkaka og navlestrengen (obs - de deler ikke blod, men stoffene fra mors blod transporteres gjennom morkaka), men antakelig kan det påvirkes gjennom fostervannet før det også. Men akkurat alkohol er jo spesielt pga at det går over i alle kroppens celler.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 14 minutter siden, Albbas skrev: Alkohol påvirker alle celler i kroppen, ikke bare gjennom blodet. Fra ca uke 6-7 er barnet utsatt for stoffer gjennom mors blod gjennom morkaka og navlestrengen (obs - de deler ikke blod, men stoffene fra mors blod transporteres gjennom morkaka), men antakelig kan det påvirkes gjennom fostervannet før det også. Men akkurat alkohol er jo spesielt pga at det går over i alle kroppens celler. Som sagt drikker jeg ikke alkohol mellom (dagene før) EL og mens, men takk for info. Har faktisk lurt litt på det der (men som sagt avstått fra det fordi jeg ikke visste). Anonymkode: 79ead...197
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 17 minutter siden, Albbas skrev: Alkohol påvirker alle celler i kroppen, ikke bare gjennom blodet. Fra ca uke 6-7 er barnet utsatt for stoffer gjennom mors blod gjennom morkaka og navlestrengen (obs - de deler ikke blod, men stoffene fra mors blod transporteres gjennom morkaka), men antakelig kan det påvirkes gjennom fostervannet før det også. Men akkurat alkohol er jo spesielt pga at det går over i alle kroppens celler. Men 6-7 uker på vei da bet man det jo hvis man aktivt tester. Jeg lever som normalt. Anonymkode: 19d67...fd7 1
Gjest ...sunny... Skrevet 8. oktober 2018 #12 Skrevet 8. oktober 2018 Du kan drikke fra menstruasjon frem til eggløsning, men ikke mellom eggløsning og menstruasjon. Om du ikke vet når du har eggløsning bør du bruke eggløsningstest.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #13 Skrevet 8. oktober 2018 Som allerede påpekt. Alkohol påvirker alle celler i kroppen. Så det vil si at fosteret også blir påvirket i cellestadiet (1-3 dager), som morbær (4 dager) og som blastocycst (5 dager). Også som påpekt. Nyere studier viser skremmende resultater knyttet til dette. Mange kobler alkoholskader til fysiske og mentale skader som er synlig ved fødsel. Men i første trimester er det primært hjernen som utvikles, og små forstyrrelser kan ha mye å si. Så studier kobler selv mildere lærevansker og lettere psykiske utfordringer, for ikke å snakke om ADD, ADHD osv, til alkoholinntak tidlig i svangerskapet, også før graviditet synes på test. For egen del vil jeg i alle fall vite at jeg har lagt alt til rette for at mitt barn har det beste utgangspunktet i livet. Og alkohol er virkelig ikke så viktig for meg. Anonymkode: 23980...1d5 1
Gjest Albbas Skrevet 8. oktober 2018 #14 Skrevet 8. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Men 6-7 uker på vei da bet man det jo hvis man aktivt tester. Jeg lever som normalt. Anonymkode: 19d67...fd7 Ja men som sagt, alkohol trenger inn i cellene FØR dette, allerede fra befruktning kan alkohol påvirke embryo. Blodomløpet har ingen betydning når det kommer til alkohol.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #15 Skrevet 8. oktober 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Håper noen har noen tips å dele med meg. Vi er i 3 pp. Forrige mens var 17 sep. Men syklusen er så ustabil at jeg ikke aner når verken eggløsning eller neste mens skal komme. Vi har sex hver andre eller tredje dag nå. Jeg har holdt meg unna alkohol siden vi startet, utenom forrige mensperiode. Til helgen skal jeg feire bursdag og ønsker å kunne ta noen glass dersom jeg ikke er gravid. Dersom jeg tar en test fredag eller lørdagsmorgen og den er negativt, er det da trygt? Jeg har ingen symptomer på eggløsning så langt denne perioden. Er usikker på om eggløsningen i det hele tatt er tilbake igjen. Anonymkode: 1a28f...e07 Noen ganger må en nesten lure på om prøvere er "alkoholikere", ja, i gåseøyne. Hva er viktigest? Å bli gravid, eller å drikke alkohol? Vet du ikke at alkohol, selv i små mengder, kan vanskeliggjøre befruktning? Å klare seg uten alkohol, selv i små mengder og i korte perioder i livet, er tydeligvis meget vanskelig, for enkelte. Anonymkode: c97eb...c20
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #16 Skrevet 8. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger må en nesten lure på om prøvere er "alkoholikere", ja, i gåseøyne. Hva er viktigest? Å bli gravid, eller å drikke alkohol? Vet du ikke at alkohol, selv i små mengder, kan vanskeliggjøre befruktning? Å klare seg uten alkohol, selv i små mengder og i korte perioder i livet, er tydeligvis meget vanskelig, for enkelte. Anonymkode: c97eb...c20 Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men for min del ligger det mye i det at det er vanskelig å leve mitt vanlige sosiale liv uten å drikke uten å avsløre at jeg er prøver. Jeg er ikke så ivrig på å la alle i omgangskretsen min vite at jeg prøver. I tillegg er jeg veldig glad i (smaken av) både øl og vin, det er min "sjokolade/potetgull/kake". Jeg drikker aldri mye, men å stadig velge 7-Up over øl ute med venner vekker oppsikt. Jeg orker ikke de stadige spørsmålene dersom jeg skal gå som prøver i ett-to-tre år. Anonymkode: 79ead...197 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #17 Skrevet 8. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men for min del ligger det mye i det at det er vanskelig å leve mitt vanlige sosiale liv uten å drikke uten å avsløre at jeg er prøver. Jeg er ikke så ivrig på å la alle i omgangskretsen min vite at jeg prøver. I tillegg er jeg veldig glad i (smaken av) både øl og vin, det er min "sjokolade/potetgull/kake". Jeg drikker aldri mye, men å stadig velge 7-Up over øl ute med venner vekker oppsikt. Jeg orker ikke de stadige spørsmålene dersom jeg skal gå som prøver i ett-to-tre år. Anonymkode: 79ead...197 Det du her beskriver er det samme som jeg omtaler i gåseøyne som en alkoholisme. Man kan ikke gjøre visse ting, hos deg være sosial med venner, uten alkohol. Alkoholbruken bør da tenkes igjennom lenge før man begynner å bli prøver. Hele problemstillingen blir feil og vitner om lite refleksjon hos alkoholbrukeren/prøveren. Den andre siden det er betimelig å spørre om er jo hvorfor skal det være "hemmelig" at man er prøver? Venner som kjenner en godt, er ikke så lettlurte at de ikke forstår når noen prøver å fremstå som "hemmelige" prøver. At alkohol, uansett mengde og tidsinterval kan vanskeliggjøre befrukting det er tydeligvis sidestilt i disse trådene om hemmelige prøvere og bare litt alkohol i mellom to sykluser der testen var negativ. Lite refleksjon det er problemstillingen her. Anonymkode: c97eb...c20
Forever22 Skrevet 8. oktober 2018 #18 Skrevet 8. oktober 2018 jeg holdt meg unna alkohol de første mndene når vi prøvde. eller jeg kunne drikke alkohol mellom mens og eggløsning av og til, men drakk ikke mellom el og mens. Men når vi hadde prøvd i over 2 år så sluttet jeg å bry meg.. da drakk jeg når jeg eventuelt skulle noe, og tenkte ikke på det. selvsagt ble jeg gravid den mnd jeg var ute 2 ganger!! 🙈 så jeg drakk alkohol en uke etter eggløsning...men det gikk bra, og har en nydelig jente nå ❤️
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #19 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg prøver, men drikker alkohol fram til positiv test. Anonymkode: ee6a2...512 1
Gjest Albbas Skrevet 8. oktober 2018 #20 Skrevet 8. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Noen ganger må en nesten lure på om prøvere er "alkoholikere", ja, i gåseøyne. Hva er viktigest? Å bli gravid, eller å drikke alkohol? Vet du ikke at alkohol, selv i små mengder, kan vanskeliggjøre befruktning? Å klare seg uten alkohol, selv i små mengder og i korte perioder i livet, er tydeligvis meget vanskelig, for enkelte. Anonymkode: c97eb...c20 TS spør jo nettopp fordi hun ikke vet, noe som ikke er så rart siden forskningen sliter med å finne klare svar på dette, og det er litt underkommunisert. Dårlig gjort å antyde at TS ikke evner å reflektere, hun reflekterer da langt mer enn de som bare drikker uten å bekymre seg mer for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå