AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #1 Skrevet 7. oktober 2018 Har en 8-åring som nettopp feiret bursdag. Han fikk ca 600kr i gave til sammen. Før sommerferien så la han ifra seg mobilen sin på skolebussen, og den kom aldri til rette (han hadde den med fordi han kom fra pappaen den dagen). I sommer så la han ifra seg en jakken sin en plass og den har heller ikke kommet til rette. Jeg måtte naturligvis kjøpe en ny til han, og nå har han klart å miste denne også...! Jakken er naturligvis skikkelig og koster en del penger, 6-800kr, men det er jo uansett ikke poenget annet enn at jeg synes det er dritt å bruke unødvendig med penger på. Er det fair av meg å si at nå må han bruke sine egne bursdagspenger på å kjøpe en ny jakke? Er drittlei av at han er så sløv og legger ifra seg dyre ting og ikke bruker huet, men samtidig så har han jo sett for seg hva pengene skal gå til og mammahjertet og samvittigheten min blør litt.. Anonymkode: 31b00...e2d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 Ja, det kanbdu! Anonymkode: 9ae25...a62 14
Nuttery Skrevet 7. oktober 2018 #3 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg tror faktisk jeg hadde gjort det. Rett og slett for å vise han at man må passe på tingene sine, og det har en konsekvens å miste ting. Så kan du heller gi han litt penger til det han ønsker seg etter hvert. F.eks hvis han har tenkt å kjøpe en leke til 600kr, gi han 250 kr om en stund. 15
estrella Skrevet 7. oktober 2018 #4 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg synes det ja. Hadde bonusungen her mistet slike ting gjentatte ganger hadde han fått beskjed om å måtte bruke de pengene på ny. Vi har ikke råd til å kjøpe jakker for nesten 1000,- fordi han ikke evner å ta den med seg hjem. Han hadde fått tilbudet om å kjøpe brukt fra noen/funnet en billigere enn 600-800 kr, for å brukt resterende penger på noe annet. 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Skrevet 7. oktober 2018 Slutt heller å utstyre en 8-åring med såpass dyre jakker frem til han klarer å få det med seg hjem. Anonymkode: 8b9a3...1ee 21
tingeling Skrevet 7. oktober 2018 #6 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg ville sagt at han fikk bruke halvparten av pengene. 300 kr er veldig mye mer for et barn enn for en voksen. 17
tingeling Skrevet 7. oktober 2018 #7 Skrevet 7. oktober 2018 Kan forøvrig anbefale loppemarked Kjøpte nesten ubrukt Helly Hansen vinterjakke til 9-åringen for 50 kr. Da er det ikke helt krise om den blir mistet. 9
Ulrikke Skrevet 7. oktober 2018 #8 Skrevet 7. oktober 2018 Ja, det synes jeg man kan, ihvertfall en del av dem! Det er utrolig irriterende med unger som er så sløve og ikke gidder å passe på tingene sine! Jfr jakker og gymbager i busskur osv... Det eneste jeg tenker er at han kanskje burde blitt informert på forhånd, at "nå har du glemt igjen jakker to ganger, så når du får penger neste gang går de rett til ny jakke"... Sjekk Finn osv, finnes ofte mange flotte jakker der til halv pris og under. Samtidig synes jeg godt han kan betale minst halvparten av ny jakke selv! Jakker, telefoner og andre ting barna bruker vokser ikke på trær, og de har IKKE vondt av å måtte lære seg å passe på tingene sine! 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #9 Skrevet 7. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt heller å utstyre en 8-åring med såpass dyre jakker frem til han klarer å få det med seg hjem. Anonymkode: 8b9a3...1ee Han har hatt flere «billigmerker» oppigjennom og disse ender opp våte etter bare kort tid ute i regn eller sludd. Når det kommer til uteklær så må man dessverre betale for kvalitet. Dette er helt normale Helly Hansen-jakker. Anonymkode: 31b00...e2d 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #10 Skrevet 7. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han har hatt flere «billigmerker» oppigjennom og disse ender opp våte etter bare kort tid ute i regn eller sludd. Når det kommer til uteklær så må man dessverre betale for kvalitet. Dette er helt normale Helly Hansen-jakker. Anonymkode: 31b00...e2d Har kjøpt masse fine klær på finn, nesten helt ubrukt merkeklær. Så denne påstanden er bare dumt. Slutt å kjøpe ny jakker, kjøpe brukt, og 8 åringer burde også ikke ha dyre telefoner heler. Anonymkode: 6b3fb...637 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #11 Skrevet 7. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har kjøpt masse fine klær på finn, nesten helt ubrukt merkeklær. Så denne påstanden er bare dumt. Slutt å kjøpe ny jakker, kjøpe brukt, og 8 åringer burde også ikke ha dyre telefoner heler. Anonymkode: 6b3fb...637 Er så enig med deg! Skjønner ikke hva foreldre tenker på når de utstyrer ungene med rådyre klær/ telefoner. For det første vokser de fort ut av klær, og de mister ting. En annen ting å tenke på er at man er med på dette utstyrs- og merkehysteriet som setter press på andre unger/ foreldre som kanskje ikke engang har råd til å være med på den karusellen. Anonymkode: f1df9...5d0 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #12 Skrevet 7. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kjøpt masse fine klær på finn, nesten helt ubrukt merkeklær. Så denne påstanden er bare dumt. Slutt å kjøpe ny jakker, kjøpe brukt, og 8 åringer burde også ikke ha dyre telefoner heler. Anonymkode: 6b3fb...637 Dette begynner å høres litt komisk ut og det er åpenbart at du ikke forstår poenget med å bruke hans bursdagspenger. Hvem har sagt at mobiltelefonen var dyr? Jeg betalte under 800kr for den ny. Og om jakken er dyr, er kjøpt ny, brukt, er arvet eller ble kastet etter han spiller ingen rolle. Jeg har helt fint RÅD til å kjøpe nye jakker til han, men jeg er fortsatt ikke glad i å kaste penger ut av vinduet og det er heller ikke noe jeg ønsker å lære mine barn. Om vi betalte 100kr eller 1000kr for jakken er irrelevant, vi passer på tingene våre og kjøper ikke nytt bare for å gjøre det. Ser det er mange som er positive til å bruke bursdagspengene på ny jakke, men de negative kommentarene gjorde meg faktisk helt sikker på at det er riktig å gjøre Tydlig at flere ikke skjønner prinsippet, og det er nøyaktig det som er viktig for meg å lære barnet mitt. Takk for innspill alle sammen! ❤️ Anonymkode: 31b00...e2d 14
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #13 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg hadde ikke gjort det nei, bursdagspenger er hellige. Hadde lært han på en annen måte Anonymkode: 50d47...14a 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #14 Skrevet 7. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kjøpt masse fine klær på finn, nesten helt ubrukt merkeklær. Så denne påstanden er bare dumt. Slutt å kjøpe ny jakker, kjøpe brukt, og 8 åringer burde også ikke ha dyre telefoner heler. Anonymkode: 6b3fb...637 Jeg kjøper nye klær til barna mine, så kan du velge å kjøpe brukt om du ønsker det det var uansett ikke poenget eller hensikten med spørsmålet mitt Barnet mitt går ikke i dyre merkeklær og jeg er heller ikke opptatt av det, jakken er en helt normal Helly Hansen-jakke. Anonymkode: 31b00...e2d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #15 Skrevet 7. oktober 2018 Ja, det hadde vært ok. Om du hadde gitt beskjed om dette u sommerferien når han mistet disse tingene. Blir litt sent å lære ham en lekse nå.. Anonymkode: a7f15...006 9
Bæreposemedekstra Skrevet 7. oktober 2018 #16 Skrevet 7. oktober 2018 Hadde jeg ikke gjort. Hadde heller kjøpt billige jakker til ham fremover. F.eks brukt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #17 Skrevet 7. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke gjort det nei, bursdagspenger er hellige. Hadde lært han på en annen måte Anonymkode: 50d47...14a Feriepengene mine er også hellige, men har jeg vært så dum og bruke kredittkort eller mistet mobiltelefonen min så må pengene gå til å dekke opp for dette uansett. Anonymkode: 31b00...e2d 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #18 Skrevet 7. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette begynner å høres litt komisk ut og det er åpenbart at du ikke forstår poenget med å bruke hans bursdagspenger. Hvem har sagt at mobiltelefonen var dyr? Jeg betalte under 800kr for den ny. Og om jakken er dyr, er kjøpt ny, brukt, er arvet eller ble kastet etter han spiller ingen rolle. Jeg har helt fint RÅD til å kjøpe nye jakker til han, men jeg er fortsatt ikke glad i å kaste penger ut av vinduet og det er heller ikke noe jeg ønsker å lære mine barn. Om vi betalte 100kr eller 1000kr for jakken er irrelevant, vi passer på tingene våre og kjøper ikke nytt bare for å gjøre det. Ser det er mange som er positive til å bruke bursdagspengene på ny jakke, men de negative kommentarene gjorde meg faktisk helt sikker på at det er riktig å gjøre Tydlig at flere ikke skjønner prinsippet, og det er nøyaktig det som er viktig for meg å lære barnet mitt. Takk for innspill alle sammen! ❤️ Anonymkode: 31b00...e2d Poenget er at barnet er 8. Om du kjøpt en på finn ville du ikke måte bruke hele 800kr i bursdagspenge for en ny jakke, men et betydelig mindre beløp for en som er brukt. ..og beklager, det er DEG som ikke skjønner prinsippet med å slutte å bruke en haug av penge når du skal kjøpe klær til ungen din. Kanskje du skal være litt flinkere å passe på at ungen kommer hjem med alle sakene sine. Anonymkode: 6b3fb...637 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #19 Skrevet 7. oktober 2018 Akkurat nå, Bæreposemedekstra skrev: Hadde jeg ikke gjort. Hadde heller kjøpt billige jakker til ham fremover. F.eks brukt. Men dette påvirker jo ikke barnet i noen annen grad enn at han blir våt og kald når han må være ute i regnet. Han har en arvejakke fra et eller annet billigmerke nå og han bryr seg ikke om hva han har på seg. Poenget her er jo å lære han konsekvens, ikke at han ikke får ha på seg jakke det står Helly Hansen på. Men jeg har bestemt meg for at han får bruke pengene sine på ny jakke nå, rett og slett fordi jeg ser at det er mange som ikke forstår poenget og det ønsker jeg at han skal gjøre Anonymkode: 31b00...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #20 Skrevet 7. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at barnet er 8. Om du kjøpt en på finn ville du ikke måte bruke hele 800kr i bursdagspenge for en ny jakke, men et betydelig mindre beløp for en som er brukt. ..og beklager, det er DEG som ikke skjønner prinsippet med å slutte å bruke en haug av penge når du skal kjøpe klær til ungen din. Kanskje du skal være litt flinkere å passe på at ungen kommer hjem med alle sakene sine. Anonymkode: 6b3fb...637 Oisann her var det vanskelig at noen var uenig med deg gitt håper du får en fin dag ihvertfall da. Anonymkode: 31b00...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå