AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #1 Skrevet 7. oktober 2018 Har et familiemedlem som eier en hund som ikke egner seg som familiehund, særlig ikke i selskap med andre katter og dyr, noe den dessverre befinner seg i. Vedkommende skaffet seg hunden uten å lese om rasen på forhånd først og fikk den fra dyrebeskyttelsen. Det er en Østsibirsk Laika på 4 år som absolutt ikke egner seg der den er. Kattene blir jaget av den, den spiser maten deres, den løper inn i hønsehuset og har tatt både høner og kaniner, det var også på hengende håret at naboens kattunge klarte seg da hunden fikk tak i den i fjor. I starten da hunden kom til huset, rev den ned jakker fra knagger, angrep gjenstander og ødela masse inne i huset. Dette har blitt bedre det siste året. Den hopper enda opp etter dører og har ødelagt dørlåser og -håndtak. Men det aller verste er at den plager dyrene og skal jage og drepe alt som kan krype og gå, noe den heldigvis ikke alltid gjør men prøver på. Jeg besøker eieren jevnlig siden det er familie og omtrent hver gang er det nye historier om hva hunden har funnet på. Eieren er tydeligvis blind, h*n synes jo ikke dette er noe greit men gjør ikke særlig med det utenom å kjefte på hunden der og da. Jeg er helt i villrede og klarer ikke å høre på dette mer, særlig ikke når den løper løpsk etter andre dyr. Eieren burde kvitte seg med hele hunden og la noen andre egnede ta seg av den etter min mening. Eieren har ikke engang tid til å gi hunden den stimulien og tiden den trenger fordi h*n har jobb og barn å ta seg av på ettermiddag og kveld, da går tiden. Den får lengre turer i helgene og kort tid med lek etter jobben, dette er det hele. Mattilsynet her er så tafatte og treige at det nesten ikke er poeng i å kontakte dem uansett, etter tidligere erfaringer. Jeg vet ikke hva man kan gjøre, jeg har ikke så fryktelig stor makt over denne hundeeieren føler jeg, selv om jeg helst skulle ønske man kunne ordne opp i det selv uten å koble inn andre instanser. Råd mottas med takk! Setter også pris på at jeg som TS ikke blir beskyldt, da jeg ikke har anledning til å ha flere katter, kaniner og høner her, altså ikke mulighet til å ta meg av de andre dyrene. Anonymkode: 1ae45...233
Tabris Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 Det er jo ikke så mye du kan gjøre. Det høres absolutt ut som feil hund i feil hjem, men så lenge eier ikke har motivasjon til å ta ordentlig tak i det med enten omplassering eller ordentlig trening, så er det ikke så mye man får gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå