Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilke forsikringer bør man ha som samboere, utover villa-, innbo- og bilforsikringer? Altså hvilke "personlige" forsikringer bør man tegne? Er det noen forskjell på hva man bør ha dersom man har barn sammen eller ikke? Hvor mye koster slike forsikringer? Dersom bare den ene parten ønsker å tegne forsikring, er det mulig å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan jo tegne livsforsikring f.eks. Det har jeg og min sambo gjort. Om noe skjer ham har jeg fortsatt mulighet til å sitte på huset. Om man ønsker at bare en skal ha livsforsikring så er ikke det noe problem skulle jeg mene.

Skrevet

Dere bør tegne en gjensidig livsforsikring hvor utbetaling tilfaller samboer ved evnt bortfall. Dette gir dere økonomisk trygghet i tilfelle det verste skulle skje. Både med tanke på lån og livsarvinger som evnt må betales ut for å kunne beholde huset alene etterpå. Har dere barn sammen, er barnet livsarving til dere begge, slik at problemet med å betale ut arvinger er borte, men hvor du da i stedet kan få et problem når barna blir voksne og vil ha sin del av arven. Barna vil jo da eie halve huset i arv etter den forelderen som har gått bort.

Skrevet

En felles reiseforsikring er greit å ha da denne gjelder reiser og den vi har er på fritiden også. Vi er bare 2, men har tegnet familereiseforsikring. Det ble det mest lønnsomme for oss.

Gjest gjesta
Skrevet
Dere bør tegne en gjensidig livsforsikring hvor utbetaling tilfaller samboer ved evnt bortfall. Dette gir dere økonomisk trygghet i tilfelle det verste skulle skje.

Det er kjempeviktig at forsikringen er gjensidig, dvs at du tar en livsforsikring på ham og betaler premien og vice versa. Dette slik at en eventuell utbetaling ikke går inn i boet, men blir utbetalt deg direkte. Da har du anledning til å kjøpe ut hans arvinger slik at du kan sitte alene igjen med boligen.

Skrevet

Du bør ha uføreforsikring. Den er ikke spesiell ved samboerskap sånn sett, men man bør ha den uansett.

Og jo yngre man er, desto viktigere er det fordi man ikke har tjent opp noe særlig pensjonspoeng og da får mindre i uføretrygd. Det er ikke noe morro å leve som minstepensjonist resten av livet.

Skrevet

Det er kjempeviktig at forsikringen er gjensidig, dvs at du tar en livsforsikring på ham og betaler premien og vice versa. Dette slik at en eventuell utbetaling ikke går inn i boet, men blir utbetalt deg direkte. Da har du anledning til å kjøpe ut hans arvinger slik at du kan sitte alene igjen med boligen.

Livsforsikingen går da vitterligen ikke inn i boet, men til den som er begunstiget.

Men skriver dere forenklet testamentet hvor dere er arvinger av hverandre, slipper dere jo at foreldre av den andre parten arver halve av deres felleseie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...