Gå til innhold

Hva tenker folk som tar opp masse kreditt egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange i Norge har skyhøy kreditt, kjøper seg ferier, biler og dyre ting på kreditt. Så sitter de og betaler tusener bare i renter hver måned. Hvordan har folk mage til det? Hvorfor tenker de ikke fremover? Får de ikke dårlig samvittighet av overforbruk som kommer til å få konsekvenser på sikt? Hvordan kan de i det hele tatt nyte hva de har kjøpt når de ikke klarer å betale når regningen kommer? 

Anonymkode: c0a73...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kredittgjeld*

Skrevet

"Vi lever bare en gang", "man kan ikke ta med seg pengene når man dør", og andre floskler som lar dem unngå å tenke på framtiden.

Anonymkode: 0f1df...2c9

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange i Norge har skyhøy kreditt, kjøper seg ferier, biler og dyre ting på kreditt. Så sitter de og betaler tusener bare i renter hver måned. Hvordan har folk mage til det? Hvorfor tenker de ikke fremover? Får de ikke dårlig samvittighet av overforbruk som kommer til å få konsekvenser på sikt? Hvordan kan de i det hele tatt nyte hva de har kjøpt når de ikke klarer å betale når regningen kommer? 

Forstår du hfordan statistikken for kreditt utarbeides? Neppe. 

Om folk bruker av den rentefrie kredittperioden sin og dermed har ubetalt kreditt i perioden når talllene blir innhentet, så kommer disse tallene også med. 

Vi har et godt seksifret tall i tildelt kreditt på utallige kort. Vi bruker ulike kredittkort ved ulike anledninger der kredittkortet gir best fordel. Skal vi kjøpe noe stort, kan vi betale med flere kort eller et kort med mye kreditt. Da står kreditten ubetalt i minst 14 dager utarbeider noen da statistikk over folks utestående på kreditt, så kommer disse tallene med. 

Men til forskjell fra enkelte så betaler vi alt inn på kreidttene vår når fakturaen kommer og før renter og renters renter begynner å løpe. 

Jeg er klar over at noen sitter i "kredittklemma", og ikke klarer å betale sine kreditter ved forfall.

Anonymkode: 1a6a1...651

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om folk bruker av den rentefrie kredittperioden sin og dermed har ubetalt kreditt i perioden når talllene blir innhentet, så kommer disse tallene også med. 

Vi har et godt seksifret tall i tildelt kreditt på utallige kort. Vi bruker ulike kredittkort ved ulike anledninger der kredittkortet gir best fordel. Skal vi kjøpe noe stort, kan vi betale med flere kort eller et kort med mye kreditt. Da står kreditten ubetalt i minst 14 dager utarbeider noen da statistikk over folks utestående på kreditt, så kommer disse tallene med. 

Men til forskjell fra enkelte så betaler vi alt inn på kreidttene vår når fakturaen kommer og før renter og renters renter begynner å løpe. 

Jeg er klar over at noen sitter i "kredittklemma", og ikke klarer å betale sine kreditter ved forfall.

Det er neppe slike som dere ts tenker på, men folk som kjøper masse på kreditt som de ikke har råd til å betale. Sånn type «jeg har ikke penger til designmøbler og ferie på maldivene, så da bruker jeg kredittkortet og håper gjelden forsvinner»

Anonymkode: eeac5...bdb

• Liker 4
Skrevet

Det er jo mange ulike og sammensatte grunner til det, men her er noen: 

1. Mangel på grunnleggende forståelse for økonomi. Å ikke klare å forstå eller sette seg inn i hvor mye man egentlig betaler for "switch mobil" og andre avtaler som presenteres som gunstige. 

2. Impulsive personligheter som ikke tenker fremover. De som strever med impulskontroll kan lett havne i kredittfella fordi kjøpet blir gjennomført før man får tenkt seg om, dermed kan det raskt balle på seg med kredittgjeld fordi man ikke planlegger hvordan man skal betale tilbake det man har lånt. 

3. Falske behov. Folk som tror de MÅ ha en ny, dyr telefon så raskt som mulig, at de må reise på ferie eller at de må ha en viss type klær og møbler. Klarer man å overbevise seg selv om at kjøpet er strengt nødvendig så er det lettere å bruke mer penger enn man har. 

Anonymkode: 1c2be...457

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev jo "skyhøy kredittgjeld" og skrev at folk brukte tusener i måneden bare på renter. Da sier det seg selv at jeg ikke sikter til de som betaler i tide. Forbruksbankene tjener jo ekstremt mye, da sier det seg selv at de fleste faktisk ikke betaler tilbake i tide. 

• Liker 2
Skrevet

Tror det også kanskje handler om fasade. Man skal ha det beste og dyreste. Man vil fremstå som rike som har alt de måtte ønske seg. Det å ikke ha råd til ny mobil hvert år er noe man skammer seg over, så de kjøper på kredit. 

Anonymkode: 24112...509

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri forstått det. Tror også det er grunnleggende mangel på økonomiforståelse, og /eller at man tror man må ha slik og slikt for å bli godtatt. 

Jeg har mange venner som sitter godt i det, men har selv vært fattig i perioder. (Ble tidlig alenemor, og studerte.) Det var ingen venner som kuttet meg ut av den grunn. Jeg ville ikke at de skulle betale for meg, så vi fant på aktiviteter som jeg hadde råd til å være med på. Ble mange hjemmekvelder, med vin, mat og like mye latter og kos som om vi hadde sittet på byen. 

Jeg var ærlig om økonomien min, og folk respekterte det. Det man ikke skammer seg over selv respekterer folk. Å kjøpe seg til fant på merkevarer, møbler og ferier er ikke nødvendig! Sikkerhet må man finne i seg selv, ikke i ting! 

Anonymkode: 0490b...8f6

• Liker 2
Skrevet

Jeg fatter ikke at det går an å være så dum at man ikke har penger nok på kontoen den dagen kredittkortregningen kommer... Men det er jo fint for meg at de menneskene finnes, for det er jo de som finansierer alle godene til alle oss som betaler i tide. 

Skrevet
1 minutt siden, Knirke said:

Jeg fatter ikke at det går an å være så dum at man ikke har penger nok på kontoen den dagen kredittkortregningen kommer... Men det er jo fint for meg at de menneskene finnes, for det er jo de som finansierer alle godene til alle oss som betaler i tide. 

Kredittkortselskapene tar seg så godt betalt fra butikkene at de går nok i overskudd uansett.

Anonymkode: 0f1df...2c9

Skrevet

Kreditt er flott om du betaler ned alt i tide. Kan få utrolig mange goder ved å ha god kreditt :-) 

Anonymkode: 0fc90...00a

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri forstått det. Tror også det er grunnleggende mangel på økonomiforståelse, og /eller at man tror man må ha slik og slikt for å bli godtatt. 

Jeg har mange venner som sitter godt i det, men har selv vært fattig i perioder. (Ble tidlig alenemor, og studerte.) Det var ingen venner som kuttet meg ut av den grunn. Jeg ville ikke at de skulle betale for meg, så vi fant på aktiviteter som jeg hadde råd til å være med på. Ble mange hjemmekvelder, med vin, mat og like mye latter og kos som om vi hadde sittet på byen. 

Jeg var ærlig om økonomien min, og folk respekterte det. Det man ikke skammer seg over selv respekterer folk. Å kjøpe seg til fant på merkevarer, møbler og ferier er ikke nødvendig! Sikkerhet må man finne i seg selv, ikke i ting! 

Anonymkode: 0490b...8f6

Jeg har også vært fattig ung student og alenemor. Alle visste jeg hadde lite penger, det var ingen sak for de færreste på min alder hade særlig mye penger. Det er nok verre når man er i førtiårene og helst skulle hatt nedbetalt hus og god økonomi. Da vil man gjerne ha det smame som andre og ønsker at barna får de samme tingene som vennene.

Anonymkode: 217c2...e85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...