Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har 60.000 i inntekter. Hvordan unngår jeg toppskatt? I fjor når jeg tjente langt mindre skattet jeg 35% og fikk tilbake på skatten. Ønsker ikke å skatte 50%, da jobber jeg heller mindre (tar ulønnet permisjon i hele november for eksempel) slik at jeg tjener rett under det som blir regnet som toppskatt på.

noen som vet hva denne grensen er? 

Anonymkode: 75dae...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toppskatt er det siste du behøver å bekymre deg over med 60000 i inntekt.

Anonymkode: df077...8f9

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toppskatt er det siste du behøver å bekymre deg over med 60000 i inntekt.

Anonymkode: df077...8f9

Hva mener du med det?

Skrevet

Toppskatt ble fra og med 2016 erstattet med trinnskatt. 

Anonymkode: 09916...941

Skrevet

Toppskatt ble som nevnt over erstattet med trinnskatt, og du skal tjene over 170 000 før du da må betale 1,4% skatt mer. Du er ikke i nærheten en gang med skarve 60 000. 

Anonymkode: 42a0d...6e3

Skrevet

TS her

Mente jo selvfølgelig 60.000 i måneden, altså 720.000 i året.

hvorfor skatte mer, heller å ta ut 2 måneder ulønnet ferie i november og desember...

Skrevet

Du havner jo uansett i Trinn 3, som spenner seg fra 598050 kr - 962050 kr. (12.4% trinnskatt). 

Anonymkode: 3f051...b50

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:
Du havner jo uansett i Trinn 3, som spenner seg fra 598050 kr - 962050 kr. (12.4% trinnskatt). 

Anonymkode: 3f051...b50

Hvis han tar fri 2 måneder er det bare litt under 2000 som blir skattet på det nivået, i stedet for 122 000.

Anonymkode: c5cd8...508

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han tar fri 2 måneder er det bare litt under 2000 som blir skattet på det nivået, i stedet for 122 000.

Men da sier han jo fra seg betydelige inntekter også. Skjønner hvis det er snakk om uttak av lønn fra eget firma og man kan ta utbytte i stedet, men er det ikke det så blir det jo veldig tapsprosjekt, da. 

Anonymkode: 11839...781

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, så det er kun det gapet som skattes mye på? eller er det hele årslønna som det skattetrinnet gjelder da?

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da sier han jo fra seg betydelige inntekter også. Skjønner hvis det er snakk om uttak av lønn fra eget firma og man kan ta utbytte i stedet, men er det ikke det så blir det jo veldig tapsprosjekt, da. 

Eget firma. Men utbytte er jo høy skatt på og da.

Hørt det er mange veier å gå rundt, kan ingen av dem.

Eneste jeg ser er å ta ut 2 ulønnet måneder, selv om jeg jobber de månedene. For da skatter jeg 3,3%  trinnskatt istedet for 12,4%  trinnskatt av hele årslønnen. Og da er plutselig penger spart, i stedet for å skatte av dem?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, så det er kun det gapet som skattes mye på? eller er det hele årslønna som det skattetrinnet gjelder da?

Eget firma. Men utbytte er jo høy skatt på og da.

Hørt det er mange veier å gå rundt, kan ingen av dem.

Eneste jeg ser er å ta ut 2 ulønnet måneder, selv om jeg jobber de månedene. For da skatter jeg 3,3%  trinnskatt istedet for 12,4%  trinnskatt av hele årslønnen. Og da er plutselig penger spart, i stedet for å skatte av dem?

Du skatter bare av det som overstiger nytt trinn. Ikke hele årslønnen. 

• Liker 1
Skrevet

Man betaler bare toppskatt av det man tjener over innslagspunktet, ikke hele lønna.

Anonymkode: 687a4...033

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skatter bare av det som overstiger nytt trinn. Ikke hele årslønnen.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man betaler bare toppskatt av det man tjener over innslagspunktet, ikke hele lønna.

TS: Nøkkelordet i denne sammenhengen er marginalskatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...