Gå til innhold

Når forelder dør. Blir jeg kontaktet? Om jeg ikke vil. Hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en kanskje veldig rotete overskrift. 

Jeg har en forelder jeg ikke har hatt kontakt med på 16 år. Jeg brøt kontakten pga grov mishandling i hele barndommen. Dette er det ikke mange som vet hendte. 

Det jeg lurer på når denne forelder dør tar de kontakt med meg? Får jeg ansvaret for begravelse osv? 

Min forelder har hatt noen alvorlige helse plager så har tenkt en del på i det siste at h*n kan egentlig dø når som helst. 

Jeg vil ikke ha noe med dette å gjøre når h*n dør. Så hva skjer med liket om jeg gir beskjed om at jeg ikke vil ha noe med det å gjøre?

Noen som har gått igjennom dette før? 

Anonymkode: 24021...9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kommunal begravelse som mest sannsynlig skjer 😕 
Men regner med annen familie vil kontaktes. 

Skrevet

Ok. Takk for svar. Greit å vite på forhånd. Har aldri opplevd dødsfall så det har ikke vært et tema før. Derfor lite kunnskap. 

Skrevet

Vil du ikke ha arven din?

Anonymkode: c7438...e7a

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Jeg vil ikke ha noe med dette å gjøre når h*n dør. Så hva skjer med liket om jeg gir beskjed om at jeg ikke vil ha noe med det å gjøre?

Alle blir begravet. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ikke ha arven din?

Anonymkode: c7438...e7a

Det er bare gjeld å hente der. 

Skrevet

Dersom din forelder ikke er gift (og muligens samboer) og ikke har andre barn vil jeg tro ansvaret faller på deg. Det kan være greit å sjekke opp i hvem som får dette ansvaret, samt om du faktisk er hovedpårørende til din forelder. Isåfall blir du uansett kontaktet ved dødsfall, med mindre annen er hovedpårørende. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og har møtt flere i din situasjon. Du kan fint gi beskjed til den som kontakter deg at dette vil du ikke ha noe med å gjøre, er det ingen annen familie (søsken av avsdøde, svigersøsken, nevøer, nieser etc) som vil ta over er det kommunalt ansvar å begrave vedkommende. Flere har sagt ting ala "gjør hva dere vil med han, jeg kommer ikke til å gjøre noe". Er det bare gjeld i arven så ber du om offentlig skifte og frasier det hele røkla. 

Anonymkode: d5bd8...756

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar! Utrolig greit at kommunen gjør det når den dagen skulle inntreffe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...