AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg er fremdeles student, men jeg er ferdig med langpraksis på både ungdomsskolen og videregående. På ungdomsskolen hadde elevene klare regler. I timene brukte vi mobilhotel og laptop ble bare brukt hvis det var nødvendig. Selv om ikke alt var perfekt, så følte jeg at jeg hadde elevenes respekt. Jeg har alltid ønsket å jobbe på en videregående, og det er fremdeles noe jeg vil, men min erfaring i praksis var elever som gjorde så lite som mulig, som aldri gjorde lekser, og noen klasser var det mye kaos. Jeg vet at ikke alle har lik erfaring på videregående, hvilken skole man jobber på har mye å si. På min skole brukte alle elevene mobil i timen og datamaskinen ble brukt til alt mulig som ikke var skolearbeid. Jeg følte at selv om dette var et problem, så tok ikke lærerne tak i det. Det er veldig utfordrende som student å skulle be elevene om å slutte å gjøre noe som lærerne de er vandt med lar dem gjøre. Da minner de deg på at du er student og at alle "lærerne" lar dem gjøre som de vil. Jeg bare føler at det er litt skremmende som nyutdannet lærer å ikke skulle kreve at elevene holder seg til visse regler. Greit nok at de ikke er små barn lenger og at de skal få være mer uavhengige, men det ødelegger en del for undervisningen. Jeg føler jo meg ansvarlig når jeg ikke vet hva jeg skal gjøre for å bedre situasjonen. Er det ikke vanlig med regler? Hvilke sanksjoner brukes på vgs? Anonymkode: 47a67...91a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 Vi hadde forbud mot mobilbruk og bruk av data til annet enn skolearbeid. De fleste lærere synes det var helt greit at man sendte en melding hvis det var viktig, men man skulle ikke sitte med mobilen i timen. Vi hadde ikke noe spesielt med sanksjoner, men enkelte lærere truet med trekk i karakter hvis mobil- eller databruk gikk utover engasjement i timen. Usikker på om dette ble gjennomført, da overdreven mobil- eller databruk aldri var noe problem i min klasse. De prøvde seg også på snusforbud og røykeforbud, men det fikk i alle fall jeg aldri noen sanksjoner for å bryte. Gikk ut av videregående i 2015. Anonymkode: bd220...ace
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #3 Skrevet 7. oktober 2018 Er noen år siden jeg gikk ut fra videregående. Men den gangen hadde vi blant annet regel om at det var forbudt med bruk av datamaskin eller mobiltelefoner i timene. Disse tingene tok jo selvfølgelig fokus vekk fra selve undervisningen. Stadige brudd på disse reglene skulle vissnok føre til trekk i "orden og oppførsel" karakteren. Problemet var at lærerne nesten aldri gidder å følge opp disse reglene. Flere elever som bare glor på skjermene sine, samtidig som læreren forsøker å forklare hvordan ting fungerer. Så ga de beskjed om at vi skulle lese ett eller annet, og deretter løse forskjellige oppgaver. Men når læreren var ferdig med å forklare, så titter elevene opp fra skjermene sine hæ, hva skal vi gjøre nå? og så må læreren forklare de samme tingene gjentatte ganger, bare fordi elevene ikke gidder å følge med den første gangen... Anonymkode: 3fc63...c17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå