AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Hei. Jeg har en medfødt fysisk sykdom som gjør at jeg må ha varierte arbeidsstillinger for å ikke stivne til. Sykdommen går ikke utover arbeidet utenom dette (bortsett fra at Sunnaas sykehus har konstatert at jeg kun har 50% restarbeidsevne fordi sykdommen sliter meg ut), og jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger på utførelser av oppgaver fra NAV-praksis og den ene faste jobben jeg hadde for mange år siden. I fjor søkte jeg til NAV om tilskudd til nettbasert utdanning (VG1, VG2 og VG3), fikk dette innvilget og er straks ferdig med VG2. Jeg har behov for praksis i forbindelse med dette og har levert søknader (15 stk.) på alle mulige plasser, men de få jeg faktisk har fått svar av (3 stk.) sier de ikke har nok kapasitet til å ta meg inn. Jeg spurte veilederen min på NAV om de kunne være behjelpelig med å finne praksisplass, men fikk til svar at det kan de ikke. Jeg synes det er kjemperart - er det ikke blant annet det NAV skal være behjelpelig med? Angående sykdommen skrev jeg i søknaden at jeg bare har jobbet 50% tidligere, men kun har behov for varierte arbeidsstillinger. Dessverre er det en sykdom som mange har fordommer mot (at man er svært fysisk funksjonshemmet), men jeg har en lett grad av den, så det kommer ikke til å gå utover arbeidet. Men kan det være årsaken til at jeg får så lite svar? Burde jeg fjerne dette helt og fullt fra søknaden? Jeg leverte jo også med CV som beskriver at jeg har vært i praksis istedetfor jobb, så jeg burde kanskje ha det med... Anonymkode: b2492...78c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 Nav har ikke noe ansavar for å pinne praksisplass i utdanning til deg nei. En av ulempene med å ta utdanning over nett fremfor ved en videregående skole er nettopp at de ikke har avtaler med aktuelle plasser om å ta inn elever i praksis. Du bør for øvrig ikke skrive i søknaden at du er syk og vil ha tilrettelegging, dette bør du heller ta opp i videre samtale om praksisplass. Hvis du i likhet med svært mange andre på KG tar helsesekretær, så er det vanskelig å få praksisplass uten å være tilknyttet et skoleopplegg, og enda vanskeligere å få jobb. Anonymkode: cb28f...68e 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #3 Skrevet 7. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nav har ikke noe ansavar for å pinne praksisplass i utdanning til deg nei. En av ulempene med å ta utdanning over nett fremfor ved en videregående skole er nettopp at de ikke har avtaler med aktuelle plasser om å ta inn elever i praksis. Du bør for øvrig ikke skrive i søknaden at du er syk og vil ha tilrettelegging, dette bør du heller ta opp i videre samtale om praksisplass. Hvis du i likhet med svært mange andre på KG tar helsesekretær, så er det vanskelig å få praksisplass uten å være tilknyttet et skoleopplegg, og enda vanskeligere å få jobb. Anonymkode: cb28f...68e Takk for svar! Jeg var nesten nødt til å ta utdanning på nett for å få meg utdanning i det hele tatt. Helsen min gjorde at jeg ikke fullførte VGS første gangen, og jeg har ikke sjans til å ta VGS på normal måte nå heller. Å studere over nett gjør at jeg faktisk klarer å fullføre, så det er bedre enn å ikke ha utdannelse i det hele tatt. Jeg skal fjerne det fra fremtidige søknader, kanskje går det bedre da Anonymkode: b2492...78c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #4 Skrevet 7. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg var nesten nødt til å ta utdanning på nett for å få meg utdanning i det hele tatt. Helsen min gjorde at jeg ikke fullførte VGS første gangen, og jeg har ikke sjans til å ta VGS på normal måte nå heller. Å studere over nett gjør at jeg faktisk klarer å fullføre, så det er bedre enn å ikke ha utdannelse i det hele tatt. Jeg skal fjerne det fra fremtidige søknader, kanskje går det bedre da Anonymkode: b2492...78c Så flink du er som ser løsninger så du får fullført vgs! Hva med å møte opp personlig med søknad om praksisplass? Det stemmer nok at NAV ikke kan hjelpe deg her. Er nettstudiene knyttet opp til ei bestemt videregående skole? Jeg spør fordi jeg jobber i vgs og her har vi tilknyttet nettskole. Våre ansatte kan bistå elevene i nettskolen også: rådgivere kan hjelpe og OT-koordinator(ot=oppfølgingstjenesten). Anonymkode: ace42...0cb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Skrevet 7. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flink du er som ser løsninger så du får fullført vgs! Hva med å møte opp personlig med søknad om praksisplass? Det stemmer nok at NAV ikke kan hjelpe deg her. Er nettstudiene knyttet opp til ei bestemt videregående skole? Jeg spør fordi jeg jobber i vgs og her har vi tilknyttet nettskole. Våre ansatte kan bistå elevene i nettskolen også: rådgivere kan hjelpe og OT-koordinator(ot=oppfølgingstjenesten). Anonymkode: ace42...0cb Jeg har møtt opp personlig for å levere alle søknadene, også i bygder som ligger en halvtime+ utenfor byen jeg bor i. Nettstudiene er ikke knyttet opp til VGS, nei. Kan jeg fremdeles ta kontakt med lokal VGS for råd? Jeg spurte nettskolen om råd for hva jeg kunne gjøre, og fikk til svar at jeg kanskje kunne ta relevante kurs - problemet er bare at kursene tar plass i Oslo (jeg bor i nord) og koster over ti tusen ekskludert flybillett, som jeg ikke har råd til når jeg går på AAP. AAP er også en av grunnene til at jeg fikk innvilget utdanning - AAPen min går ut i juni, og kan ikke forlenges utover dette, så jeg må være ferdig med utdanningen og (forhåpentligvis) få meg 50% jobb og 50% uføretrygd før det. Anonymkode: b2492...78c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Ta kontakt med din nærmeste vgs som enten har samme linje eller voksenopplæring. Lærerne på skolene har ofte god kjennskap til hvilke bedrifter man kan kontakte. Anonymkode: ddde5...04e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå