Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går i vg3 nå, og bor i Trondheim. Jeg ønsker å studere odontologi eller Juss ved UiO, og disse linjene tilbys ikke i Trondheim. Jeg synes det virker litt skummelt å flytte til Oslo. Det er så mye større enn Trondheim, og jeg vet ikke helt hvordan byen er. Jeg lurte på hvilke erfaringer dere har som student i Oslo? er det lett å bli kjent med nye folk der, og få venner? jeg er en sosial person, og har mange venner i Trondheim, men blir litt nervøs for at det blir vanskelig å bli kjent med nye i Oslo siden mange allerede har faste vennegjenger 😕 Og er det dyrt å bo i Oslo? Hvor mye koster det for offentlig transport (buss, trikk osv). 

Blir kjempe glad om jeg får svar! :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oslo har nok rykte på seg for å være litt vanskeligere for studenter pga ting du nevner, sånn sett er nok Trondheim en (mye?) bedre studentby. Men det er nok mye hva du gjør det til selv. Selv er jeg fra østlandet og trives godt her, men samtidig har jeg ikke prøvd så mye annet heller, så sammenlikningsgrunnlaget blir litt magert. 

Om det er dyrt å bo i Oslo? De fleste vil nok si ja her, men det er absolutt muligheter for å gjøre det billigere for seg selv, hvis man er villig til å utforske mulighetene som finnes. Vil vel tippe gjennomsnittlig leiepris i Oslo for en hybel er på rundt 5-6k i mnden. 

Offentlig transport koster 445 per nå (sone 1), men det justeres årlig. Har vel økt en drøy femtilapp siden jeg startet for noen år siden. Kan vel ikke si at det er spesielt dyrt, heller billig mtp hva man får igjen for det. 

Fins forøvrig både juss og odontologistudium i Bergen og Tromsø, hvis du ikke var klar over det fra før.

Anonymkode: 6b122...709

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk bodd i Oslo, Tromsø, og Trondheim. 

Kan ikke si at jeg mislikte Oslo. Eneste negative er vel hvor dyrt det er der, men du får jo mer igjen for pengene - mtp. hva som skjer. Trondheim har jo alltid hatt ryktet for å være Norges beste studentby, men det kommer absolutt an på smaken. 

Vil også si at Tromsø og Oslo er ca. like dyre byer, for studenter. Den ekstreme boligmangelen i Tromsø har drevet prisene opp til Oslo-nivå - siden det var nevnt at de også har rettsvitenskap og odontologi der oppe. 

Ellers så følte jeg ikke at Oslo var for stort, eller at det var en anonym by. Kollektivtransporten der var god nok til at jeg kom meg hvor som helst, on time. 

Anonymkode: 8a51f...1bc

Skrevet

tusen takk for svar! :) Er det lett å bli kjent med nye folk i Oslo og få venner? ønsker ikke å være ensom 😅

Skrevet

Jeg personlig vil ikke betegne meg selv som spesielt sosial, men det hindret meg allikevel ikke fra å bli godt kjent med folk allerede fra dag 1. Alle studier har fadderuker i starten, og så lenge man deltar på aktiviteter og prøver å bli kjent med folk, så er sjansen STOR for å bli kjent med noen. Sånn sett vil jeg si fadderuken er viktig, da den kan gi et skikkelig "boost" fra starten, men det er absolutt ikke sånn at man er dømt til en tilværelse i ensomhet dersom man ikke klikker med folk fra fadderuken. 

Anonymkode: 6b122...709

• Liker 1
Skrevet

Forferdelig. Alt for mange innvandrere og støy. Skittent og masse nakomane.

Anonymkode: c32dc...84e

• Liker 4
Skrevet

Oslo er et kjempefint sted!! Synes du er heldig som har gode nok karakterer til å komme inn der. Lykke til 😄

Anonymkode: fdf49...232

• Liker 3
Skrevet

Det er litt 50/50 med venner her har jeg inntrykk av. Hvis du er heldig blir du kjent med folk fra studie, hvis du er uheldig kan det fort bli ensomt, ettersom UIO er så enormt at du ikke får den intense litt mer "campus -aktige "opplevelsen det gjerne er på mindre universiteter. I tillegg kjenner ofte veldig mange folk i byen fra før eller har sin egen vennegjeng og ting gående her, mens hvis du studerer i en typisk "studentby" er alle ute etter venner. 

Generelt vil jeg si at jeg elsker byen og kan ikke se for meg å flytte,blir nok boende her ut livet.  Samtidig skulle jeg noen ganger  ønske at jeg studerte og bodde et annet sted. Oslo oppfyller alle sterotypene om fasade, passe inn , særinger, overlegenhet, narkotika osv. På mange måter føles byen som en eneste stor amerikansk "high school" hvor man relativt kjapt kan kartlegge og sterotypisere veldig mange mennesker her etter hvor de bor, går  og væremåte. Er selvsagt ikke helt svart hvit, mener bare satt sånn på spissen, jeg kan si "åh han er sånn typisk sossete Westerdalshipster"  og de  vil forstå akkurat hva jeg mener. 

Hadde gleden av å studere ett år i Kristiansand og der var det mer sånn, alle ble kjent med hverandre og alle bare gikk på de samme få utestedene. Sorry for sære analogier, men Oslo er faktisk mye mer "Gossip girl" og en vanskeligere sosial jungel å navigere seg i, kanskje jeg overdriver opplevelsen, men er mye mindre toleranse for folk som skiller seg ut på feil måte her. Kan være litt vanskeligere å være "naiv" her på en måte. 

Ta dette med en klype salt og anekdotisk opplevelse da, Oslo er  et fint sted og det bare å kjøre på her. Ser fantastisk ut på CVen også, er jo beste Universitetet i Norge. 

Anonymkode: 77b9d...f2a

• Liker 4
Skrevet

Synes det er helt topp å bo her! Studerer selv medisin på UiO og flyttet hit for drøye 4 år siden. Norge er et stille land sammenliknet med mange andre land, men hvis det først skjer noe så skjer det i Oslo. Dessuten har café og restaurantlivet tatt seg opp de siste årene, synes det rett og slett har blitt koseligere. Men alt avhenger selvsagt at man har folk å dele hyggen med, så anbefaler deg sterkt å være aktiv den første tiden av studiet for å knytte bekjentskaper. 

Anonymkode: fb1d1...b2b

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt greit på tross av dette. Har kun en gang opplevd en narkoman som truende. De lar deg stort sett gå i fred. Har nå bodd i Oslo siden jeg var 14. Bodde i et nabo-kommune foer det. Har vaert noen ubehagelige opplevelser, men har ikke blitt gjengvoldtatt, akkurat 😉 Oslo er helt OK, men ja, som man sier: det er dyrt, her, og noen steder er ganske skittent ift andre byer. Det er også stor utbygging utenfor Oslo, og jeg tror dette er aarsaken til at sentrum er så overbefolket i rushtiden. På t-banen og på bussen staar folk som sild i toenne i rushtiden. 

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, ville aldri flyttet hit frivillig. 

Anonymkode: aa6c9...790

• Liker 2
Skrevet

Unngå Vestli og Holmlia, så er Oslo kjempefint.

Anonymkode: 73236...69a

Skrevet

Hva er problemet med innvandrere? 

Det var aldri noe problem for meg, når jeg bodde der fra 2014 til 2016. Og jeg er en liten bygd helt oppe i Nord, hvor vi ikke har en eneste innvandrer. 

Anonymkode: 8a51f...1bc

• Liker 3
Skrevet

Oslo har sin sjarm, og er den eneste byen i Norge som gir følelsen av en faktisk storby. Nå er ikke jeg en spesielt utpreget bygutt, liker meg best blant trær og fjell, men jeg kan ikke si annet enn at jeg trives i Oslo. 

Skrevet

Du kan slappe av, Oslo er en relativt liten by i den store sammenheng, og selv om jeg kan forstå at det kan virke stort hvis man kommer fra en av de andre og mindre byene, eller et ennå mindre sted, så er det ikke så stort som man tror :) Oslo kan være ganske dyrt, særlig i visse områder på Grünerløkka, Majorsten, Frogner, St. Hanshaugen etc. men det finnes også litt mer "normalt" prisede områder også, avhengig av beliggenhet og hvilken standard man ønsker seg. MÅ man ha veldig god standard og bo midt på Løkka så vil det koste, særlig om man insisterer på å bo alene. Men greier man seg på en hybel i en av studentbyene for eksempel, så kan man slippe mye billigere unna. Sjekk SiO - Studentsamskipnaden i Oslo som har hybler og leiligheter for studenter. Eller så kan man gå for kollektiv på det private markedet. SiO's boliger finner du her: https://www.sio.no/bolig

For private så kan finn, hybel.no eller andre portaler sjekkes ut :)

For kollektivtransport så finner du alle prisene på Ruter som driver kollektivtransport i Oslo og omegn, om du klikker deg inn på de forskjellige typene billetter så finner du også studentpriser (forutsatt at man er registrert ved et studiested i Oslo og har studentbevis og semesterkort)

https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/

Når det gjelder det sosiale, så kan det kanskje være noe mer vrient enn andre byer siden som andre påpeker, en del har jo sine "klikk" her fra før. Men det bør likevel ikke være en stor utfordring, husk det er mange som uansett bytter klikk når de går fra VGS (evt. jobb eller militæret) til høyere utdanning, mange "skiller" jo vei når de slutter på skolen siden folk velger å studere ulike steder. Det gjelder selv for en del av de som allerede bor i Oslo. Foreninger ved studiestedet, fadderuken, idrettslag/hobbyer osv. er alle naturlige møteplasser. Særlig vil jeg trekke frem studentforening som veldig relevant der jeg traff en del av de jeg fortsatt har kontakt med mange år etterpå ;). Så det blir litt av hva du gjør det til selv. Ta litt initiativ, bli med på ting, så løser det seg som regel :) 

Anonymkode: c8491...37d

• Liker 1
Skrevet

Oslo er helt ok, en liten by. Men litt for mye problemer med tanke på innvandring og rus. Dessverre gjør ikke staten noe med dette. Grünerløkka er helt ødelagt av butikker og kafe.

Men mange blir fort ensom i større byer, husk det.

Anonymkode: 11bda...81a

Skrevet
På 6.10.2018 den 22.50, sara2699 skrev:

Hei!

Jeg går i vg3 nå, og bor i Trondheim. Jeg ønsker å studere odontologi eller Juss ved UiO, og disse linjene tilbys ikke i Trondheim. Jeg synes det virker litt skummelt å flytte til Oslo. Det er så mye større enn Trondheim, og jeg vet ikke helt hvordan byen er. Jeg lurte på hvilke erfaringer dere har som student i Oslo? er det lett å bli kjent med nye folk der, og få venner? jeg er en sosial person, og har mange venner i Trondheim, men blir litt nervøs for at det blir vanskelig å bli kjent med nye i Oslo siden mange allerede har faste vennegjenger 😕 Og er det dyrt å bo i Oslo? Hvor mye koster det for offentlig transport (buss, trikk osv). 

Blir kjempe glad om jeg får svar! :) 

Hei medtrønder!

Jeg satt med de samme tankene for ti år siden da jeg flyttet til Oslo for å studere. Følte at «alle» i Trondheim hadde veldige fordommer mot å flytte til Oslo, man ville jo bli ensom, bli voldtatt, fullt av narkomane osv. Men jeg stoortrivdes i Oslo, og har blitt boende siden! Men jeg fikk litt kultursjokk med en gang, for det er mye mer folk, liv og foorskjellige folk enn hva det er i en hvilken som helst annen by i Norge. Men hvis man kan venne seg til deg, så er Oslo supert. Og det er noe av det jeg liker best med Oslo i dag. Oslo har et ufortjent dårlig rykte, og de som slenger mest dritt om Oslo er de som kun trasker på Karl Johan når de besøker byen. Oslo er mye mer enn det! (Og nesten ingen av de fastboende henger på Karl Johan).

Det kan være lurt å engasjere seg i et eller annet studiemiljø ganske tidlig etter du har flyttet hit, enten i forbindelse med studiet ditt, fakultetet ditt eller noen andre studentopplegg. Fordi Oslo har mye større og uoversiktlig studentmiljø enn feks Trondheim, og man kan fort oppleve å bli ensom hvis man ikke gjør en innsats selv (men det gjelder vel kanskje overalt?). Hvis du virkelig vil bli slengt inn i et supersosialt miljø, bør du søke deg til Blindern Studenthjem. Og husk at mange andre kommer til å være ny i byen uten nettverk.

Og selv om avstanden mellom Trondheim og Oslo er lang i kilometer, er det mange og ofte rimelige måter å komme seg hjem til Trondheim på dersom hjemlengselen blir for stor.

Velkommen til Oslo om du ender opp her! 

Anonymkode: 6a0da...fd6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...