Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes så mange skriver at man bare skal droppe det offentlige, for det er mye bedre å gå privat. Men det koster jo veldig mange kroner (synes i hvertfall jeg). En baby er så klart verdt alle penger i verden og mere til, men vi har rett og slett ikke så mange sparepenger. Vet ikke helt hvor jeg vil, men er det andre i samme situasjon som meg? Vil så klart spare penger for å få det til, men det vil ta lang tid og jeg føler dyrebar tid flyr forbi. 

Anonymkode: 348ea...4d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok endel, dersom de har OK inntekt og sparer en stund, har råd etterhvert.

Endel tar nok også fleksilån på bolig.

Vi skal ta prøverør, fordi vi ikke har rett på offentlig hjelp i vår landsdel siden det er nummer 2. Usikker på om jeg hadde turt å vente i offentlig kø om det var nummer 1 pga alder.

Men vi får råd fordi vi har normale inntekter i fulltidsjobber, og dropper å spare til egenkapital til bolig i perioden med prøverør. Vi bor i en 2roms på 60 m2 med en 5åring, og må bo slik i en 2-3 år til. Vi drar ikke på noen ferier (og har ikke gjort det på lenge) sånn utover å dra på besøk til familie i andre landsdeler. 

For hver kontrakt med IVF vi signerer (3 forsøk) må vi spare omlag 9-12 måneder lengre til bolig.

Om vi hadde eid bolig hadde vi ikke hatt råd til å avse pengene, da de hadde vrt bundet opp i boliggjeld. 

Så vi bor trangt og deler soverom med 5åringen for å ha råd til prøverør - og vi har ganske grei inntekt. Det hadde ikke gått om vi hadde lavtlønnsyrker, nei. 

Jeg har nyoppdaget utbredt emdometriose, så for meg er valget rask prøverør eller et mirakel - offentlig prøverørskø hadde nok redusert sjansene betraktelig for meg. 

Når vi går privat kunne jeg starte opp første syklus etter laparaskopi sålenge vi hadde hatt 1 forsamtale, ingen snakk om kø og ventelister. 

Vi er såpass voksne at vi snart er forbi aldersgrensen for hjelp, da - ellers hadde jeg nok prioritert noe annerledes. 

Anonymkode: 857e3...43e

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ikke mye bedre privat, og mange velger det fordi de må. Vi fikk ikke prøverør offentlig fordi vi var kjærester gjennom mange år uten å bo på samme adresse. Vi måtte være folkeregistrert på samme sted i to år først, og hadde ikke tid til å vente.

Vi brukte bufferkontoene våre, reiste ikke på ferie og jobbet ekstra. Vi var veldig fornøyde med oppfølgingen vi fikk på den private klinikken, men hører mange som er fornøyd med det offentlige tilbudet. Vi fikk nok litt mer tett og personlig oppfølging, og så slapp vi alt av ventetid, noe som var godt da vi visste at vi hadde lite tid.

Anonymkode: 2b20a...80b

Skrevet

Vi valgte privat pga mannens alder, følte ikke vi hadde tid til å vente. Vi brukte av bufferkontoen vår, og prioriterte å spare raskt opp igjen på den. I mellomtiden sto vi i kø i det offentlige, men fikk heldigvis ikke behov for den timen. Vi har ok inntekt, men bor litt rimeligere/lavere standard enn mange andre, så derfor var det ikke vanskelig for oss å ha råd. 

Er man nyutdannet med splitter ny bolig og skyhøyt boliglån er det klart det kan være vanskeligere å ha råd, men da har man kanskje ikke like hastverk heller og har tid til å stå i kø? Mannen min var over 40, så det er jo ikke rart at økonomien hans er solid. 

På søskenforsøket hadde vi fryseegg som vi lyktes med. Hadde vi ikke lyktes, hadde vi gått offentlig i stedetfor privat, for ventetiden var nå dramatisk kortere, og økonomien litt strammere enn før. :P

En mellomting kan jo være, hvis man sliter men ikke har fått utredning, å gå privat for utredning. Hvis de finner behov for IVF kan man be om henvisning til det offentlige. Offentlig utredning tar lang tid, så man kan spare litt tid på å gå privat, og så spare penger ved å ta ivf offentlig hvis ivf er nødvendig. Jeg syns ventetiden for utredning var verst, for jeg VISSTE noe var galt, og da var det grusomt å vente. Da jeg etter 9 mnd gikk privat gikk det slag i slag. 

Skrevet

For å gått privat måtte vi spart mye, satt av alle feriepenger osv.

Anonymkode: 6296a...556

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å gått privat måtte vi spart mye, satt av alle feriepenger osv.

Anonymkode: 6296a...556

Men det er vel ikke å spare mye? Det er en selvfølge for min del.

Det er ikke å «spare mye» slik jeg ser det om man tar av en bufferkonto og/eller feriepenger og eventuell skattepenger osv.

Å spare mye vil jeg si det er om man må må utsette å bo normalt/leve normalt. Og så har man jo selvsagt dem som ikke har råd da heller, og da kan man jo ikke velge å spare noe.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok endel, dersom de har OK inntekt og sparer en stund, har råd etterhvert.

Endel tar nok også fleksilån på bolig.

Vi skal ta prøverør, fordi vi ikke har rett på offentlig hjelp i vår landsdel siden det er nummer 2. Usikker på om jeg hadde turt å vente i offentlig kø om det var nummer 1 pga alder.

Men vi får råd fordi vi har normale inntekter i fulltidsjobber, og dropper å spare til egenkapital til bolig i perioden med prøverør. Vi bor i en 2roms på 60 m2 med en 5åring, og må bo slik i en 2-3 år til. Vi drar ikke på noen ferier (og har ikke gjort det på lenge) sånn utover å dra på besøk til familie i andre landsdeler. 

For hver kontrakt med IVF vi signerer (3 forsøk) må vi spare omlag 9-12 måneder lengre til bolig.

Om vi hadde eid bolig hadde vi ikke hatt råd til å avse pengene, da de hadde vrt bundet opp i boliggjeld. 

Så vi bor trangt og deler soverom med 5åringen for å ha råd til prøverør - og vi har ganske grei inntekt. Det hadde ikke gått om vi hadde lavtlønnsyrker, nei. 

Jeg har nyoppdaget utbredt emdometriose, så for meg er valget rask prøverør eller et mirakel - offentlig prøverørskø hadde nok redusert sjansene betraktelig for meg. 

Når vi går privat kunne jeg starte opp første syklus etter laparaskopi sålenge vi hadde hatt 1 forsamtale, ingen snakk om kø og ventelister. 

Vi er såpass voksne at vi snart er forbi aldersgrensen for hjelp, da - ellers hadde jeg nok prioritert noe annerledes. 

Skjønner at dere har måttet nedprioritere bolig, når dere ikke har så mye tid med tanke på alder. Jeg må finne ut hva jeg kan gi avkall på for å få råd. Er søskenforsøk her og. Er i gang offentlig, men må snart over i privat sektor. Har en buffer- konto, men under 100 k på den, og har andre ting vi og trenger penger til. Ønsker deg lykke til med søskenforsøk. 

Skrevet
12 timer siden, Albbas skrev:

Vi valgte privat pga mannens alder, følte ikke vi hadde tid til å vente. Vi brukte av bufferkontoen vår, og prioriterte å spare raskt opp igjen på den. I mellomtiden sto vi i kø i det offentlige, men fikk heldigvis ikke behov for den timen. Vi har ok inntekt, men bor litt rimeligere/lavere standard enn mange andre, så derfor var det ikke vanskelig for oss å ha råd. 

Er man nyutdannet med splitter ny bolig og skyhøyt boliglån er det klart det kan være vanskeligere å ha råd, men da har man kanskje ikke like hastverk heller og har tid til å stå i kø? Mannen min var over 40, så det er jo ikke rart at økonomien hans er solid. 

På søskenforsøket hadde vi fryseegg som vi lyktes med. Hadde vi ikke lyktes, hadde vi gått offentlig i stedetfor privat, for ventetiden var nå dramatisk kortere, og økonomien litt strammere enn før. :P

En mellomting kan jo være, hvis man sliter men ikke har fått utredning, å gå privat for utredning. Hvis de finner behov for IVF kan man be om henvisning til det offentlige. Offentlig utredning tar lang tid, så man kan spare litt tid på å gå privat, og så spare penger ved å ta ivf offentlig hvis ivf er nødvendig. Jeg syns ventetiden for utredning var verst, for jeg VISSTE noe var galt, og da var det grusomt å vente. Da jeg etter 9 mnd gikk privat gikk det slag i slag. 

Så utrolig bra at dere ikke måtte ha mange forsøk, både med nr.  en og nr. to. Jeg er offentlig nå, men må snart over i privat. Og det kommer til å svi ser jeg. Vil ikke at det skal gå out over barnet vi allerede har ♡ Må lage oss en plan for hvordan vi kan spare opp mere penger.

Skrevet

Hva koster det?

Anonymkode: fd92e...7e9

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes så mange skriver at man bare skal droppe det offentlige, for det er mye bedre å gå privat. Men det koster jo veldig mange kroner (synes i hvertfall jeg). En baby er så klart verdt alle penger i verden og mere til, men vi har rett og slett ikke så mange sparepenger. Vet ikke helt hvor jeg vil, men er det andre i samme situasjon som meg? Vil så klart spare penger for å få det til, men det vil ta lang tid og jeg føler dyrebar tid flyr forbi. 

Har folk økonomi til å ha en baby når de ikke har økonomi til å gå privat, da?

Hvordan man disponerer og prioriterer sine penger er da en privatsak. 

Anonymkode: a0099...eba

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ha råd til å ha baby, men ikke nødvendigvis mange runder med prøverør privat. Er snakk om ekstremt mange tusen kr. Har ett barn, og han har alt han trenger og mer til. Man må jo vurdere hvor langt man kan gå med prøverør, før man må gi seg så man har nok til alt annet. 

Ja det er en privatsak, men er da fult mulig å spørre her hvordan  andre løser det? Valgfritt å svare. Du kunne for min del lætt være, da du på ingen måte svarte på det jeg lurte på :)

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt over 300 000 på ivf så langt i løpet av noen få år. Jeg har barn fra før, så jeg vet utmerket godt at det koster veldig mye mindre å faktisk ha barn i tilsvarende antall år.

Anonymkode: bf202...1fd

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ser det som positivt at de som har råd dropper offentlig og går privat med en gang. Da blir det også mindre ventetid for de som må gå offentlig:) 

Skrevet
På 7.10.2018 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Skjønner at dere har måttet nedprioritere bolig, når dere ikke har så mye tid med tanke på alder. Jeg må finne ut hva jeg kan gi avkall på for å få råd. Er søskenforsøk her og. Er i gang offentlig, men må snart over i privat sektor. Har en buffer- konto, men under 100 k på den, og har andre ting vi og trenger penger til. Ønsker deg lykke til med søskenforsøk. 

Tenkte jeg skulle legge til at bolig ikke er det eneste vi må legge på is for å prioritere privat - vi har eksempelvis ikke bil heller. Vi kjører kun kollektiv, men riktignok er kollektivtilbudet bra her vi bor.

Men jeg skulle bodd rimelig langt i gokk før jeg hadde tenkt at bil er noe jeg MÅ ha før prioritering av prøverør.

Utenom andre livsviktige utgifter som boutgifter/mat/strøm/barnehageplass så kan jeg ikke helt se at man absolutt må dekke inn noe istedenfor å spare til akkurat det.

Men å gjøre det sånn i årevis med flerfoldige kontrakter, det hadde jeg jo ikke gjort.

Det blir nok denne ene private runden på oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...