AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg er 17 år og bor sammen med lillebror hos faren min. Han er en snill mann, og helt ordinær, sånn at han har hus,jobb og en hobby. Han er en god far, og har vært sånn ordentlig, eller jordnær fram til i fjor sommer. Da dro han til Thailand mens vi var hos mamma. Der traff han denne dama som nå kom hit for å være her i tre måneder visst. Vi sa at vi grudde oss til det, men så vil en jo ikke ødelegge for faren sin da. Så da ble det sånn at hun kom. Sjokk en er at hun bare er 22. 5 år eldre enn meg, og pappa er over 50!! Har aldri spurt hvor gammel hun er, så det fikk vi vite nå. Hun kan maks fem ord på forståelig engelsk?! Så jeg skjønner ikke hvordan i huleste faren min og hun kommuniserer, men utrolig forstår de hva de sier til hverandre, men det går jo ikke i lange samtaler. Hun er mutt mot oss, men jeg tenker at hun er litt, eller veldig usikker, for hun er på en måte hyggelig sånn at hun gir oss mat og frukt hele tiden. Hun går i trange jeans og topper, og mye bling, og jeg som er 17 og sånn care stil, ser ut som om jeg er moren hennes 😕 Pappa sier at hun tør opp etterhvert og at vi bare skal oppføre oss som normalt! Haha, ingenting med dette er normalt, så det blir vanskelig! Noen folk rundt her har slengt med leppa også, om at hun er hentethai så ung, men da bare smiler pappa og sier at folk får passe på seg selv, og stikke fingeren i jorda. Hva det betyr.... Men lett for han kanskje. Broren min tar det bedre enn meg, men hun blir jo ordentlig voksen på lille han da. Verre med meg. Jeg vil ikke flytte til mamma, for jeg liker meg absolutt ikke i området der. Så jeg må leve med dette på et vis i tre måneder nå. Føler at jeg har fått en jeg ta ansvar for. Lære henne norsk. Bli med henne i butikker. Ja, alt mulig. Faren min forlanger ikke at jeg gjør det, men da slipper han å kjøre rundt etter an jobb. Han kan jobbe til 19 ofte. Når han kommer hjem får jeg "fri", og da stikker jeg til venner. Føler ikke for å be de hit akkurat nå. Noen som har vært i mine sko? Er det andre som kan gi meg råd? Har faren min kommet i overgangsalderen, og blir "normal" igjen. Moren min bare rister på hodet, og vil ikke si noe. Anonymkode: 0820a...c59 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg skjønner at dette må være en rar og vanskelig situasjon for deg. Jeg tror ikke faren din blir "normal" igjen som du kaller det. Enten blir de lykkelig gift, eller så stikker hun når hun har vært gift lenge nok til å få oppholdstillatelse. Det blir rart å ha henne i huset. Det er jo bra at du tenker du skal gjøre det hyggeligere og lettere for henne, men samtidig synes jeg ikke at du skal føle det er ditt ansvar å lære henne norsk, ta henne med overalt osv. Gjør noe hvis du vil, vis henne litt rundt, men husk at det er din fars ansvar først og fremst. Kan du prøve å ta opp dette med han - at du synes det er litt vanskelig? Husk at du MÅ ikke alltid være der helt til faren din kommer hjem. Du skal først og fremst leve ditt liv som før. Jeg håper dere kommer overens etterhvert. Jeg synes mange thaier er veldig hyggelige, og det er sikkert vanskelig for henne å være alene i et annet land uten å kunne snakke. Men mange integrerer seg godt. Lykke til! Anonymkode: 47514...2aa 23
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 Bare pass på at arven din ikke forsvinner ned i lommene hennes så skal dette gå bra. Enten har du fått en ny stemor, eller så har du fått en venninne. Kanksje begge deler. Det er vel fint det? Anonymkode: 8525d...382 20
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at dette må være en rar og vanskelig situasjon for deg. Jeg tror ikke faren din blir "normal" igjen som du kaller det. Enten blir de lykkelig gift, eller så stikker hun når hun har vært gift lenge nok til å få oppholdstillatelse. Det blir rart å ha henne i huset. Det er jo bra at du tenker du skal gjøre det hyggeligere og lettere for henne, men samtidig synes jeg ikke at du skal føle det er ditt ansvar å lære henne norsk, ta henne med overalt osv. Gjør noe hvis du vil, vis henne litt rundt, men husk at det er din fars ansvar først og fremst. Kan du prøve å ta opp dette med han - at du synes det er litt vanskelig? Husk at du MÅ ikke alltid være der helt til faren din kommer hjem. Du skal først og fremst leve ditt liv som før. Jeg håper dere kommer overens etterhvert. Jeg synes mange thaier er veldig hyggelige, og det er sikkert vanskelig for henne å være alene i et annet land uten å kunne snakke. Men mange integrerer seg godt. Lykke til! Anonymkode: 47514...2aa Takk for fint svar som tok opp litt av det jeg syns er vanskelig. Det å være "selskapsdame" og hjelpe henne hver dag fra jeg kommer fra skolen og til 19 liksom. Jeg føler jeg sliter ordentlig med det, for jeg får jo ikke så mye ut av henne. Jeg skal ta det opp med pappa. Jeg har nemlig funnet ut at det er sånt thailandsk tempel eller samlingsplass et par mil unna. Om han kunne kjørt henne dit så hun ble kjent med noen. Venninnen min sier at thailandske alltid tar godt vare på hverandre og tar i mot hverandre. Så lurer på om jeg skal foreslå det. Nå syns jeg det her er bare veldig rart og litt surrealistisk, så får se hva som skjer etter de tre månedene her. Anonymkode: 0820a...c59 12
Tibbie Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 Usj, forstår at dette er veldig rart! Men faren din må nok ha ønsket en partner ganske lenge, og slitt med å få det. Dette må være et desperat forsøk på å kvelde ensomheten på. Selv synes jeg at thaidamer er ganske irriterende (bare for å dra alle under en kam), men de har jo en helt annen kultur enn det vi er vokst opp med. Dessverre tror jeg at dette kommer til å by på mye frustrasjon for faren din etterhvert. Det er også ganske tydelig at hun er en gold digger. Hvorfor skal en 22 år gammel dame bli forelsket og flytte til et helt annet land for en vanlig 50 år gammel mann? Jeg er full av dømmende meninger om norske menn som blir sammen med thaidamer, men cluet er å holde det for seg selv. Du er glad i faren din, og da er det eneste riktige å holde kjeft og la forholdet gå sin gang. Det er sikkert litt problematisk og vanskelig for han, og det siste han trenger er våre dømmende holdninger. Han prøver bare å gjøre seg selv lykkelig. Det er hyggelig at du hjelper henne med å forstå seg på kulturen og å bli kjent i nabolaget, men du bør slippe å være barnevakten hennes. Synes ikke at du skal få skyldfølelse for å henge med vennene dine, selv om at hun er hjemme alene. 35
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare pass på at arven din ikke forsvinner ned i lommene hennes så skal dette gå bra. Enten har du fått en ny stemor, eller så har du fått en venninne. Kanksje begge deler. Det er vel fint det? Anonymkode: 8525d...382 Akkurat nå kjennes det bare sånn veldig rart ut alt sammen, men jeg håper jo at hun er snill! Faren min er rett og slett kjedelig jordnær, men nå er han helt snål. Men lik seg selv likevel heldigvis. Ellers hadde jeg blitt redd, så han er ikke blitt helt bortreist heller da. Jeg kan ikke si at jeg håper på henne som stemor, men jeg vil mer at faren min har det bra. Han har det nå, så får vi se. Uff Anonymkode: 0820a...c59
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 Thaiene er ofte veldig serviceinnstilt. Hun kommer nok til å diske opp med de lekreste retter. De er ofte veldig tilpasningsdyktige og lærer fort. Aldersforskjellen blir hennes byrde å bære siden hun vil være ung også etter han går av med pensjon. Har han først hentet henne hit for tre mnd så er et giftemål veldig sannsynlig i nær fremtid. Jeg ser ikke noe galt i dette så lenge de er snille med hverandre og omtenksomme ovenfor dere. Ulempen med thaiene er en ganske spesiell humor og litt lave odds for en intellektuell samtale. De ønsker ofte å få jobb for å kunne sende penger til sine foreldre. Ta vare på foreldrene er svært viktig for dem. Men det er ikke din oppgave å underholde eller veilede henne. Du skal leve ditt liv og gi henne oppmerksomhet når det passer. Du skal ikke være barnevakten hennes. Men det vil være hjelpsomt om du fant andre thaier i nærmiljøet så hun fikk egen omgangskrets. Da lærer hun av dem. Anonymkode: 0e974...b7c 8
Anwa Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Jeg syns det er kjempefint at du tenker både på faren din og denne thailandske damen, og hjelper litt til der du kan. Det er nok godt for din del også, men det skal absolutt ikke ta over livet ditt! Du viser tydelig omtanke for henne ved at du har tenkt så langt at hun kan få det godt med å bli kjent med noen andre thailandske i området, og med tanke på situasjonen du er blitt satt i syns jeg det er utrolig flott gjort av deg. Men til syvende og sist så er ikke dette ditt ansvar, her må faren din steppe opp og det kan du gjerne fortelle han. Fortell gjerne at du føler ansvar som du sier, og at det tynger deg og minsker ditt sosiale liv. Vi som bor i Norge er veldig heldige. Mulighetene er få for mange folk som bor i Thailand. Å få en utenlandsk eldre mann er det mange som gjør for og rykke opp her i livet, og det er ikke uvanlig. Jeg syns absolutt ikke det er ideelt for en 22 åring, men i noen tilfeller forestiller jeg meg det kan være bedre enn f.eks å slite på en fabrikk 18timer om dagen, drive med eksotisk dans eller prostitusjon. Endret 6. oktober 2018 av Anwa 11
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 Faren din er heldig som får tilgang på god mat og massasje. Anonymkode: ca321...d6c 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #10 Skrevet 6. oktober 2018 7 minutter siden, Tibbie skrev: Usj, forstår at dette er veldig rart! Men faren din må nok ha ønsket en partner ganske lenge, og slitt med å få det. Dette må være et desperat forsøk på å kvelde ensomheten på. Selv synes jeg at thaidamer er ganske irriterende (bare for å dra alle under en kam), men de har jo en helt annen kultur enn det vi er vokst opp med. Dessverre tror jeg at dette kommer til å by på mye frustrasjon for faren din etterhvert. Det er også ganske tydelig at hun er en gold digger. Hvorfor skal en 22 år gammel dame bli forelsket og flytte til et helt annet land for en vanlig 50 år gammel mann? Jeg er full av dømmende meninger om norske menn som blir sammen med thaidamer, men cluet er å holde det for seg selv. Du er glad i faren din, og da er det eneste riktige å holde kjeft og la forholdet gå sin gang. Det er sikkert litt problematisk og vanskelig for han, og det siste han trenger er våre dømmende holdninger. Han prøver bare å gjøre seg selv lykkelig. Det er hyggelig at du hjelper henne med å forstå seg på kulturen og å bli kjent i nabolaget, men du bør slippe å være barnevakten hennes. Synes ikke at du skal få skyldfølelse for å henge med vennene dine, selv om at hun er hjemme alene. Pappa har nok vært ensom ja. Han har tatt vare på oss, hus og jobb i flere år alene. Han er sånn objektiv grei å se til, men han er nok litt kjedelig da han liker det rolig fredelig liksom. Han er ikke den som er mer sosial enn at han tar en knert med naboene tre, fire ganger i året. Så ja ensom sikkert. Det er bare så rart at han måtte velge akkurat henne, og ikke en mer voksen da. Og jeg liker ikke tanken på det. Hun har forresten satt opp en Buddhafigur som hun gir vann og mat! Ja, og broren min som et spørsmålstegn! Og hun skjærer kjøtt og grønnsaker på store tredeler på kjøkkengulvet. Altså, vi burde kanskje blitt litt forberedt på ting. Alt blir jo rart for oss. Pappa burde gitt oss litt info syns jeg. Han som ikke reagerer om en bombe eksploderte bak ham, tenker vel at andre tar ting like care. Jeg syns det er litt ansvarsløst av han da men. Nei, skal snakke med pappa om de kan dra på det tempelet eller hva det er. Det er for de fra Thailand ihvertfall. Håper hun blir kjent med noen der. Da ville hun kommet seg mer inn i ting også, hvis noen hun blir kjent med har bodd i Norge noen år. Anonymkode: 0820a...c59 6
HalldirV2 Skrevet 6. oktober 2018 #11 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg synes det er helt fair at du reagerer på dette forholdet Ts, det er tross alt en ganske reell aldersforskjell her. Det betyr dermed ikke at du skal stikke kjepper i hulene til faren din, men du kan godt prate med han om hva som plager deg, og at dette ikke er noe du synes er greit. 10
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #12 Skrevet 6. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Thaiene er ofte veldig serviceinnstilt. Hun kommer nok til å diske opp med de lekreste retter. De er ofte veldig tilpasningsdyktige og lærer fort. Aldersforskjellen blir hennes byrde å bære siden hun vil være ung også etter han går av med pensjon. Har han først hentet henne hit for tre mnd så er et giftemål veldig sannsynlig i nær fremtid. Jeg ser ikke noe galt i dette så lenge de er snille med hverandre og omtenksomme ovenfor dere. Ulempen med thaiene er en ganske spesiell humor og litt lave odds for en intellektuell samtale. De ønsker ofte å få jobb for å kunne sende penger til sine foreldre. Ta vare på foreldrene er svært viktig for dem. Men det er ikke din oppgave å underholde eller veilede henne. Du skal leve ditt liv og gi henne oppmerksomhet når det passer. Du skal ikke være barnevakten hennes. Men det vil være hjelpsomt om du fant andre thaier i nærmiljøet så hun fikk egen omgangskrets. Da lærer hun av dem. Anonymkode: 0e974...b7c Hun lager mye god mat ja, og veldig oppsatt på at vi må spise. Det er jo hyggelig. Det virker som om de har det bra. Ikke sånn pinlig klissing, men har sett i sideblikk at de stryker hverandre på håret og sånt, men jeg må venne meg til litt mer før jeg vil studere dem litt mer. Ikke sånn at jeg skal vokte, men bare se om det går bra mellom dem. Anonymkode: 0820a...c59 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #13 Skrevet 6. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren din er heldig som får tilgang på god mat og massasje. Anonymkode: ca321...d6c Men det viktigste: å komme seg ut av ensomheten... Anonymkode: 34249...64f 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #14 Skrevet 6. oktober 2018 2 minutter siden, HalldirV2 skrev: Jeg synes det er helt fair at du reagerer på dette forholdet Ts, det er tross alt en ganske reell aldersforskjell her. Det betyr dermed ikke at du skal stikke kjepper i hulene til faren din, men du kan godt prate med han om hva som plager deg, og at dette ikke er noe du synes er greit. Jeg fikk jo sjokk da alderen kom frem. Og jeg uttrykte jo det til han litt senere. Han sa at han skjønte at jeg ble sur, men at noen er mer voksne enn andre pga liv de har levd og sånn. At jeg måtte tenke person og ikke alder, men så igjen at han forsto. Da var det jo ikke mer å si da. Anonymkode: 0820a...c59
Tibbie Skrevet 6. oktober 2018 #15 Skrevet 6. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pappa har nok vært ensom ja. Han har tatt vare på oss, hus og jobb i flere år alene. Han er sånn objektiv grei å se til, men han er nok litt kjedelig da han liker det rolig fredelig liksom. Han er ikke den som er mer sosial enn at han tar en knert med naboene tre, fire ganger i året. Så ja ensom sikkert. Det er bare så rart at han måtte velge akkurat henne, og ikke en mer voksen da. Og jeg liker ikke tanken på det. Hun har forresten satt opp en Buddhafigur som hun gir vann og mat! Ja, og broren min som et spørsmålstegn! Og hun skjærer kjøtt og grønnsaker på store tredeler på kjøkkengulvet. Altså, vi burde kanskje blitt litt forberedt på ting. Alt blir jo rart for oss. Pappa burde gitt oss litt info syns jeg. Han som ikke reagerer om en bombe eksploderte bak ham, tenker vel at andre tar ting like care. Jeg syns det er litt ansvarsløst av han da men. Nei, skal snakke med pappa om de kan dra på det tempelet eller hva det er. Det er for de fra Thailand ihvertfall. Håper hun blir kjent med noen der. Da ville hun kommet seg mer inn i ting også, hvis noen hun blir kjent med har bodd i Norge noen år. Anonymkode: 0820a...c59 Men husk, at selv om at han er en pappa, gammel og ensom, så er han også mann. Hvilken 50-åring ville ikke hoppet av glede om en 22 år gammel kvinne viste interesse for han? Bare se på Per Sandberg Norges største (?) rasist fant seg ei muslimsk jente, kun fordi en ung, vakker kvinne i 20-årene viste interesse for han. Det er ganske utrolig! Huff, her er kulturforskjellende store 😄 Vi nordmenn liker at ting skjer på vår måte, og er generelt mer utdannet enn Thailand, så det gjør vondest for oss når det blir kulturkræsj. Men jeg er nok enig i at det kan være godt for alle involverte parter at hun får seg noen thaivenner i byen. Vet ikke hvor stor byen din er, men vet at mange byer har egne sosiale samfunn for thaidamer og damer fra Filippinene. Hun setter sikkert pris på å bli satt i kontakt med flere likesinnede. Tipper at hun føler seg ganske alene. 13
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #16 Skrevet 6. oktober 2018 16 minutter siden, Anwa skrev: Jeg syns det er kjempefint at du tenker både på faren din og denne thailandske damen, og hjelper litt til der du kan. Det er nok godt for din del også, men det skal absolutt ikke ta over livet ditt! Du viser tydelig omtanke for henne ved at du har tenkt så langt at hun kan få det godt med å bli kjent med noen andre thailandske i området, og med tanke på situasjonen du er blitt satt i syns jeg det er utrolig flott gjort av deg. Men til syvende og sist så er ikke dette ditt ansvar, her må faren din steppe opp og det kan du gjerne fortelle han. Fortell gjerne at du føler ansvar som du sier, og at det tynger deg og minsker ditt sosiale liv. Vi som bor i Norge er veldig heldige. Mulighetene er få for mange folk som bor i Thailand. Å få en utenlandsk eldre mann er det mange som gjør for og rykke opp her i livet, og det er ikke uvanlig. Jeg syns absolutt ikke det er ideelt for en 22 åring, men i noen tilfeller forestiller jeg meg det kan være bedre enn f.eks å slite på en fabrikk 18timer om dagen, drive med eksotisk dans eller prostitusjon. Jeg kan jo ikke si at jeg har mot henne, for det er situasjonen som blir så snål og fremmed. Jeg er veldig stolt av faren min fordi han har aldri kjeftet og straffet oss. Han har holdt moralprekener og sagt sine evinnelige visdomsord. Sånn er vi oppdratt, men nå har vi seriøst aldri vært noe særlig vanskelige heller. Han har lært oss å jobbe for penger og fler bra ting. Så vil alt bra for han. Jeg føler meg bare ganske desorientert nå, men jeg vil alle skal ha det bra. Er glad broren min tar det så nøytralt liksom. Anonymkode: 0820a...c59 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #17 Skrevet 6. oktober 2018 4 minutter siden, Tibbie skrev: Men husk, at selv om at han er en pappa, gammel og ensom, så er han også mann. Hvilken 50-åring ville ikke hoppet av glede om en 22 år gammel kvinne viste interesse for han? Bare se på Per Sandberg Norges største (?) rasist fant seg ei muslimsk jente, kun fordi en ung, vakker kvinne i 20-årene viste interesse for han. Det er ganske utrolig! Huff, her er kulturforskjellende store 😄 Vi nordmenn liker at ting skjer på vår måte, og er generelt mer utdannet enn Thailand, så det gjør vondest for oss når det blir kulturkræsj. Men jeg er nok enig i at det kan være godt for alle involverte parter at hun får seg noen thaivenner i byen. Vet ikke hvor stor byen din er, men vet at mange byer har egne sosiale samfunn for thaidamer og damer fra Filippinene. Hun setter sikkert pris på å bli satt i kontakt med flere likesinnede. Tipper at hun føler seg ganske alene. Nå måtte jeg le faktisk. Per Sandberg og faren min? Haha, du finner ikke to mer ulike, men ja, jeg skjønner hvor du vil. Det er bare at pappa alltid har vært så jordnær. Men det er klart det, at en ser jo ikke alt og det objektive med sine egne foreldre nei. Anonymkode: 0820a...c59 4
Tibbie Skrevet 6. oktober 2018 #18 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå måtte jeg le faktisk. Per Sandberg og faren min? Haha, du finner ikke to mer ulike, men ja, jeg skjønner hvor du vil. Det er bare at pappa alltid har vært så jordnær. Men det er klart det, at en ser jo ikke alt og det objektive med sine egne foreldre nei. Anonymkode: 0820a...c59 Haha, bare for å være klar: Jeg mente ikke at faren din er en rasistisk harrytrønder Bare at menn blir annerledes når unge, vakre kvinner blir interessert i dem 😄 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #19 Skrevet 6. oktober 2018 2 minutter siden, Tibbie skrev: Haha, bare for å være klar: Jeg mente ikke at faren din er en rasistisk harrytrønder Bare at menn blir annerledes når unge, vakre kvinner blir interessert i dem 😄 Ja, da kobler fornuften ut! 😄 Du virker som en omtenksom jente, Ts. Jeg håper det går seg til! Anonymkode: 47514...2aa 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #20 Skrevet 6. oktober 2018 Akkurat nå, Tibbie skrev: Haha, bare for å være klar: Jeg mente ikke at faren din er en rasistisk harrytrønder Bare at menn blir annerledes når unge, vakre kvinner blir interessert i dem 😄 Ja, de blir utvilsomt det. Lurer også på hva moren min egentlig tenker, men de snakker aldri om hverandre annet enn spørsmål om hverandre har det bra og sånn. Anonymkode: 0820a...c59 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå