AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Hei! Trenger råd om hvordan jeg skal takle 8 åringen som blir sint å kaller meg kukonge osv...det skjer f.eks at jeg ber han å rydde , han sier han er sliten å trøtt ..jeg gir meg ikke å står på mitt.. da hiver han sofaputer rundt seg å kaller meg kukonge... jeg sier til han at han hvis han ikke rydder etter seg får han ikke se skjerm imorgen. Han begynner å rydde, men går å forbanner seg å kaller meg kukonge... Hva ville dere ha gjort, er så lei av å bli kalt stygge ting når han blir sint å ikke vil enkelte ting. Han er snill og lettvint ellers...skjønner svært lite jeg..😢 han rydda men kaller meg jo fortsatt stygge ting😞 har god lust til å ta skjerm imorgen. Er straff rette måten bestandig? Anonymkode: f0acb...478
MammaV Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Her har vi nulltoleranse for banning. All banning, inkludert ting sagt affekt slår vi ned på ganske enkelt. For hvert banneord han sier så får han gå å legge seg 10 minutter tidligere. Banningen ga seg ganske fort etter at vi begynte med dette og nå bannes det s sjeldent at de 10 minutter driter vi i men han får en advarsel om at hvis han banner enda en gang så får han legge seg 20 minutter tidligere. Også gutt 8 år 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 Her hjemme har vi følgende regel: ett slag/spark/forsøk på å bite = 1 dag uten skjerm. Gjør hun flere, blir det flere dager. Begynner hun å kalle meg stygge ting, vil dette gå under samme regel (hun er 7). Rydder hun ikke, får hun valget mellom å rydde selv (får tilbud om hjelp om det er mye/hun er sliten, men skal bidra selv) 1eller at jeg rydder lekene i søpla. (Hun kommer alltid når jeg henter svartsekken.) Hvis du skal bruke tap av skjermtid som straff for at han kaller deg, må du varsle ham først. Forklare hvorfor han ikke får lov, og gi beskjed om hva konsekvensen heretter blir. Anonymkode: 9cdc0...0ef 3
vintage Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Du har truet med å ta skjermen hvis han ikke ryddet, men ønsker nå å ta den på grunn av språkbruken? Du må varsle konsekvenser på forhånd. 6
Ulrikke Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 Første gang jeg hentet en søppelsekk da ungen her ikke ville rydde var hun knapt 3 år. (jeg visste selvfølgelig at hun forsto begrepet "rydde" osv, i tillegg til at det var spesifikke ting som skulle ryddes den gangen det skjedde). Etter det har jeg måttet finne søppelsekken noen ganger. Det er så enkelt at man ikke kan ha tingene liggende og slenge i evigheter, så når man får beskjed om å rydde må man enten gjøre det, eller så gidder jeg ikke ha de tingene i hus. Å bli snakket til på den måten hadde jeg aldri akseptert. Jeg kjenner ikke ditt barn, men har du snakket med ham i "fredstid" når ingen av dere er sure? Forklart at å kalle hverandre stygge ting ikke er ok, og at det heretter vil få konsekvenser om han gjør det. Du må på forhånd ha tenkt ut konsekvensen da, også må du GJENNOMFØRE! Sannsynligvis kommer det enda flere kallenavn første gangen fordi han blir så sint og frustrert. Behold roen, men forklar bestemt at dette har dere snakket om osv. Ryddes ikke tingene innen rimelig tid etter at du har bedt om det (her må du bestemme deg på forhånd og gi tydelige beskjeder) ta tingene i en søppelsekk og fjern dem. Det er ikke alltid jeg har kastet det jeg har fjernet, men jeg har feks satt det i et rom utilgjengelig for barnet i flere uker. Ved bra oppførsel kunne tingene fås tilbake etter hvert. Jeg har etter hvert som hun ble større selvfølgelig forklart at jeg ikke gjør det for å være slem, men at jeg ikke gidder å være "slave". Hun må GJERNE ha alle tingene sine hvor hun vil, men at de har sin faste plass på bestemte steder, og at de skal ligge der når hun får beskjed om å rydde. Nå er hun så stor at hun skjønner godt hva jeg mener. Språkbruken derimot har jeg aldri slitt med, hun er straks 13 nå, så det kan selvfølgelig hende det kommer noe etter hvert. Men å bli kalt skjellsord av en 8-åring kan du bare ikke godta - men det er du som vet hva som svir for ham. Og GJENNOMFØR! 1
Aleksandra1 Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 Ingen sjermetid hvis barnet banner til deg. Det fungerer fint for oss. Hjemmeoppgaver er ALLTID det første hun skal gjøre uansett hvor sliten hun er eller misfornøyd
Uglems Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 Sorry, mulig jeg er teit.. mener du ku-konge eller kuk-unge? Førstnevnte er ikke så ille, men du burde varsle på forhånd at du fjerner goder foedi navnkalling er ikke greit. 1
Gjest Mass Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg hadde blitt svært bestemt og autoritær, og så fortalt "jeg finner meg ikke å bli snakket til på den måten. Det gjør du ikke en gang til". Og det hadde holdt. Skulle de mot formodning skje en gang til fordi at de skal teste ut hva som evt skjer, så hadde jeg sendt dem rett på rommet. Mine barn får dele sine meninger og uttrykke sine følelser, men å kalle meg for diverse ting og gå fullstendig bananas i hjemmet finner jeg meg bare ikke i.
duplexx Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 Problemet først som sist er at du maser om ryddingen når ungen kaller deg stygge her. Her må du stoppe opp og adresse drittsleningen først, forklare hvorfor det ikke er ok og si at dersom sånn og slik om han fortsetter. Og så må du fortsette å mase om ryddingen det hvor du slapp. Men du kan ikke fortsette å mase om den ryddingen mens han banner, du må jo ta det opp med ungen! Du må ikke finne deg i det. Sånt er ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #10 Skrevet 6. oktober 2018 Sønnen min begynte med banning da han var rundt sju, og jeg la hendene på armene hans og snudde han mot meg og ba han gjenta. Det gjorde han ikke, for han syns det ble for skamfullt. Dette gjentok seg nok noe tid, men det tok slutt fordi han hatet å bli snudd, få øyekontakt å si det om igjen. Han banner ikke nå. Så er det stor forskjell å komme med et banneord under lek, ved uhell og sånn spontant av en grunn, enn å rope det som kallenavn! Det handler om respekt, så best å sette grenser. Anonymkode: 64ccb...a37 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #11 Skrevet 6. oktober 2018 Altså, hadde min unge på 7,5 år kalt meg for kukunge, så hadde jeg fått bakoversveis og gitt klinkende klar beskjed om at hvis jeg hører et stygt ord til, så blir det skjermstopp på ubestemt tid, til du klarer å ta i mot beskjeder uten å kalle meg for stygge ting. Anonymkode: ebdc6...747
Perle Skrevet 7. oktober 2018 #12 Skrevet 7. oktober 2018 Det hadde ikke skjedd. Jeg hadde aldri tolerert det.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #13 Skrevet 7. oktober 2018 Denne "Skjerm", er det pappaen hans? Anonymkode: 41e1b...cc2 2
Gjest BearMama Skrevet 7. oktober 2018 #14 Skrevet 7. oktober 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Trenger råd om hvordan jeg skal takle 8 åringen som blir sint å kaller meg kukonge osv...det skjer f.eks at jeg ber han å rydde , han sier han er sliten å trøtt ..jeg gir meg ikke å står på mitt.. da hiver han sofaputer rundt seg å kaller meg kukonge... jeg sier til han at han hvis han ikke rydder etter seg får han ikke se skjerm imorgen. Han begynner å rydde, men går å forbanner seg å kaller meg kukonge... Hva ville dere ha gjort, er så lei av å bli kalt stygge ting når han blir sint å ikke vil enkelte ting. Han er snill og lettvint ellers...skjønner svært lite jeg..😢 han rydda men kaller meg jo fortsatt stygge ting😞 har god lust til å ta skjerm imorgen. Er straff rette måten bestandig? Anonymkode: f0acb...478 Hadde jeg ikke akseptert. Hadde sønnen min snakket slik til meg hadde han tilbragt resten av dagen på rommet uten tilgang på verken TV, spill eller annen underholding. Han hadde pent måtte holdt seg der inntil han hadde sagt unnskyld og oppført seg. Det hadde skjedd i sekundet han bannet. Hadde stoppet alt, selv rydding, og sendt han på rommet. Når han er klar for å si unnskyld skulle han fortsatt å rydde uten noe surmuling. Det må skje en konsekvens der og da. Ikke noe kjefting, ikke noe truing eller noe annen form for oppmerksomhet. Så snakker vi om det når han er rolig. At å banne og kalle folk for stygge ting er totalt uakseptabelt. Ville også sagt klarte ifra at for hver gang han banner så noteres det ned og det vil få konsekvenser i form av goder som går bort. TV tid, gsming tid etc etc.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #15 Skrevet 7. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne "Skjerm", er det pappaen hans? Anonymkode: 41e1b...cc2 Nei, det er sikkert bestevennen hans. 😁 Anonymkode: a9659...583 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå