Gå til innhold

Vondt i øynene av -skjerm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kjøpt ny laptop som jeg generelt er veldig fornøyd med; MEN, jeg blir vanvittig sliten i øynene av den. Jeg klarer ikke sitte for lenge av gangen. Skjermen er stilt inn riktig, og det har ingenting med lysstyrke å gjøre. 

14" IPS full HD-skjerm (1920x1080). Matt skjerm.

Anonymkode: 08b92...4b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du trenger briller, eller kanskje skriften blir for liten. Husk å blunke.

Anonymkode: 153e8...19a

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje du trenger briller, eller kanskje skriften blir for liten. Husk å blunke.

Trenger ikke briller, og det har ingenting med størrelsen på skriften å gjøre. Har testet ut alle innstillinger. Hadde ikke noe problem med min forrige pc, eller pc før der igjen. Kun oppstått etter jeg fikk ny pc nå.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt ny laptop som jeg generelt er veldig fornøyd med; MEN, jeg blir vanvittig sliten i øynene av den. Jeg klarer ikke sitte for lenge av gangen. Skjermen er stilt inn riktig, og det har ingenting med lysstyrke å gjøre. 

14" IPS full HD-skjerm (1920x1080). Matt skjerm.

Ta deg en tur til optikeren. Eller du kan finne fuktøyedråper på apoteket og se om det hjelper. 

Anonymkode: fd241...e11

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:
Trenger ikke briller, og det har ingenting med størrelsen på skriften å gjøre. Har testet ut alle innstillinger. Hadde ikke noe problem med min forrige pc, eller pc før der igjen. Kun oppstått etter jeg fikk ny pc nå.

Det er vanlig å trenge en tilvenningsperiode når man får ny skjerm. Hvis du har den gamle PCen fortsatt så sammenlikn dem side ved side.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å trenge en tilvenningsperiode når man får ny skjerm. Hvis du har den gamle PCen fortsatt så sammenlikn dem side ved side.

Den gamle pc`en er død, derfor jeg kjøpte ny. Har aldri opplevd å få vondt av å få ny pc, eller prøve andre sine pc`er, så derfor jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer. Utover "briller" :) 

Skrevet (endret)

Prøv denne? https://justgetflux.com Ellers er jeg enig i øyedråper som tilfører fukt. Og husk å ta pauser og se på andre ting :)

Endret av Rumle
Skrevet
5 minutter siden, Rumle skrev:

Prøv denne? https://justgetflux.com Ellers er jeg enig i øyedråper som tilfører fukt. Og husk å ta pauser og se på andre ting :)

Det er allerede installert og prøvd, har ingen effekt. Jeg får vondt etter bare 5 minutter, så dette har ingenting med tørre øyne å gjøre. Forrige pc kunne jeg sitte i timesvis uten problemer :) 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er allerede installert og prøvd, har ingen effekt. Jeg får vondt etter bare 5 minutter, så dette har ingenting med tørre øyne å gjøre. Forrige pc kunne jeg sitte i timesvis uten problemer :) 

Forstår. Så irriterende :sukk:

Kan det være at det faktisk bare er at du må tilvenne deg ny skjerm? :vetikke: Vet i alle fall at jeg er super utilpass ca. alltid når jeg har noe nytt elektronisk å tilpasse meg :laugh: Men, det pleier å gå seg til etterhvert :jepp:

Skrevet
Akkurat nå, Rumle skrev:

Forstår. Så irriterende :sukk:

Kan det være at det faktisk bare er at du må tilvenne deg ny skjerm? :vetikke: Vet i alle fall at jeg er super utilpass ca. alltid når jeg har noe nytt elektronisk å tilpasse meg :laugh: Men, det pleier å gå seg til etterhvert :jepp:

Jeg vet ikke, jeg har liksom aldri måtte tilvenne meg nye skjermer før, verken på pc eller mobiltelefoner. Dette er såpass ille at jeg går rundt med hodepine og er sliten etter bare kort tid på skjermen. Skal bytte den inn i noe annet, men vil jo prøve å unngå dette igjen. Hadde håpet noen hadde et magisk svar som "selvagt, den oppløsningen sammen med matt skjerm er et helsike". haha :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, jeg har liksom aldri måtte tilvenne meg nye skjermer før, verken på pc eller mobiltelefoner. Dette er såpass ille at jeg går rundt med hodepine og er sliten etter bare kort tid på skjermen. Skal bytte den inn i noe annet, men vil jo prøve å unngå dette igjen. Hadde håpet noen hadde et magisk svar som "selvagt, den oppløsningen sammen med matt skjerm er et helsike". haha :) 

Forstår at det ikke er noe særlig :Nikke: Håper du finner en annen som passer bedre :)

Endret av Rumle
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke verdt å prøve dråper eller en tur til optiker? Med tanke på at ingen har et «magisk svar»... kan være du trenger databriller og at det tilfeldigvis ble mer merkbart med ny pc? 

Anonymkode: f2bef...856

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke verdt å prøve dråper eller en tur til optiker? Med tanke på at ingen har et «magisk svar»... kan være du trenger databriller og at det tilfeldigvis ble mer merkbart med ny pc? 

Anonymkode: f2bef...856

Hadde det dreid som smerter i øynene etter 1 hel dag, så skulle jeg vært enig med deg. Men dette skjer etter 5 minutter, og det har ingenting med "tørre øyne" å gjøre. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke trenger databriller, det er noe med oppløsningen på skjermen som irriterer øynene veldig. Jeg har testet med pc`er til venner, ikke noe problem der heller. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kom på at det kan hjelpe å skru ned kontrasten i tillegg til lysstyrken.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på at det kan hjelpe å skru ned kontrasten i tillegg til lysstyrken.

Haha, synes det var veldig merkelig at ingen hadde skrevet dette. Dette er jo ganske åpenbart. Jeg får alltid vondt i øynene etter en lang dag når jeg kikker på telefonen og da hjelper det veldig å skru ned lysstyrken. 

Skrevet
1 hour ago, Mass said:

Haha, synes det var veldig merkelig at ingen hadde skrevet dette. Dette er jo ganske åpenbart. Jeg får alltid vondt i øynene etter en lang dag når jeg kikker på telefonen og da hjelper det veldig å skru ned lysstyrken. 

Ut fra det TS skrev virket det som hun har prøvd å skru ned lysstyrken. Kontrasten er imidlertid minst like viktig for hvor slitsomt det er å se på skjermen.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra det TS skrev virket det som hun har prøvd å skru ned lysstyrken. Kontrasten er imidlertid minst like viktig for hvor slitsomt det er å se på skjermen.

Det fikk jeg ikke med meg, og lot logikken fare med meg. Vondt i øynene av skjerm = for sterke synsinntrykk for øynene. Men enig i det du skriver. Det blir fort for mange synsinntrykk med både lysstyrke og kontraster. 

Skrevet
På 6.10.2018 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Når alt er prøvd, og du vet hva som ikke hjelper, hva da med å prøve en tur til legen eller optikeren? Forventer du å få råd eller løsning i tråden her, så er jeg redd du forventer for mye. 

Alternativet er å gå tilbake til den gamle skjermen. 

Anonymkode: fd241...e11

Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...