Gå til innhold

Sende barn med feber på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hva gjør dere erfarne skoleforeldre om barnet legger seg litt varm og våkner med litt feber(men virker ellers i ok form)? Sender dere på skole eller holder hjemme?rektor på vår skole har ettertrykkelig sagt at vi skal lære barna å prøve seg på skolen selv om formen ikke er på topp,så ringer skolen oss om barnet må hentes. Gjelder selvsagt ikke om barnet har kastet opp på natta...

Anonymkode: cada9...56c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde holdt han/hun hjemme, hvis det var feber. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet har feber, bør det ikke gå på skolen. En tommelfingerregel er at barn kan retunere til skolen omtrent 24 timer etter at de begynner å føle seg bedre. https://nhi.no/familie/barn/hjemme-fra-skolen-eller-ikke/

så selvfølgelig skal barnet være hjemme ved feber! Tenk på at det finnes barn og voksne med nedsatt immunforsvar der ute! Feber for friske er en ting, feber hos de med nedsatt immunforsvar kan bety både dager og uker med sykdom!

Anonymkode: d9b3c...d9a

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet har feber, bør det ikke gå på skolen. En tommelfingerregel er at barn kan retunere til skolen omtrent 24 timer etter at de begynner å føle seg bedre. https://nhi.no/familie/barn/hjemme-fra-skolen-eller-ikke/

så selvfølgelig skal barnet være hjemme ved feber! Tenk på at det finnes barn og voksne med nedsatt immunforsvar der ute! Feber for friske er en ting, feber hos de med nedsatt immunforsvar kan bety både dager og uker med sykdom!

Helt enig! Jeg hadde aldri sendt mine barn på skolen med feber. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg måler ikke feber om ikke barnet virker i dårlig form, så om han / hun har feber sender jeg ikke på skolen. Vi har fått samme beskjed fra vår rektor som dere. Tror mange holder barna ved minste ubehag.  Mitt eldste barn går i femte og kan telle sykedagene på en hand, så jeg stoler på egen dømmekraft her.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg måler veldig sjeldent feber på ungene. Lar heller almenntilstanden avgjøre. Godt mulig jeg har sendt ungene både i barnehagen og på skolen med litt feber. 

Endret av Morgenrøden
  • Liker 1
Skrevet

Jeg målte heller ikke temperaturen, men fikk likevel en clue når jeg holdt hånden over pannen/nakken for å kjenne. Også hvordan virker barnet i allmenntilstanden. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg måler jo aldri feber uten å synes at formen på ungen er dårlig (eller at hun sier selv at hun ikke føler seg i form, regner med det gjelder for de fleste siden det er snakk om skolebarn her).

Men som svar på spørsmålet: jeg ville ikke sendt henne på skolen med feber! Jeg har sendt henne avgårde med hodepine, vond hals, uggen osv, med en paracet innabords av og til. Men hvis jeg hadde målt temperaturen og den viste feber, hadde hun blitt hjemme!

• Liker 2
Skrevet

På barneskolen ville jeg nok ikke sendt barn med feber, men når de blir eldre syns jeg de må lære seg å ta en paracet og holde ut (ved lav feber og middels almentilstand).

Anonymkode: 27225...d0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at jeg som lærer har lavere list for å sende elever hjem enn dere har for å holde dem hjemme. 

• Liker 8
Skrevet

Sender aldri barna på skolen med feber.

Anonymkode: 68a0b...fcd

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei. Hva gjør dere erfarne skoleforeldre om barnet legger seg litt varm og våkner med litt feber(men virker ellers i ok form)? Sender dere på skole eller holder hjemme?rektor på vår skole har ettertrykkelig sagt at vi skal lære barna å prøve seg på skolen selv om formen ikke er på topp,så ringer skolen oss om barnet må hentes. Gjelder selvsagt ikke om barnet har kastet opp på natta...

Anonymkode: cada9...56c

Jeg har ikke barn, men hadde uten tvil holdt et febervarmt barn hjemme fra skolen! Man kan faktisk smitte andre, og et barn blir ikke bedre av å herje rundt med feber. Klarer vel ikke å herje eller for den saks skyld å konsentrere seg.

På første barneskolen jeg gikk på hadde vi en ordning med "innelov" hvor barna kunne være inne hvis de var f.eks. ekstremt forkjølet, mistanken om at man var iferd med å bli syk, eller kom på skolen frisk nok til å undervises, men for syk til å være ute. Eller hvordan jeg nå skal si det. Men gikk jo noen grenser på det.

En av mine nabogutter ble stadig sendt på skolen selv om han hadde hatt feber kvelden før, eller om han var halvsyk på andre måter. Da hadde han med seg meldinger om han kunne ha innelov. Gang på gang. En dag kom melding fra foreldrene om gutten kunne få være inne i noen friminutt, og da sprakk det for læreren gitt. "Slutt å send gutten på skolen hvis dere mener at han ikke er i form. Han kan smitte andre". 

• Liker 3
Skrevet

Jeg måler ikke feber på barna så fremt de ikke har dårlig allmenntilstand. Hvis vi først måler er det altså fordi de ikke har det bra og da skal de selvsagt ikke på skolen.

• Liker 3
Skrevet

Syke barn må få være hjemme.

Anonymkode: 3a005...555

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor i all verden skal barnet til skolen med feber?? Feber får en når kroppen jobber for harde livet med å bekjempe en virusinfeksjon eller annen type betennelse. 

Anonymkode: 58892...7a8

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle med et snev av forkjølelse kan ikke holde seg hjemme for å unngå å smitte noen. Man blir ikke mer smittsom av å ha feber. Grunnen til å holde barn med feber hjemme er for deres egen del, ikke pga smittefare. 

Anonymkode: c53d5...f19

Skrevet

Jeg holder hjemme ved feber. Ofte er mønsteret at de har feber på kveld, feberfri på morgen, så feber igjen mot ettermiddag. Sender ikke på skole hvis feber kveld før og feberfri på morgen heller.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...