AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Give me all the details!😁 Grunnen til at jeg spør, er at jeg har levd et liv uten noen form for rutiner og stabilitet. Men det fungerer ikke lengre. Jeg vil tilbake til "A4-livet", men har glemt hvordan. Jeg er dessuten student, med svart lite obligatorisk oppmøte, hvilket betyr at hver dag er studiedag, men samtidig fri. Jeg tror nok det er bedre å dele uken (og døgnet) inn i adskilte soner, og håper noen vil dele hvordan de gjør det. Ser du f.eks filmer/serier hver dag? Om du bare spiser godteri/god mat/drikker i helgene, hvordan klarer du å la være resten av uken? Står du opp og legger deg til samme tid hele uken? Om ikke - hvordan klarer du å veksle, uten at døgnrytmen kommer på bærtur? Osv., osv. Anonymkode: 1d32d...568
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg er kronisk syk og derfor ute av arbeid, så her er noen av tingene jeg gjør for å skille mellom hverdag og helg: • Prøver å få huset rent og ryddig til helgen. Som regel bare støvtørking og støvsuging, det gjøres gjerne på torsdag eller fredag. Sengetøyet blir også vasket i samme slengen • De gangene jeg kjøper friske blomster gjøres dette gjerne til helgen. Det er jo langt i fra hver uke, men syns det er en hyggelig greie jeg gjør for meg selv. • Fredag og lørdag er det litt diggere middager. På fredag er det gjerne taco, burger, schnitzel og chips, lasagne, pastaretter eller noe i den duren. På lørdag har jeg en halvfast regel om pizza. Enten i form av hjemmelaget amerikansk eller italiensk, bestilt, pizapizza, pizzasnurringer eller hva slags variasjon av pizza jeg føler for. Spiser et par timer senere på fredag og lørdag enn jeg gjør resten av uken. • Søtsaker og brus er for meg forbeholdt fredag og lørdag. Jeg liker å se frem til ting, så i stedet for å bare spise godteri på en onsdag hvis jeg har lyst, tenker jeg heller på at det blir fint å spise det på fredag. I ukedagene spiser jeg mye frukt og bær, kanskje også derfor jeg ikke har noe problem med å spare søtsakene til helgen. • Lørdag og søndag får også gjerne litt finere frokoster. Steker rundstykker og setter frem pålegg(i stedet for å bare smøre raskt på benken til vanlig), drikker te og bruker mer tid på det. • Serier ser jeg når som helst, men jeg liker å spare filmer til helgen. Gjerne med popkorn, potetgull eller grønnsaker+dip til. • Står opp og legger meg til samme tid hele uken, men det er bare fordi kroppen min nekter å gå med på noe annet 😛 Kunne gjerne lagt meg senere på kvelden og stått opp senere, men jeg blir så trøtt på kvelden og våkner til samme tid samme når jeg legger meg. • Søndager er gjerne litt «selvpleie»-dag for meg. Tar meg et bad med badegreier fra Lush, tar ansiktsmaske, napper bryn, lakker tåneglene, skrubber huden osv. Det var det jeg kom på nå. Anonymkode: 83dd3...52c 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 Tusen, tusen takk for et så fyldig svar! Jeg ble faktisk litt glad av å lese det, og tror jeg skal forsøke meg på noe av det samme. Anonymkode: 1d32d...568
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen, tusen takk for et så fyldig svar! Jeg ble faktisk litt glad av å lese det, og tror jeg skal forsøke meg på noe av det samme. Anonymkode: 1d32d...568 Så hyggelig at du fikk noe ut av det! Lykke til med å lage deg egne rutiner og stabilitet 💛 Anonymkode: 83dd3...52c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 Takk!😊 Kan jeg forresten spørre deg om du bør alene eller sammen med noen? Anonymkode: 1d32d...568 1
frekvens Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 Vi står opp 0630 hver dag i ukedagene, spiser (sunn) frokost og kommer oss ut i jobb, barnehage, skole osv. Henter igjen til samme tid hver dag, spiser middag, gjør lekser, leker og gjør det vi ønsker frem til kveldsmat. 2 faste fiskemiddager i uken, 2 melkemat og tre kjøttmiddager. Fredager spiser vi noe ungene bestemmer til middag. Da er det helg! på lørdager sover vi så lenge vi klarer, spiser brødskiver med nugatti og frokostblanding med sjokolade. Vi rydder og vasker hele huset, drar på storhandel i samla tropp (kjøper lørdagsgodt) og så finner vi på noe sammen. Lekeland, badeland osv. Vi lager grøt hver lørdag siden det er en lettvint middag som alle liker. Søndager sover vi lenge og da skal det ikke arbeides. Vi trenger den ene dagen med ro og fred. Vi drar i fjæra for å grille, besøk, fisketur, ski om vinteren, båt om sommeren. Jeg er ekspert på å lage søndagsmiddag som kan stå lenge å godgjøre seg. Gjerne i leirgryte mens vi er ute på familieutflukt. Nogenlunde faste rutiner og god planlegging gjør vår hverdag med 4 barn og en hund ganske forutsigbar og vi slipper stress. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk!😊 Kan jeg forresten spørre deg om du bør alene eller sammen med noen? Anonymkode: 1d32d...568 Jeg bor hos foreldrene mine nå, men bodde alene i fjor og det var da jeg innførte en del av disse rutinene. Men en del har jeg tatt med meg fra andre og. Mamma har vaskedag på torsdager og en barndomsvenninne hadde alltid pizza på lørdager - ting jeg ønsket å ta med meg videre når jeg selv fikk bestemme. Har forresten også suppe minst en gang i uka! Det er jo veldig godt og sunt, men uten en rutine på det så glemte jeg rett og slett å lage suppe noen gang 😛 Lager gjerne store porsjoner og fryser ned, sånn at man ikke er avhengig av å lage suppe fra bunn hver gang. Det gjelder for så vidt all mat, et supert tips for å få hverdagen til å bli mindre stress er å ha en stor fryser og være flink til å bruke den. Gull verdt å ha ferdig middag i fryseren til travle/slitne dager. Anonymkode: 83dd3...52c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 foreløpig ingenting. jobber skift hele uken så er sjeldent jeg har fri i helgene. 😐 savner veldig å ha stabile dager og frihelger jeg kan planlegge langt frem osv. i alt for mange år har det føltes som jeg lever bare for å gå skift og må dekke skift når jeg skulle hatt fri. å gud om jeg kunne sagt god helg på fredag klokka 4 hver uke. Anonymkode: 33838...f63 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 Den største forskjellen på helg og hverdager er at det er null vekkeklokke i helgene. I tillegg kommer B-menneske sånn halveis fram. I stede for å legge meg ni blir det fort midnatt. Anonymkode: f7de1...454
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #10 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg er endelig i ferd med å finne ut av dette med rutiner som student. Forelesninger har jeg alltid gått til obligatorisk eller ei, med få unntak. Ellers har jeg tidvis hatt en døgnrytme helt på styr, og arbeidet litt som det passer meg. Nå har jeg laget langt bedre rutiner for meg selv, men det jeg beskriver her er et ideal, og realiteten blir innimellom annerledes. Jeg står opp til samme tid hver dag, hverdag som helg. Dette har mest med at jeg veldig lett snur rytmen, så om jeg skeier ut har jeg det fort gående. På hverdagene drar jeg ut, og studerer på universitetet. Her blir jeg sånn omtrent lengden av en vanlig arbeidsdag, justert litt etter produktivitet og når jeg har forelesninger. På helgene står jeg opp tidlig, men sløver ganske lenge om morgenen. Jeg spiser ikke frokost før jeg faktisk kjenner meg sulten, ellers tar jeg dagen som det passer. Jeg forsøker i størst mulig grad å ha kvelder og helger fri. Så lenge jeg har gjort det jeg skal i "arbeidstida" kan jeg da slappe av med god samvittighet. Kveldene tilbringes gjerne med et strikketøy, en serie, kanskje ei god bok, eller jeg er ute på noe. I helgene er jeg kanskje sosial, ellers ser jeg gjerne en film, baker kanskje litt, slike ting. Husarbeid gjøres også ofte på helg. Anonymkode: 491a6...71d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå