Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så de aller fleste verdsetter noen mennesker over andre. Jeg er nysgjerrig på hva som avgjør hvor høyt du setter en person. For mange er det naturlig å verdsette en gjennomsnittlig person over en morder. En morder er mindre verdt enn en som blir lege og ønsker hjelpe andre

Hva avgjør verdien av et menneske i dine øyne? Mener du en lege er mer verdt enn en morder, eller mener du de er likestilte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan si noe om hva som avgjør mine verdier

Jeg mener at mennesker som går inn for å skade andre emosjonelt eller fysisk har mindre verdi. Jeg mener at mennesker burde forsøke ivareta andre mennesker sine behov til den grad det er mulig. Eller til den grad de fortjener det. Om man stadig ødelegger og skader andre kan man ikke forvente at man vil bli møtt med forståelse og respekt

I mine øyne har menneskeliv ulik verdi. Bare fordi man er er et menneske betyr ikke at man har en verdi. Noen mennesker er destuktive og ønsker og liker å skade og ødelegge andre. Disse har mindre verdi som mennesker enn folk flest, imo

• Liker 2
Skrevet

Hm, vanskelig spørsmål. Det der må jeg tenke grundig over, kjenner jeg.

Kommer tilbake om jeg finner ut av det! :)

Anonymkode: a9dba...c3e

Skrevet

Alle har en verdi. En kan ikke vite hva godt er om en ikke vet hva vondt er. Så fremt du påvirker mennesker rundt deg, så har du en verdi. Og på en eller annen måte påvirker alle noen.

Jeg håper du skjønner hva jeg mener. Da kan jeg kort si at det er forskjellen mellom å ha verdi, og å være verdifull.

Anonymkode: ab4a4...5d7

Skrevet

Hvilken verdi de har for meg😁. Jeg verdsetter de som bryr seg om meg, og gir blaffen i resten. Hvilken samfunnsnyttig verdi folk har, eller ikke har, betyr virkelig ingenting. Morderen hadde gjerne falt ut som potensiell venn fordi jeg ikke ønsker å bli drept, mens legen hadde stått pga høyere kredibilitet (i teorien), men når alt kommer til alt, må folk gi meg noe på et eller annet tidspunkt, for å ha verdi for meg. 

Anonymkode: 9437c...33c

Skrevet

Jeg tildeler ikke mennesker verdi ut fra hvilke handlinger de gjør. Menneskesynet mitt innebærer at alle mennesker har nøyaktig lik verdi som meg selv. :) 

Skrevet

Jeg har blitt fortalt at jeg ikke har noen verdi. Ikke at jeg har gjort noe for å fortjene det. Lever under psykisk vold. Har det helt elendig nå i dag. Vil dø ca annen hver dag. 

Anonymkode: a14ed...785

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt fortalt at jeg ikke har noen verdi. Ikke at jeg har gjort noe for å fortjene det. Lever under psykisk vold. Har det helt elendig nå i dag. Vil dø ca annen hver dag. 

Da bør du pakke sakene og reise bort. Ingen har så lite verdi at de skal leve slik. Hvis noen ser på deg slik, hvorfor bli? 

Skrevet
4 minutter siden, Duff skrev:

Da bør du pakke sakene og reise bort. Ingen har så lite verdi at de skal leve slik. Hvis noen ser på deg slik, hvorfor bli? 

Ikke sant.. Som regel blir vi lurt og tror at alt er vår feil. Ja, jeg vurderer å reise. Er så svak nå så vet ikke helt hva jeg vil. Vet ikke om jeg klarer å kjempe akkurat nå. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant.. Som regel blir vi lurt og tror at alt er vår feil. Ja, jeg vurderer å reise. Er så svak nå så vet ikke helt hva jeg vil. Vet ikke om jeg klarer å kjempe akkurat nå. 

Du trenger ikke kjempe. Du kan reise til krisesenter og hvile der. Kanskje det blir stille da og du kan finne en egen boplass og starte på nytt alene. Hvis du bor på Sørlandet kan jeg hjelpe deg med transport og pakking. Det er bare en telefon ifra der du er nå til ett nytt liv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at konseptet "verdi" spenner over flere plan, og innehar flere/færre parametre i henhold til hvilket plan det er snakk om. F.eks. på det personlige plan holder det at jeg kjenner deg, og liker deg. Allerede der er du mer verdt for meg enn nesten hele jordas befolkning. Dernest har du på et samfunnsmessig/artsmessig plan, og her er det vel ikke nødvendig at jeg spesifiserer hvorfor noen er mer verdt enn andre, det er som regel ganske åpenbare parametre det er snakk om. Og til slutt så har du på et spirituelt/metafysisk plan: Her tror jeg ikke det eksisterer noen parametre i det hele tatt, ikke engang "godt og vondt". Her er alle erfaringer, tilstander, inntrykk og avtrykk som utgjør den samlede bevisstheten i universet akkurat like mye verdt.

Skrevet
4 minutter siden, Duff skrev:

Du trenger ikke kjempe. Du kan reise til krisesenter og hvile der. Kanskje det blir stille da og du kan finne en egen boplass og starte på nytt alene. Hvis du bor på Sørlandet kan jeg hjelpe deg med transport og pakking. Det er bare en telefon ifra der du er nå til ett nytt liv. 

Wow så hyggelig du er! Nå bor jeg desverre ikke på sørlandet. Jeg bor på Vestlandet. Har vært på krisesenter en gang før men klarte å forvirre meg hjem igjen etter kort tid. Jeg tenker stadig på å dra dit igjen men det er så vanskelig. Jeg har ingen, bare meg selv. Ingen jobb. Så det som skjedde var at jeg bare satt der og tankene gikk som bare det og jeg følte kun på smerte nesten hele tiden. Jeg får se hva det blir til. Håper jeg klarer å dra en gang igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Likestilte. 
Morderen vil ha tyngde på sin sjel, mens en lege kan rede andre. 
For meg er en person som lever viktig, uansett hvem de var. Så lenge de jobber for en bedre fremtid. 
Derimot... å håndtere mennesker som angriper og skader levende, er noe man aldri skal glemme. 
Livet er verdifullt. En morder har en tyngde hvor de må jobbe for å rette det de har stjålet. Det er når man dør sjelens virkelige verdi vises. 

Jeg dømmer ingen, men det betyr ikke at jeg må leve med terror og redsel. Grensen til verdien av et liv, er når det livet tar mer en det gir. Alle har kapasitet til gode handlinger. Det er slik jeg ser på det. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow så hyggelig du er! Nå bor jeg desverre ikke på sørlandet. Jeg bor på Vestlandet. Har vært på krisesenter en gang før men klarte å forvirre meg hjem igjen etter kort tid. Jeg tenker stadig på å dra dit igjen men det er så vanskelig. Jeg har ingen, bare meg selv. Ingen jobb. Så det som skjedde var at jeg bare satt der og tankene gikk som bare det og jeg følte kun på smerte nesten hele tiden. Jeg får se hva det blir til. Håper jeg klarer å dra en gang igjen. 

Dra en gang til du. Nå vet du hva du går til og at du kan bruke tiden der på å finne ut hvordan du skal bo og hvor pengene skal komme fra mens du leter etter jobb. Det er en jobb å gjøre det og. Du klarer dette og jeg ønsker å hjelpe fordi du har en verdi. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor på Vestlandet? Jeg vil gjerne hjelpe om jeg kan. Send meg en melding.

• Liker 1
Skrevet

Dette blir vanskelig å forklare på en fin måte. Jeg skal prøve så godt jeg kan.

Utseendet er det først vi ser på en person. Derfor tror jeg personer med bra utseende lettere blir møtt med respekt og interesse. 
Bra utseende er tegn på bra gener.
Men etter hvert blir du kjent med folk. Her blir det verre, for en person med bra utseende som oppfører seg dårlig mot andre, blir noe folk avskyr. Man blir stygg-pen. Et eksempel er ei fra nabobyen som jeg møtte gjennom felles venninne når vi var tidlig i tenårene. Hun var usedvanlig pen, aldri sett maken. ALLE ville se ut som henne, alle jentene følte seg truet, hun oppførte seg veldig fint enn så lenge. Men hun fikk et merkelig behov for å vise at hun kunne få andres gutter. Hun fikk de, inkludert gutten jeg likte for han var den alle jentene ville ha. Min "gjennomsnittlige" pene venninne fikk på en måte mer verdi da, fordi hun tok hensyn til folks følelser, mens hun pene ble bare irriterende. Hvis dere skjønner :) 

Kunnskap verdsetter jeg også. Jeg er imponert over mennesker som faktisk klarer ekstremt krevende studier, ikke blir sykemeldt, klarer å reise seg, gjør personlig karriere. 

Familien verdsetter uansett. Det er nok instingt. Alle andre jeg bare ser på tv er egentlig bare randoms. 

Anonymkode: b3ee8...375

• 2 uker senere...
Skrevet
På 6.10.2018 den 19.24, magikeren skrev:
Så de aller fleste verdsetter noen mennesker over andre. Jeg er nysgjerrig på hva som avgjør hvor høyt du setter en person. For mange er det naturlig å verdsette en gjennomsnittlig person over en morder. En morder er mindre verdt enn en som blir lege og ønsker hjelpe andre

Hva avgjør verdien av et menneske i dine øyne? Mener du en lege er mer verdt enn en morder, eller mener du de er likestilte?

Først vil jeg si noe om hvordan vi gir mennesker verdi. Det gjør vi ved å elske dem. Den du elsker, gir du verdi. Og den som opplever seg elsker, opplever seg verdifull.

Av dette følger at du ikke kan gi verdi til noen du ikke kjenner til. 99 prosent av verdens milliarder av mennesker har ingen verdi for deg. Og det er revnende likegyldig for deres oppfatning av egenverd.

Bare mennesker vi kommer i kontakt med kan vi gi verdi.

Når vi likevel snakker om at alle mennesker har verdi, er det en intuitiv erkjennelse av at alle mennesker står nær noen og har verdi for noen. Men selv uten å ha nærstående som elsker dem, har mennesker verdi. Denne tanken har kommet fra kristen filosofi som sier at Gud elsker alle mennesker. Menneskerettighetene er bygget på dette, og danner idégrunnlaget som setter vestlig kultur i perspektiv til alle andre.

En morder og en lege har like mye verdi som mennesker, men det de gjør har ulik verdi. Det er ikke handlinger som er grunnlaget for et menneskes verdi, men det faktum at det finnes.

Å knytte ens egenverd til handlinger er en årsak til psykiske lidelser og redusert livskvalitet.

Skrevet
På 6.10.2018 den 20.01, magikeren skrev:

Jeg kan si noe om hva som avgjør mine verdier

Jeg mener at mennesker som går inn for å skade andre emosjonelt eller fysisk har mindre verdi. Jeg mener at mennesker burde forsøke ivareta andre mennesker sine behov til den grad det er mulig. Eller til den grad de fortjener det. Om man stadig ødelegger og skader andre kan man ikke forvente at man vil bli møtt med forståelse og respekt

I mine øyne har menneskeliv ulik verdi. Bare fordi man er er et menneske betyr ikke at man har en verdi. Noen mennesker er destuktive og ønsker og liker å skade og ødelegge andre. Disse har mindre verdi som mennesker enn folk flest, imo

Kommer an på. Om de du snakker om skader folk som er verre enn seg selv, er det vel ikke så galt.

Anonymkode: 43ec2...255

Skrevet

Etter hva de betyr for meg. Fremmede har så klart en verdi, bare ikke for meg. Alle mennesker er like mye verdt, men i mitt liv er det jo de jeg setter høyest som betyr mest og derfor har større verdi.

Anonymkode: 89bb7...608

Skrevet

Hvordan menneskesyn , holdninger og moral de har. 

Anonymkode: 8ace9...5a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...