AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Er det noen musikkeksperter her inne? Eller bare noen med stor lidenskap..? Jeg er glad i både soundtracks og klassisk musikk. Har begynt å lure litt på om soundtracks, som f.eks musikken som er komponert av Harry Gregson Williams, Hans Zimmer, er klassisk?.. Og hva med det soundtracket til filmen "Requiem for a dream"? Er dette klassisk, eller er det en annen sjanger? Noen musikkelskere som kan hjelpe meg med en liten faktasjekk? Anonymkode: 2e5e1...667
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Filmmusikk kan være alt fra klassisk musikk til moderne syrejazz, hip-hop eller rumba fra sekstitallet. Sjanger er noe annet enn kategori. Anonymkode: 548ad...e01 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Filmmusikk kan være alt fra klassisk musikk til moderne syrejazz, hip-hop eller rumba fra sekstitallet. Sjanger er noe annet enn kategori. Anonymkode: 548ad...e01 Jeg regnet med at det var litt underforstått at jeg mente en viss type soundtracks når jeg kom med eksempler. Harry Gregson Williams er vel så langt fra både syrejazz, hiphop og rumba som en kan komme, så mener du da at jeg kan konkludere med at musikken jeg sikter til er klassisk? Anonymkode: 2e5e1...667
GinaT Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Nei, jeg syns ikke filmmusikk kan klassifiseres som klassisk musikk. Når jeg hører ordet "klassisk musikk" tenker jeg i retning Mozart og Bach. Det "klasissk" og "filmmusikk" ofte har til felles er at de blir fremført av symfoniorkestre, men det at noe blir fremført av et symfoniorkester gjør ikke at det de spiller automatisk blir "klassisk". Hvis Kringkastingorkesteret spiller et symfonisk arrangement av "Despacito", så betyr det ikke dermed at "Despacito" er klassisk. Hvis man absolutt trenger en underklassifisering av "filmmusikk" ville jeg kanskje brukt "orkestral filmmusikk" eller "symfonisk filmmusikk" for å skille det du liker fra syrejazz som tilfeldigvis er laget for en film. (Elsker filmmusikk selv og hører stort sett ikke på annet. Har du prøvd http://www.streamingsoundtracks.com/ ? Der kan man oppdage mye nytt og fint )
herremann Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Heter det ikke contemporary classical music? Jeg anser det som klassisk musikk. Endret 6. oktober 2018 av herremann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå