Gå til innhold

Annenrangs mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et par utsagn som jeg alltid har tenkt litt på, og det ene er "kjenninger av politiet". Hva er egentlig hensikten med denne opplysningen? At om det er eks et drap, så kan en liksom ikke forvente annet fra "sånne folk"? Er de ikke jevnbyrdige mennesker med andre, og har de ikke pårørende som sørger som pårørende til de som er ukjente for politiet? Hvorfor må det opplyses om at de er kjenninger av politiet?

Og et uttrykk når det ikke går så bra med noen: det er jo den pene jenta/gutten. Hva med det? Er det sånn at de med pent utseende ikke skal få leve et vanskelig liv? Eller at det er mer naturlig at de ikke så pene, skal få et vanskeligere liv enn andre, og at det ikke er så trist liksom? 

Hva tenker dere som ligger bak sånne standarduttrykk? 

Anonymkode: 3c403...82d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et par utsagn som jeg alltid har tenkt litt på, og det ene er "kjenninger av politiet". Hva er egentlig hensikten med denne opplysningen? At om det er eks et drap, så kan en liksom ikke forvente annet fra "sånne folk"? Er de ikke jevnbyrdige mennesker med andre, og har de ikke pårørende som sørger som pårørende til de som er ukjente for politiet? Hvorfor må det opplyses om at de er kjenninger av politiet?

Og et uttrykk når det ikke går så bra med noen: det er jo den pene jenta/gutten. Hva med det? Er det sånn at de med pent utseende ikke skal få leve et vanskelig liv? Eller at det er mer naturlig at de ikke så pene, skal få et vanskeligere liv enn andre, og at det ikke er så trist liksom? 

Hva tenker dere som ligger bak sånne standarduttrykk? 

Altså, "kjenning av politiet" betyr jo ikke at de er annenrangsmennesker, men at de er nettopp noen politiet kjenner fra før, og som ofte har saker på rullebladet fra tidligere forhold. Det betyr ikke at de er annenrangs, men at det er større sannsynlighet for oppklaring ettersom politiet har flere muligheter til å fakke vedkommende basert på mønstre de kjenner til fra før. Beskrivelsen kan også si noe om risikoen for ytterligere kriminalitet for denne personen; har man f. eks. et lengre rulleblad der man ofte har fått dom for å skade andre mennesker, øker risikoen for at de gjør det igjen. 

Anonymkode: d8e24...268

• Liker 5
Skrevet

"Kjenning av politiet" bety jo at de tilhører et miljø der grensene for hva som er greit og ugreit å gjøre mot andre mennesker allerede er flyttet eller utvisket, at dette ikke er et plutselig innfall hos en ellers velfungerende person. At noen kommer med uttrykk ala "den pene gutten" er vel bare en annen måte å si "grusomt at han er så ung" f.eks når det er snakk om dødsulykker i trafikken, ikke at stygge folk kan dø uten at det betyr noe. 

Anonymkode: 214c7...c20

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er greit i sammenhenger der det er naturlig å nevne det, som når en forbrytelse er begått og politiet kjenner identiteten til gjerningmannen og leter etter ham.

I andre sammenhenger er det bare slemt og helt unødvendig å ha det med. Jeg har dessverre et stygt eksempel på det fra min egen familie. Min alkoholiserte far falt om og døde i fylla og ble funnet dagen etter. Han hadde ikke gjort noe galt da han døde, men han hadde et langt rulleblad med fyllearrestsaker fra tidligere. Lokalavisen gjorde et stort nummer av at han var en gammel kjenning av politiet og fikk det nesten til å høres ut som folk skulle være glade vi var kvitt ham. Han hadde aldri brukt vold mot noen, aldri stjålet eller gjort noe slemt mot andre, han hadde bare vært sanseløst full mange ganger. Sorgen og skammen over å få svertet ham på den måten tok nesten livet av bestemoren min.

Anonymkode: 5f518...a14

• Liker 2
Skrevet

Det betyr bare at politiet er lite kritiske til hvem de har i bekjentskapskretsen sin 😜

Anonymkode: adc31...9e8

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit i sammenhenger der det er naturlig å nevne det, som når en forbrytelse er begått og politiet kjenner identiteten til gjerningmannen og leter etter ham.

I andre sammenhenger er det bare slemt og helt unødvendig å ha det med. Jeg har dessverre et stygt eksempel på det fra min egen familie. Min alkoholiserte far falt om og døde i fylla og ble funnet dagen etter. Han hadde ikke gjort noe galt da han døde, men han hadde et langt rulleblad med fyllearrestsaker fra tidligere. Lokalavisen gjorde et stort nummer av at han var en gammel kjenning av politiet og fikk det nesten til å høres ut som folk skulle være glade vi var kvitt ham. Han hadde aldri brukt vold mot noen, aldri stjålet eller gjort noe slemt mot andre, han hadde bare vært sanseløst full mange ganger. Sorgen og skammen over å få svertet ham på den måten tok nesten livet av bestemoren min.

Anonymkode: 5f518...a14

Enig i første avsnitt.

Du skjønte akkurat hva jeg mente. Trist å høre om bestefaren,- og moren din. Stygt gjort rett ut sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...