Gå til innhold

For første gang sendes den norske hæren til Sverige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rar artikkel egentlig. Forsvaret sender jo ikke hele hæren, men mesteparten av brigaden. Det er med andre ord fortsatt hæravdelinger som vil bli værende igjen i Norge. Ellers så har hæravdelinger vært i Sverige før, selv om en da ikke har hatt styrker i brigade størrelse eller organisasjon. 

Skrevet

Hva var det jeg sa. Lykke til unge menn og noen kvinner som er med, dere kommer til å bli satt til kontrollere no-go zones i Sverige i nær fremtid. Jeg garanterer dette er på anbefaling av svensk militær og avtalt på topp nivå, Stefan sa nesten dette rett ut i en presse konferanse i  2017. Jeg sier også dette kommer til å bli normalen fremover og hoved grunnene som blir gitt er Russland, og det offiser kjernen i Sverige sa under debatt i 2013 at de ikke hadde et militær igjen. Danmarks avis B.T (2014 eller 2015) har et fullstendig intervju med en general som legger ut hvorfor svensk militær er kaputt og hva som må gjøres samt hvor mye det vil koste. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Hva var det jeg sa. Lykke til unge menn og noen kvinner som er med, dere kommer til å bli satt til kontrollere no-go zones i Sverige i nær fremtid. Jeg garanterer dette er på anbefaling av svensk militær og avtalt på topp nivå, Stefan sa nesten dette rett ut i en presse konferanse i  2017. Jeg sier også dette kommer til å bli normalen fremover og hoved grunnene som blir gitt er Russland, og det offiser kjernen i Sverige sa under debatt i 2013 at de ikke hadde et militær igjen. Danmarks avis B.T (2014 eller 2015) har et fullstendig intervju med en general som legger ut hvorfor svensk militær er kaputt og hva som må gjøres samt hvor mye det vil koste. 

Altså, nei. Nogo soner kan svenskene fint kontrollere selv med sitt egent militære, dersom de bestemte seg for det. Men, det er ikke aktuelt enn så lenge. De har ingen behov for at norske soldater skulle bistå dem med noe slikt. 

Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 said:

Altså, nei. Nogo soner kan svenskene fint kontrollere selv med sitt egent militære, dersom de bestemte seg for det. Men, det er ikke aktuelt enn så lenge.

Nei Svensk militæret måtte stanse grensekontrollen etter 12 dager i høsten 2015, siden at de manglet "effekter". Å bygge opp militæret er ikke gjort på et år for å si det sånn.   

3 minutter siden, HalldirV2 said:

De har ingen behov for at norske soldater skulle bistå dem med noe slikt. 

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-utesluter-inte-militar-mot-gangen/

Jeg skal finne artikkelen ifra Danmark om svenske generaler som sier tilstanden i svensk militæret imorgen. Jeg har linken liggne i eposten.

Skrevet
13 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Nei Svensk militæret måtte stanse grensekontrollen etter 12 dager i høsten 2015, siden at de manglet "effekter". Å bygge opp militæret er ikke gjort på et år for å si det sånn.   

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-utesluter-inte-militar-mot-gangen/

Jeg skal finne artikkelen ifra Danmark om svenske generaler som sier tilstanden i svensk militæret imorgen. Jeg har linken liggne i eposten.

Men det er da langt fra grensekontroller til å kontrollere enkelte bydeler. Om du tror det svenske militæret mangler skyts nok til å stå i mot gjenger med håndvåpen, kniver og annet rask de kan få tak i, da tar du ganske feil. At Sverige har nedgradert militæret til det minimale betyr ikke at de ikke kan bekjempe gjenger dersom det skulle være nødvendig, da overvurderer du gjengers kapasitet så til de grader. Det blir som å sammenligne en unge anno 2018 med et tresverd mot en berserk anno 893. 

Og linken du legger ved angående å sette inn militæret er ikke relevant, det er ingen som benekter at det kan skje, men en så lenge er det ikke aktuelt. 

Skrevet

Det er vel ikke akkurat første gang. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...