AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg har en 13 år gammel datter. Hun er super ærlig med meg. Nesten for mye av det gode. Hun snakker om gutter , sex ja absolutt alt uten å være flau. Er jo på en måte super glad for det men her står jeg litt fast. Hun har flere ganger sagt at hun gleder seg til hun kan drikke når hun blir 18. Vi drikker en god del her hjemme men dette har hun ikke fått med seg. Hun har aldri sett oss drikke og aldri sett at vi har kjøpt alkohol. Mannen min har tidligere slitt en del med alkohol (dette vet hun ikke). Vet liksom ikke hva jeg skal si til henne. Hun er ellers verdens prektigste jente med super karakterer. Men jeg blir jo litt bekymret over at hun er så nysjerrig. Anonymkode: 5ea68...3fb
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 De aller fleste ungdommer er nysgjerrige på alkohol, jeg ville ikke bekymret meg. Anonymkode: e294f...71e 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 13 år gammel datter. Hun er super ærlig med meg. Nesten for mye av det gode. Hun snakker om gutter , sex ja absolutt alt uten å være flau. Er jo på en måte super glad for det men her står jeg litt fast. Hun har flere ganger sagt at hun gleder seg til hun kan drikke når hun blir 18. Vi drikker en god del her hjemme men dette har hun ikke fått med seg. Hun har aldri sett oss drikke og aldri sett at vi har kjøpt alkohol. Mannen min har tidligere slitt en del med alkohol (dette vet hun ikke). Vet liksom ikke hva jeg skal si til henne. Hun er ellers verdens prektigste jente med super karakterer. Men jeg blir jo litt bekymret over at hun er så nysjerrig. Anonymkode: 5ea68...3fb Det var tidlig... Hva svarte du da? Hva sier man til barna rundt dette med alkohol? Anonymkode: 09f4b...c2f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var tidlig... Hva svarte du da? Hva sier man til barna rundt dette med alkohol? Anonymkode: 09f4b...c2f Jeg sa at det ikke var noe å glede seg over, og at det ikke smakte noe godt. I tillegg sa jeg og at alkohol er greit med ett glass vin til maten eller som kos, men at det kunne bli skikkelig farlig OL man ikke passet på. Må ikke glemme at hun har null filter når det gjelder meg eller oss da. Hun sier akkurat det hun tenker, mange tenker sikkert de tingene men sier det ikke til foreldrene. Hun er ellers verdens kjedeligste prektigste jente. Det er sånn at jeg har bedt henne om å ikke være så kjedelig. Altså det største kosen hun vet er å nippe til urteteen sin mens hun strikker og ser på kokkeprogrammer 🤣. Anonymkode: 5ea68...3fb
absinthia Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 Da sier du at det er flott at du venter til du er 18 og så informerer du henne om farene med ungdom og alkohol. Forteller de historiene du sikkert vet hvor ungdom har dødd eller blitt utsatt for noe kriminelt og sier at når hun blir så gammel at hun smaker på alkohol og kanskje drar på fest, så må hun alltid passe på venner som har fått for mye og sørge for at vennene passer på henne. Lær henne å si fra hvor hun skal. Det viktigste er at de aldri må være redde for å komme hjem, selv om de har drukket. Jeg har begynt å snakke med barna mine når de var i den alderen og den ene drikker ikke, mens den andre var kjempeflink til å følge hjem for fulle venner og ble ved en anledning fulgt hjem selv. Sistnevnte engasjerte sin far, russenatta, for å kjøre hjem en venninne som hadde fått for mye. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg vil si at det er ganske vanlig at de blir nysjerrig på alkohol og sex i denne alderen. Mine tidligere venner eksprimenterte med alkohol da de gikk på ungdomsskolen. Dette er 9-10 år siden. Selv begynte ikke jeg å drikke før jeg gikk på vg2, da jeg ikke hadde interesse for å drikke og hadde ikke så mange venner å være med på vgs. Helsesista f.eks, får flere meldinger på snap fra 13-15 åringer som har begynt å få interesse for dette. Så det er ikke så bekymringsfullt, men handler om generasjonen vi har kommet i. Anonymkode: 36c2e...37b 1
waco Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa at det ikke var noe å glede seg over, og at det ikke smakte noe godt. I tillegg sa jeg og at alkohol er greit med ett glass vin til maten eller som kos, men at det kunne bli skikkelig farlig OL man ikke passet på. Må ikke glemme at hun har null filter når det gjelder meg eller oss da. Hun sier akkurat det hun tenker, mange tenker sikkert de tingene men sier det ikke til foreldrene. Hun er ellers verdens kjedeligste prektigste jente. Det er sånn at jeg har bedt henne om å ikke være så kjedelig. Altså det største kosen hun vet er å nippe til urteteen sin mens hun strikker og ser på kokkeprogrammer 🤣. Anonymkode: 5ea68...3fb Så hvorfor drikker faren masse alkohol da det ikke er noe å glede seg over og at det ikke smakte noe særlig godt? Kanskje datteren din er like ærlig mot deg som det er mot henne? Altså veldig uærlig og siden du bedrar sin egen datter? Hvorfor ikke fortelle sannheten, at faren har et alkoholproblem, at dere skjuler drikkinga og at det er så mye at dere har funnet det regningssvarende å lyve om alkoholkonsumet? Jeg skjønner det bare ikke? 1
waco Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 13 år gammel datter. Hun er super ærlig med meg. Er du like ærlig mot din egen datter som det datteren din er på deg? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #9 Skrevet 6. oktober 2018 Akkurat nå, waco skrev: Så hvorfor drikker faren masse alkohol da det ikke er noe å glede seg over og at det ikke smakte noe særlig godt? Kanskje datteren din er like ærlig mot deg som det er mot henne? Altså veldig uærlig og siden du bedrar sin egen datter? Hvorfor ikke fortelle sannheten, at faren har et alkoholproblem, at dere skjuler drikkinga og at det er så mye at dere har funnet det regningssvarende å lyve om alkoholkonsumet? Jeg skjønner det bare ikke? Hva er problemet ditt? Du virker ekstremt frekk. Anonymkode: 36c2e...37b
waco Skrevet 6. oktober 2018 #10 Skrevet 6. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er problemet ditt? Du virker ekstremt frekk. Anonymkode: 36c2e...37b Når noen forteller at de er superærlig mot deg, - så er det ingenting annet enn ærlighet du kan vise tilbake. La meg spørre deg da, - hvorfor drikker man mye alkohol når det ikke er noe å glede seg over og at det ikke smaker godt? Kom igjen, ta et ærlig svar, klarer du det? Hvis ikke er du bare en bløffmaker. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #11 Skrevet 6. oktober 2018 Tenker at du er veldig heldig som har en så ærlig tenåring. Du kan jo også si at du synes det er kjempeflott at hun vil snakke med deg/dere om slikt, og synes det er fint at hun venter. Det er jo lurt å også nevne at hun kan alltid ringe deg/dere om det skulle være noe, for eksempel hvis hun plutselig i en alder av 15 har tatt seg litt å drikke på en fest eller noe slikt. Det er viktig at barna ikke er redde for å ringe hjem uansett situasjonen. Vi lever i en verden hvor drikking blir presentert på som noe glamorøst, noe det ikke nødvendigvis er. Lær datteren deres at det er ok å ta et glass vin til maten. Vis hun dette gjennom eksempel. Hjemme hos oss var det vanlig at de voksne tok seg et glass vin på en fredagskveld, og vi har et sunt forhold til alkohol. Anonymkode: 41a37...c1e
waco Skrevet 6. oktober 2018 #12 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker at du er veldig heldig som har en så ærlig tenåring. Du kan jo også si at du synes det er kjempeflott at hun vil snakke med deg/dere om slikt, og synes det er fint at hun venter. Det er jo lurt å også nevne at hun kan alltid ringe deg/dere om det skulle være noe, for eksempel hvis hun plutselig i en alder av 15 har tatt seg litt å drikke på en fest eller noe slikt. Det er viktig at barna ikke er redde for å ringe hjem uansett situasjonen. Vi lever i en verden hvor drikking blir presentert på som noe glamorøst, noe det ikke nødvendigvis er. Lær datteren deres at det er ok å ta et glass vin til maten. Vis hun dette gjennom eksempel. Hjemme hos oss var det vanlig at de voksne tok seg et glass vin på en fredagskveld, og vi har et sunt forhold til alkohol. Anonymkode: 41a37...c1e Hvorfor kan hun ikke lære datteren sin at faren har vært alkis og at hun selv (datteren) kan ha anlegg for alkoholisme på grunn av gener og miljø? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #13 Skrevet 6. oktober 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si at det er ganske vanlig at de blir nysjerrig på alkohol og sex i denne alderen. Mine tidligere venner eksprimenterte med alkohol da de gikk på ungdomsskolen. Dette er 9-10 år siden. Selv begynte ikke jeg å drikke før jeg gikk på vg2, da jeg ikke hadde interesse for å drikke og hadde ikke så mange venner å være med på vgs. Helsesista f.eks, får flere meldinger på snap fra 13-15 åringer som har begynt å få interesse for dette. Så det er ikke så bekymringsfullt, men handler om generasjonen vi har kommet i. Anonymkode: 36c2e...37b Samme her. Men jeg eksperimenterte aldri. Jag bare drakk. Anonymkode: 08e10...d33
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #14 Skrevet 6. oktober 2018 7 minutter siden, waco skrev: Hvorfor kan hun ikke lære datteren sin at faren har vært alkis og at hun selv (datteren) kan ha anlegg for alkoholisme på grunn av gener og miljø? Jeg må faktisk si meg enig med deg her... Men kanskje 13 år ikke er rett alder? Anonymkode: d939d...50c 1
waco Skrevet 6. oktober 2018 #15 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må faktisk si meg enig med deg her... Men kanskje 13 år ikke er rett alder? Anonymkode: d939d...50c Men det er nå datteren er super-ærlig og verdens prektigste jente!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #16 Skrevet 6. oktober 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa at det ikke var noe å glede seg over, og at det ikke smakte noe godt. I tillegg sa jeg og at alkohol er greit med ett glass vin til maten eller som kos, men at det kunne bli skikkelig farlig OL man ikke passet på. Må ikke glemme at hun har null filter når det gjelder meg eller oss da. Hun sier akkurat det hun tenker, mange tenker sikkert de tingene men sier det ikke til foreldrene. Hun er ellers verdens kjedeligste prektigste jente. Det er sånn at jeg har bedt henne om å ikke være så kjedelig. Altså det største kosen hun vet er å nippe til urteteen sin mens hun strikker og ser på kokkeprogrammer 🤣. Anonymkode: 5ea68...3fb Ho ho! Ser det for meg! Går nok bra Anonymkode: 09f4b...c2f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #17 Skrevet 6. oktober 2018 2 minutter siden, waco skrev: Men det er nå datteren er super-ærlig og verdens prektigste jente! 🙄 Anonymkode: d939d...50c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #18 Skrevet 6. oktober 2018 36 minutter siden, waco skrev: Så hvorfor drikker faren masse alkohol da det ikke er noe å glede seg over og at det ikke smakte noe særlig godt? Kanskje datteren din er like ærlig mot deg som det er mot henne? Altså veldig uærlig og siden du bedrar sin egen datter? Hvorfor ikke fortelle sannheten, at faren har et alkoholproblem, at dere skjuler drikkinga og at det er så mye at dere har funnet det regningssvarende å lyve om alkoholkonsumet? Jeg skjønner det bare ikke? Hun vet ikke dette om faren. Han har aldri drukket alkohol foran henne og mye av problemene han hadde var før hennes tid. Han hadde alvorlige alkoholproblemer som nå ikke er tilstede lenger . Eller de er vel alltid til stede men ikke på samme måte som før. Og ja hans drikking har vert bekymringsfullt og ja jeg skjermet barna fra den! Nei jeg har ikke løyet hadde hun spurt hadde jeg svart helt ærlig. Men det har ikke hun gjort. Anonymkode: 5ea68...3fb
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #19 Skrevet 6. oktober 2018 Faren har blant annet sittet inne flere ganger pga av dette og det er noe jeg aldri kommer til å fortelle barna. De forguder faren sin og han er en fantastisk pappa. I tillegg synes vennene hennes at han er skikkelig kul og jeg ønsker ikke at tilliten barna har til sin far blir ødelagt. Anonymkode: 5ea68...3fb
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #20 Skrevet 6. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren har blant annet sittet inne flere ganger pga av dette og det er noe jeg aldri kommer til å fortelle barna. De forguder faren sin og han er en fantastisk pappa. I tillegg synes vennene hennes at han er skikkelig kul og jeg ønsker ikke at tilliten barna har til sin far blir ødelagt. Anonymkode: 5ea68...3fb 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun vet ikke dette om faren. Han har aldri drukket alkohol foran henne og mye av problemene han hadde var før hennes tid. Han hadde alvorlige alkoholproblemer som nå ikke er tilstede lenger . Eller de er vel alltid til stede men ikke på samme måte som før. Og ja hans drikking har vert bekymringsfullt og ja jeg skjermet barna fra den! Nei jeg har ikke løyet hadde hun spurt hadde jeg svart helt ærlig. Men det har ikke hun gjort. Anonymkode: 5ea68...3fb Dette er ille ts... Helt ærlig bør du si dette til dem! I alle fall farens alkoholproblem. Dine barn kan ha anlegg for alkoholisme og da er det viktig for dem å vite hvor galt dette kan gå. Jeg synes riktig nok ikke det er nødvendig å fortelle dem så tidlg som 13 år, men på et eller annet tidspunkt må du nok si dette... Anonymkode: d939d...50c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå