Gå til innhold

Noen som har hatt/har hatt barn med "Den femte barnesykdom" i svangerskapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 2 år har vært forskjøla/febersyk med påfølgende utslett over hele kroppen. Var på legevakten og der mente barnelegen at det var den 5 barnesykdom..

Noe som er ganske uheldig for meg som er gravid i starten av uke 16.. Vi begge ble tatt blodprøver av og får svar i neste uke. Er redd for at jeg selv ikke har antistoffer, er blitt smittet og dette skal gå utover fosteret.

Noen andre som har vært i en lignende situasjon?

Anonymkode: 2341d...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen her som har opplevd noe lignende, hverken av barnehagepersonell eller lærere? 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Her hadde minsten det i sommer og jeg hadde akkurat oppdaget av jeg var gravid. Tenkte ikke noe særlig over det og ble heller ikke smittet. Mange har jo hatt dette som barn selv å se immune.  Tok Aldri noe blodprøve for å sjekke 

Anonymkode: 3fc58...164

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Her hadde minsten det i sommer og jeg hadde akkurat oppdaget av jeg var gravid. Tenkte ikke noe særlig over det og ble heller ikke smittet. Mange har jo hatt dette som barn selv å se immune.  Tok Aldri noe blodprøve for å sjekke 

Okey. Da er du kanskje ganske likt på vei som meg? 😊 Her var de på sykehuset mer bekymret for meg som var gravid enn guttungen og sa det var veldig viktig at jeg fikk tatt blodprøve da man kan bli smittet uten noe særlig symptomer... Vet barnehagepersonelle automatisk får sykemelding om det bryter ut i bhg, fram til de får tatt blodprøver for å sjekke antistoff osv. Men som du sier er det jo mange som har hatt dette som barn og satser på at jeg selv har hatt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Vet barnehagepersonelle automatisk får sykemelding om det bryter ut i bhg, fram til de får tatt blodprøver for å sjekke antistoff osv. Men som du sier er det jo mange som har hatt dette som barn og satser på at jeg selv har hatt det. 

Gravide som jobber i barnehage mener du.. og det er ingen automatikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, minister-mio skrev:

Gravide som jobber i barnehage mener du.. og det er ingen automatikk

Ja selvfølgelig mener jeg det, det regner jeg med at man skjønte. Jobber du i bhg selv? Jeg har 3 venninner som jobber i bhg, to av dem i samme kommune. Hvor alle 3 sier man blir varslet automatisk om det bryter ut og man er gravid. Slik er det der, men hva retningslinjene der hvor du jobber OM du jobber i bhg, aner jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja selvfølgelig mener jeg det, det regner jeg med at man skjønte. Jobber du i bhg selv? Jeg har 3 venninner som jobber i bhg, to av dem i samme kommune. Hvor alle 3 sier man blir varslet automatisk om det bryter ut og man er gravid. Slik er det der, men hva retningslinjene der hvor du jobber OM du jobber i bhg, aner jeg ikke!

Jeg jobber i barnehage ja. Ingen sykemeldes eller blir varslet automatisk noe sted, men de får sikkert beskjed om sykdommen og går til legen og får sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg jobber i barnehage ja. Ingen sykemeldes eller blir varslet automatisk noe sted, men de får sikkert beskjed om sykdommen og går til legen og får sykemelding.

Akkurat detaljene rundt denne prosedyren aner jeg ikke, jeg skriver bare hva jeg har hørt selv og det er det.. Er i hovedsak ute etter erfaringer med å ha opplevd dette selv, hva måtte gjøres i tilfelle man ble smittet og hvordan man ble fulgt opp videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere tilfeller av den femte barnesykdommen i barnehager uten at man får bekreftet at det er det siden foreldre ikke gidder ta barna til legen for å få sjekket det ut. «Det er bare utslett» «han har sikkert spist noe han har reagert på» «han virker ikke plaget av det» er klassiske utsagn fra foreldre. 

Anonymkode: 83af3...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat detaljene rundt denne prosedyren aner jeg ikke, jeg skriver bare hva jeg har hørt selv og det er det.. Er i hovedsak ute etter erfaringer med å ha opplevd dette selv, hva måtte gjøres i tilfelle man ble smittet og hvordan man ble fulgt opp videre.

Det du har hørt om automatikk er feil. Det viktige for en gravid som har vært i kontakt med noen med den femte barnesykdommen er å få tatt en prøve for å avklare om man er immun. Dersom man viser seg å være smittet vil fosteret følges tett med ultralydundersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey. Da er du kanskje ganske likt på vei som meg? 😊 Her var de på sykehuset mer bekymret for meg som var gravid enn guttungen og sa det var veldig viktig at jeg fikk tatt blodprøve da man kan bli smittet uten noe særlig symptomer... Vet barnehagepersonelle automatisk får sykemelding om det bryter ut i bhg, fram til de får tatt blodprøver for å sjekke antistoff osv. Men som du sier er det jo mange som har hatt dette som barn og satser på at jeg selv har hatt det. 

Ja er 17 uker nå. Her var ikke legene bekymret i det hele tatt fordi jeg var gravid. Jobber ikke i barnehage men på sykehus og møter mange barn fra inn og utland. Så er utsatt for mye smitte hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er nok flere tilfeller av den femte barnesykdommen i barnehager uten at man får bekreftet at det er det siden foreldre ikke gidder ta barna til legen for å få sjekket det ut. «Det er bare utslett» «han har sikkert spist noe han har reagert på» «han virker ikke plaget av det» er klassiske utsagn fra foreldre. 

Anonymkode: 83af3...85b

Ikke gidder? De fleste leger sjekker jo ikke, men sier "det er sikkert 4 eller 5 barnesykdom, ikke farlig". Ikke skyld på foreldre som ikke "gidder". 

Anonymkode: 0ec0b...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo gjort det eneste du kan, nemlig å ta blodprøve. Det gikk 5. barnesykdom i vår bhg da jeg var gravid med barn nr to, og min eldste hadde også noen tegn som muligens kunne være det. Legen sjekket kun meg, ikke sønnen min. Nå var prøvene mine helt fine, da. Men leste at smitte kan potensielt være uheldig for fosteret, men mener sjansen er størst for at fosteret ikke påvirkes. Men jeg lurer på om man må sendes til videre undersøkelser på sykehus om man som gravid har blitt smittet. Og hvis det ser ut til at fosteret også har blitt påvirket, tror jeg de gjør noe for å hjelpe fosteret i mors liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Vera Vinge skrev:

Du har jo gjort det eneste du kan, nemlig å ta blodprøve. Det gikk 5. barnesykdom i vår bhg da jeg var gravid med barn nr to, og min eldste hadde også noen tegn som muligens kunne være det. Legen sjekket kun meg, ikke sønnen min. Nå var prøvene mine helt fine, da. Men leste at smitte kan potensielt være uheldig for fosteret, men mener sjansen er størst for at fosteret ikke påvirkes. Men jeg lurer på om man må sendes til videre undersøkelser på sykehus om man som gravid har blitt smittet. Og hvis det ser ut til at fosteret også har blitt påvirket, tror jeg de gjør noe for å hjelpe fosteret i mors liv. 

Sant, jeg kan ikke gjøre stort mer enn å vente på disse blodprøvene nå. Sent i går begynte jeg å få skikkelig vondt i halsen, våknet i natt med rævva form og i dag har jeg vært syk og sengeliggende. Satser på at det kun er vanlig forskjølelse/influensa.. Ja det står veldig informtivt på FHI sine sider ang. graviditet og den 5 barnesykdom 😊 Får vel bare vente å se nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...