Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Tunisisk venninne som ønsker å studere i Norge. Hu syns det er grusomt kjedelig å måtte vente til august, så hun lurte på om det går an å begynne med studiene sine i januar.

Selv har jeg bare erfart at studiene begynner i august, og jeg har så lite peiling på disse tingene at jeg egentlig ikke greier å finne noe om det når jeg googler.

Mener hu ønsket å studere "English business and marketing" eller noe i den duren. Får høre litt mer spesifikt med henne, neste gang vi snakkes.

Er hu nødt til å vente til august, eller kan man finne relevante studier som starter i januar? Eventuelt hoppe på noe som allerede er i gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange årsstudium kan begynnes på i januar, selv om det er mest vanlig å begynne i august. Man har eksamen og får standpunkt til jul, så det er nye emner etter jul.

Anonymkode: 038cf...af6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange årsstudium kan begynnes på i januar, selv om det er mest vanlig å begynne i august. Man har eksamen og får standpunkt til jul, så det er nye emner etter jul.

Anonymkode: 038cf...af6

Tusen takk for svar! Er det såpass vanlig at det egentlig gjelder de fleste studier?

Skrevet

Greieste er kanskje å melde seg opp som enkeltemnestudent. Da kan man ta enkeltemner på høyskolen/universitetet. Opptaket er både  om høsten og våren. Så kan man ta disse emnene om våren får så å søke studieplass til høsten og sette emnene inn i graden. 

Gradene som har opptak om våren har som regel samme søknadsfrist som de med oppstart på høsten. Så tror ikke venninnen din kan søke opptak til noen grader på  de offentlige høyskolene og universitetene i Norge. 

Anonymkode: d36a1...e45

• Liker 1
Skrevet

Finnes studier, men da må hun raske seg. Det jeg har sett på har frist 1. Nov. Enkeltemne da.

Anonymkode: ba809...a53

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Utdanning; tolk i offentlig sektor

Skrevet

Noen studier har det, enkelte årsstudium så vidt jeg vet. Noen av universitetene har også oppstart av profesjonsstudier både vår og høst, som f. eks. juss i Oslo. Men det er nok langt mindre vanlig enn oppstart på høsten. 

Men jeg ville tatt kontakt med institusjonen selv. Om de har hatt stort nok frafall underveis og dermed har plass nok, så kan det hende de kan være fleksible og tilby opptak utenom samordna opptak. Eller i det minste at hun kan følge emner som ikke nødvendigvis bygger på emner studiet hadde høsten før, og så bake disse inn i et fullverdig opptak senere. Be henne ta kontakt med studiekonsulent direkte på utdanningen/emnene hun ønsker, det er som regel mye lurere da de mye raskere vil svare på hvorvidt de har plasser ledig etter f. eks. frafall. 

Anonymkode: 7a2b4...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...