LittDiva Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Kjære matglade! Trenger litt inspirasjon. Har fått ansvar for felleslunsj på jobben 1 dag i uken ut året. Det er ca 30 personer, budsjett er på 25 kroner per person altså 1500 kroner. Varierende hva det er tid til. Vanlig komfyr og ovn. Det jeg har tenkt: Dal Pasta med røkelaks gryte med kjøttdeig og rotgrønnsaker Pølser i brød en gang Fiskesuppe Tusen takk for hjelpen!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Tabboulleh er lett å lage til mange, altså couscoussalat med tomat, løk, persille, mynte og sitron. Feks ha ovnsstekte kyllinglår til, gnidd inn med harissa? Eller toppe med stekt halloumi. Jeg synes også fisk og grønnsaker i langpanne er godt og lettvint. Om du har to langpanner samtidig i ovnen og bytter etasje på dem underveis burde det bli nok til 30. Fersk filet av sei eller lyr er billig, og så feks rotgrønnsaker og løk i miks vendt i olivenolje. Sitronbåter og godt brød til. Suppe er jo ellers også en god idé (bare du har store nok gryter). Kanskje noe thai-inspirert med kokosmelk? Eller en gresskarsuppe, siden det er tiden for det? Suppe på basis av blåskjell er jo også både veldig godt og billig - feks i den nevnte thai-inspirerte med kokosmelk, sitrongress, ingefær, lime og koriander. Anonymkode: a0597...e65
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 52 minutter siden, LittDiva said: Kjære matglade! Trenger litt inspirasjon. Har fått ansvar for felleslunsj på jobben 1 dag i uken ut året. Det er ca 30 personer, budsjett er på 25 kroner per person altså 1500 kroner. Varierende hva det er tid til. Vanlig komfyr og ovn. Det jeg har tenkt: Dal Pasta med røkelaks gryte med kjøttdeig og rotgrønnsaker Pølser i brød en gang Fiskesuppe Tusen takk for hjelpen! Hva er Dal? Blomkålsuppe med litt stekt bacon og krutonger. Bacon kan du steke i langpanne. Tomatsuppe med kokt egg. Grønnertesuppe med bacon. Fiskeburgere. Eggerøre med laks eller skinke. Grønnsaksgrateng, pølsegrateng. Rundstykker og brød med et utvalg pålegg. Omelett laget i stekeovnen. Langpannekake. Kyllinglår med salat og potetsalat. Hvor lang tid har du på å lage maten, må den være varm og må alt lages fra bunnen? Anonymkode: 437ca...6db 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Karbonader, varma i langpanne i ovnen, servert som hamburger Fiskekaker, varma i langpanne, servert i pitabrød med salat og rømme/rømmedressing Gryter og supper er godt, og kan gjøres billig - men har du begrensa med tid, så kan det bli vrient likevel. Det tar lengre tid å lage enn en tror, når det skal lages til mange. Tenk bare på hvor lang tid det tar å koke opp vann tilsvarende mye som du vil trenge av suppe/gryte? Så skal det renskes, hakkes og skjæres, relativt mye greier. Hvor lang tid tar det å steke opp kjøttdeig til 30 personer? Selv om du beregner 6 personer pek pakke (siden det tross alt bare er lunsj) - så må du steke 5 pakker kjøttdeig, minst. Kanskje opp mot 8, om du regner 3 per per pakke. Og det er før du begynner å skrelle rotgrønnsakene. Tror hvor mye tid du har tilgjengelig til forberedelsene, bør være styrende for hva som går å få til Mener ikke å være negativ altså, deler bare min dyrekjøpte lærdom fra å ha vært matansvarlig til lunsj ved endel kurs - og måtta justere mine mål en god del underveis Anonymkode: 75a15...7af 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #5 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenk bare på hvor lang tid det tar å koke opp vann tilsvarende mye som du vil trenge av suppe/gryte? Så skal det renskes, hakkes og skjæres, relativt mye greier. Hvor lang tid tar det å steke opp kjøttdeig til 30 personer? Selv om du beregner 6 personer pek pakke (siden det tross alt bare er lunsj) - så må du steke 5 pakker kjøttdeig, minst. Kanskje opp mot 8, om du regner 3 per per pakke. Og det er før du begynner å skrelle rotgrønnsakene. Anonymkode: 75a15...7af Gaah....! Hersens fingertrøbbel - mente 4 personer da 😛 Anonymkode: 75a15...7af
LittDiva Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er Dal? Blomkålsuppe med litt stekt bacon og krutonger. Bacon kan du steke i langpanne. Tomatsuppe med kokt egg. Grønnertesuppe med bacon. Fiskeburgere. Eggerøre med laks eller skinke. Grønnsaksgrateng, pølsegrateng. Rundstykker og brød med et utvalg pålegg. Omelett laget i stekeovnen. Langpannekake. Kyllinglår med salat og potetsalat. Hvor lang tid har du på å lage maten, må den være varm og må alt lages fra bunnen? Anonymkode: 437ca...6db Dal er indisk linsegryte. Veldig varierende med tid. Alt trenger ikke alltid være fra bunnen av. Helst varm mat, men ikke must. Tusen takk for tips! Masse bra ideer!
LittDiva Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karbonader, varma i langpanne i ovnen, servert som hamburger Fiskekaker, varma i langpanne, servert i pitabrød med salat og rømme/rømmedressing Gryter og supper er godt, og kan gjøres billig - men har du begrensa med tid, så kan det bli vrient likevel. Det tar lengre tid å lage enn en tror, når det skal lages til mange. Tenk bare på hvor lang tid det tar å koke opp vann tilsvarende mye som du vil trenge av suppe/gryte? Så skal det renskes, hakkes og skjæres, relativt mye greier. Hvor lang tid tar det å steke opp kjøttdeig til 30 personer? Selv om du beregner 6 personer pek pakke (siden det tross alt bare er lunsj) - så må du steke 5 pakker kjøttdeig, minst. Kanskje opp mot 8, om du regner 3 per per pakke. Og det er før du begynner å skrelle rotgrønnsakene. Tror hvor mye tid du har tilgjengelig til forberedelsene, bør være styrende for hva som går å få til Mener ikke å være negativ altså, deler bare min dyrekjøpte lærdom fra å ha vært matansvarlig til lunsj ved endel kurs - og måtta justere mine mål en god del underveis Anonymkode: 75a15...7af Takk for tips! Har gjort dette en del ganger, men er litt tom for ideer. Er ellers veldig kjøkkenvant både mtp tid og logistikk ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #8 Skrevet 6. oktober 2018 what?? si til sjefen din at han burde se på hva slags byen din har for lunsj levert på jobben. skaper mye mer trivsel enn å bruke masse arbeidstid på matlaging?? Anonymkode: 581ad...ded
LittDiva Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #9 Skrevet 6. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: what?? si til sjefen din at han burde se på hva slags byen din har for lunsj levert på jobben. skaper mye mer trivsel enn å bruke masse arbeidstid på matlaging?? Anonymkode: 581ad...ded Vi har dette en gang i uken og det er en tradisjon. Alle gleder seg, jeg også.En av mine arbeidsoppgavene er og lage mat til alle den dagen. Har mindre av andre ting akkurat den dagen. ( med mindre noe akutt skjer, da blir det pølser😀). 5
LittDiva Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #10 Skrevet 6. oktober 2018 Tusen takk for tips! Kyllinglår og blomkålsuppe blir det i hvert fall. Kjør på om flere har ideer .
Mokkilokki Skrevet 6. oktober 2018 #11 Skrevet 6. oktober 2018 Pølse i brød til lunsj hadde jeg ikke syntes om. Kjøp karbonader og ferdig stekt løk.Dette varmer du i ovnen samtidig. Som tilbehør potetsalat. Selvsagt oppskåret brød til. 2
LittDiva Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #12 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, Mokkilokki skrev: Pølse i brød til lunsj hadde jeg ikke syntes om. Kjøp karbonader og ferdig stekt løk.Dette varmer du i ovnen samtidig. Som tilbehør potetsalat. Selvsagt oppskåret brød til. Det er et ønske folk har innimellom.
Kvinne87Rogaland Skrevet 6. oktober 2018 #13 Skrevet 6. oktober 2018 Chili con carne Thai gryte med kylling Søtpotetsuppe
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #14 Skrevet 6. oktober 2018 34 minutter siden, LittDiva skrev: Vi har dette en gang i uken og det er en tradisjon. Alle gleder seg, jeg også.En av mine arbeidsoppgavene er og lage mat til alle den dagen. Har mindre av andre ting akkurat den dagen. ( med mindre noe akutt skjer, da blir det pølser😀). Ok, da stiller det seg jo litt annerledes Linsesuppe, er innmari godt, mettende - og billig, Trines matblogg har f.eks oppskrift på et par forskjellige varianter, den spicy liker vi godt Om du orker å styre med det, hva med pizza...? Anonymkode: 75a15...7af
Djungelvrål Skrevet 6. oktober 2018 #15 Skrevet 6. oktober 2018 Har dere hjemmelaget felleslunsj på jobben hver dag? Hvilke arbeidsplasser har det?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #16 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, Peonjenta skrev: Har dere hjemmelaget felleslunsj på jobben hver dag? Hvilke arbeidsplasser har det? En dag i uken er ikke hver dag, nei? Anonymkode: 27696...90d
LittDiva Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #17 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, Peonjenta skrev: Har dere hjemmelaget felleslunsj på jobben hver dag? Hvilke arbeidsplasser har det? Bare på fredager. Sykehus.
Djungelvrål Skrevet 6. oktober 2018 #18 Skrevet 6. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En dag i uken er ikke hver dag, nei? Anonymkode: 27696...90d Hvorfor har da samme person fått ansvaret hver fredag i et helt år?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #19 Skrevet 6. oktober 2018 1 minutt siden, Peonjenta skrev: Hvorfor har da samme person fått ansvaret hver fredag i et helt år? Fordi vedkommende tydeligvis har det som en del av sin stilling. Anonymkode: 27696...90d 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #20 Skrevet 6. oktober 2018 Lapskausblanding med buljong i, server med kjøttpølser, godt brød, smør, flatbrød. Anonymkode: d3043...f50 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå