Cata Skrevet 6. oktober 2018 #1 Del Skrevet 6. oktober 2018 Mine kjære Crispi Beito begynner å synge på siste verset og jeg kommer nok til å gå for en nyere modell før neste sommer. Det eneste jeg er rimelig sikker på er at jeg vil ha Crispi, for de har en lest som passer min fot helt utmerket (har et par lette tursko, Mylla, i tillegg til Beito'ene). Ser først og fremst på modellene Besseggen Lady og Valdres, ettersom jeg ikke ser for meg jeg kommer til å forville meg ut på de virkelig tøffe toppturene. Jeg er mer på nivå hytte til hytte i DNT nettet, eller dagsturer fra en eller annen hytte. Beito'ene gir meg til tider litt lite ankelstøtte, men det er mer fordi de er vide i skaftet og læret er så solid at det er vanskelig å snøre dem fast nok mot ankelen. Ser ut som både Besseggen og Valdres slutter tettere inntil ankelen, men kan være at jeg blir lurt av bilder. Vanntett er et must - regnet har det med å finne meg uansett. Selv om det er goretexmembran så liker jeg å ha et lag "G-wax" utenpå læret for sikkerhets skyld. Det har fungert bra med Beito. Heller derfor mot Besseggen siden den ser ut til å ha glattere lær som er enklere å smøre med voks. Tips/erfaringer mottas med takk. Hører også gjerne om erfaringer med andre modeller i ca. samme klasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Del Skrevet 6. oktober 2018 Ville helelr satset på Alfa. Mye bedre holdbarhet enn Crispi sine produkter til føtter. Anonymkode: 047c2...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #3 Del Skrevet 6. oktober 2018 Vel, jeg vil satse på Crispi for lesten deres passer min fot utmerket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soave3 Skrevet 7. oktober 2018 #4 Del Skrevet 7. oktober 2018 Jeg har Besseggen og er veldig fornøyd med de, gir bra ankelstøtte (litt løen ankel så det er et must for meg) og er ellers veldig gode på foten. Bare smurt de jevnlig med bivoks og har holdt meg tørr uansett vær, i myr og bekker. Kan anbefales😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. oktober 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 7. oktober 2018 4 timer siden, Soave3 skrev: Jeg har Besseggen og er veldig fornøyd med de, gir bra ankelstøtte (litt løen ankel så det er et must for meg) og er ellers veldig gode på foten. Bare smurt de jevnlig med bivoks og har holdt meg tørr uansett vær, i myr og bekker. Kan anbefales😊 Takk for svar. Det var det jeg håpet på - og håper også jeg klarer å finne dem i min størrelse. Må ha 42 når jeg skal ha litt tykke sokker i og likevel litt plass foran tærne og det er visst ikke så enkelt nå om dagen. Har googlet og googlet, men finner ikke den i "Lady". Siden Beito'ene jeg har er litt vide så hadde jeg håpet å finne damemodell siden den visstnok skal være litt smalere enn herremodellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soave3 Skrevet 7. oktober 2018 #6 Del Skrevet 7. oktober 2018 Veninnen min har de samme i str 42 altså herremodellen, tror hun får strammet de greit rundt fot/ankel. Men det beste er vel å prøve de på foten, for å se om de passer din fot. Lykke til med «jakten»😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #7 Del Skrevet 7. oktober 2018 På 6.10.2018 den 12.26, AnonymBruker skrev: Ville helelr satset på Alfa. Mye bedre holdbarhet enn Crispi sine produkter til føtter. Anonymkode: 047c2...45d Kjøpt alfa jaktstøvler til turbruk som skuffet utrolig mtp kvalitet. De slapp inn vann nærmest underfra av å gå gjennom vått gress. Samme på både mine og samboer sine sko. Veldig dyre var de og superlette/gode på foten men ble returnert på grunn av at de fantes ikke vanntette. Tør ikke kjøpe Alfa igjen pga denne sure opplevelsen, har i ettertid lest en del lignende historier om de. Anonymkode: 250dc...111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #8 Del Skrevet 7. oktober 2018 Du må nok bare prøve, ja. Jeg har en utgått modell som heter Bjørn (om jeg ikke husker feil), og jeg prøvde både de og Besseggen da jeg kjøpte. Besseggen passet ikke like godt som de jeg kjøpte. Anonymkode: 7b364...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter #9 Del Skrevet 8. oktober 2018 21 timer siden, Soave3 skrev: Veninnen min har de samme i str 42 altså herremodellen, tror hun får strammet de greit rundt fot/ankel. Men det beste er vel å prøve de på foten, for å se om de passer din fot. Lykke til med «jakten»😊 Kan fort bli det som må prøves ja for det ser ikke ut som damemodellen er å få tak i noe sted i str. 42 for tiden. Har ikke noe imot herremodell som sådan, men hvis damemodellen er smalere så hadde det vært OK å prøve den. Beito'ene mine er vel fra før man begynte å tenke damemodell på fjellsko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #10 Del Skrevet 10. oktober 2018 Jeg har besseggen, og brukt de MYE, er veldig mye i skog og mark, og brukt de opp på Galdhøpiggen. De er fremdeles super på foten og ser fine ut enda. Kjempefornøyd med at de ikke klemmer rundt anklene. Kjøpte en str større en vanlig for å få plass til tykke sokker Anonymkode: 9f9f4...aa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #11 Del Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Besseggen er i hus. Kjøpte også en størrelse større enn normalt. Har likevel fått litt "stuke tåa angst" siden jeg oppdaget at de er litt kortere enn de gamle. Prøvde jo i butikken så det er nok bare nerver, men inntil jeg har fått gått et par turer så er jeg vel litt smånervøs for at det har blitt feilkjøp. Ekspeditøren anbefalte "Skarven", men da jeg prøvde dem så syntes jeg de ble for høye oppover leggen foran. Fint med ankelstøtte, men ville fått ømme legger av den modellen så jeg får heller være flink til å snøre dem godt rundt anklene. Ser det blir enklere her for det er hekter til langt ned på foten. Kostet på meg en ny boks G-wax også, så nå har de fått sin første runde impregnering. Skal på tur i helga. (Kun dagstur.) Endret 10. oktober 2018 av Cata 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 11. oktober 2018 #12 Del Skrevet 11. oktober 2018 11 timer siden, Cata skrev: Besseggen er i hus. Kjøpte også en størrelse større enn normalt. Har likevel fått litt "stuke tåa angst" siden jeg oppdaget at de er litt kortere enn de gamle. Prøvde jo i butikken så det er nok bare nerver, men inntil jeg har fått gått et par turer så er jeg vel litt smånervøs for at det har blitt feilkjøp. Ekspeditøren anbefalte "Skarven", men da jeg prøvde dem så syntes jeg de ble for høye oppover leggen foran. Fint med ankelstøtte, men ville fått ømme legger av den modellen så jeg får heller være flink til å snøre dem godt rundt anklene. Ser det blir enklere her for det er hekter til langt ned på foten. Kostet på meg en ny boks G-wax også, så nå har de fått sin første runde impregnering. Skal på tur i helga. (Kun dagstur.) Gøy å høre! Jeg er selv på jakt etter nye sko, er egentlig vant med Salomon, men føler GoreTex-membranen blir for fort ødelagt/dårlig og skoene lekker som en sil (selv om på de gamle mine er det egentlig ganske tydelige hull i stoffet som det renner gjennom). Så tenkte over på noen skikkelige lærsko og har sett på (men ikke prøvd) Besseggen. Satser på å prøve de på i helga! Hvilke type sko har du som lette tursko om jeg kan spørre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. oktober 2018 Forfatter #13 Del Skrevet 11. oktober 2018 7 timer siden, OppNedPåAlt skrev: Hvilke type sko har du som lette tursko om jeg kan spørre? Det er Crispi Mylla. Klart, de er ikke så lette som joggesko, men mye lettere enn Beito og Besseggen. Veldig fornøyd med dem også, til sitt bruk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariss@68 Skrevet 11. oktober 2018 #14 Del Skrevet 11. oktober 2018 På 6.10.2018 den 12.26, AnonymBruker skrev: Ville helelr satset på Alfa. Mye bedre holdbarhet enn Crispi sine produkter til føtter. Anonymkode: 047c2...45d Alfa er en mye breiere sko, så helt disse passer til helt ulike føtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter #15 Del Skrevet 14. oktober 2018 Besseggen er testet (og for en test ) . Ble både gjørme i massevis og en del kryssinger av bekk som inkluderte "fot i vann". Knusk tørr. For så vidt som forventet, men vil jo vise seg hvor holdbare de er da. Før jeg la ut på tur så hadde læret fått seg en runde med Grangers G-wax. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 16. oktober 2018 #16 Del Skrevet 16. oktober 2018 ingen av de. Jeg foretrekker Salamon. Sitter godt, stødige og behagelige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå