Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å klare ved å ta nettstudier? Evt ta enkeltemner og bygge opp? Jeg har per tid ingen sjans å gå fysisk på skole fulltid, og har drømt om dette i mange år. Uansett må jeg få meg en skikkelig utdannelse for å kunne få en ny jobb jeg kan trives i og brenne for :) Takknemlig for alle tips og råd! 

Anonymkode: 6fa4a...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er for mye praksis til det, samtidig tror jeg ikke det er noe nettbarsert studie dette. Men du har jo deltidsstudie, hvor du bare møter på noen samlinger i året.

Bare ett lite råd, sats heller på vernepleier eller sykepleier. Du får 100 ganger flere muligheter og kan velge i jobber. Som sosionom og barnevernspedagog må du konkurere med mange om jobber. Hvis du ikke har ett stort ønske om å jobbe med vanskelige utviklingshemmede eller ungdom som har lyst til å ta ditt liv da. Slike steder trengs det alltids sosionomer osv. Men det er ingen kosejobb, tvert om.

Anonymkode: 0407e...caf

Skrevet

Er det et valg å ta det via nettstudier? I så fall var jeg ikke klar over det.

Jeg er sosionom, og tok studie på fulltid. Helt ærlig så er det ikke et veldig krevende studie hvor man sitter på lesesalen 8 timer om dagen. Er man våken i forelesningene og har vanlig fornuft så kommer man langt. Man bruker litt tid på juss, samtaleteknikk og teorier. Ellers er det mye som er ganske åpenbart i studie. Syns jeg.

Hvis du har mulighet til å pendle så kan du jo ta det deltid? Selv når jeg tok det fulltid var det ikke forelesninger mer enn 2-3 ganger i uka som regel. 

En stor del av utdanninga er imidlertid praksis (gjerne en periode i 1. året og igjen en lengre periode på 3 mnd siste året). I praksisperioden må man jo være tilstede som om man jobber 80% hvor man har fire dager i praksis og en studiedag.

Lykke til, og velkommen til trøste -og bære sektoren!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er for mye praksis til det, samtidig tror jeg ikke det er noe nettbarsert studie dette. Men du har jo deltidsstudie, hvor du bare møter på noen samlinger i året.

Bare ett lite råd, sats heller på vernepleier eller sykepleier. Du får 100 ganger flere muligheter og kan velge i jobber. Som sosionom og barnevernspedagog må du konkurere med mange om jobber. Hvis du ikke har ett stort ønske om å jobbe med vanskelige utviklingshemmede eller ungdom som har lyst til å ta ditt liv da. Slike steder trengs det alltids sosionomer osv. Men det er ingen kosejobb, tvert om.

Tusen takk for svar og råd :) Vernepleier eller sykepleier, det er mulig å ta deltid og mye hjemmefra? Jeg leser og googler og leser, men blir altså ikke så mye klokere. 

Skrevet
1 minutt siden, frøkna skrev:

Er det et valg å ta det via nettstudier? I så fall var jeg ikke klar over det.

Jeg er sosionom, og tok studie på fulltid. Helt ærlig så er det ikke et veldig krevende studie hvor man sitter på lesesalen 8 timer om dagen. Er man våken i forelesningene og har vanlig fornuft så kommer man langt. Man bruker litt tid på juss, samtaleteknikk og teorier. Ellers er det mye som er ganske åpenbart i studie. Syns jeg.

Hvis du har mulighet til å pendle så kan du jo ta det deltid? Selv når jeg tok det fulltid var det ikke forelesninger mer enn 2-3 ganger i uka som regel. 

En stor del av utdanninga er imidlertid praksis (gjerne en periode i 1. året og igjen en lengre periode på 3 mnd siste året). I praksisperioden må man jo være tilstede som om man jobber 80% hvor man har fire dager i praksis og en studiedag.

Lykke til, og velkommen til trøste -og bære sektoren!

Takk :) Skal nok klare å pendle litt. Utfordringen er 3 små barn. Men da får far til barna stå på litt ekstra tenker jeg. Vi vinner jo alle i det lange løp. Jeg jobber bare 50% nå og har mulighet til fri under samlinger/eksamener. Praksis skal jeg alltids få ordnet fri til. 

Barnevern eller kriminalomsorg er drømmen :) 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Skal nok klare å pendle litt. Utfordringen er 3 små barn. Men da får far til barna stå på litt ekstra tenker jeg. Vi vinner jo alle i det lange løp. Jeg jobber bare 50% nå og har mulighet til fri under samlinger/eksamener. Praksis skal jeg alltids få ordnet fri til. 

Barnevern eller kriminalomsorg er drømmen :) 

Bare ikke vær sånn som hun ene i gruppa vår som også pendler og har barn, møter opp bare når hun må og bidrar begrenset til gruppearbeidet. Går utover oss andre.

Anonymkode: 71d1a...eed

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare ikke vær sånn som hun ene i gruppa vår som også pendler og har barn, møter opp bare når hun må og bidrar begrenset til gruppearbeidet. Går utover oss andre.

Absolutt ikke :) Gruppearbeid er gruppearbeid. Man skal ikke flyte gjennom på andre :) Det er jo bare utrolig dårlig gjort! 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går ikke det utover henne selv sånn fagligmessig og karaktermessig...? 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til negativ innstilling da. 

Anonymkode: 56d98...687

• Liker 3
Skrevet

Om du ønsker å arbeide innen barnevern/kriminalomsorg er det absolutt riktig å velge sosionom eller barnevernspedagog. Dessverre er utdanninger der med kvalifiserer seg til å arbeide med mennesker i sårbare situasjoner lagt opp til at man skal være mye tilstede. Jeg har ikke sett noen av de nevnte utdanningene på deltid, men om det finnes så er det jo bare fint! 
Praksis kan være opptil ti uker sammenhengende - i alle fall var det slik på mitt studie. 
Har tatt master i forebyggende arbeid nå, og målet er å gå spesialistutdanning via RBUP og bli klinisk bv.pedagog eller familieterapi der fremme.. 🙂
Lykke til!

Anonymkode: 644c4...dea

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tull. Her hvor jeg bor kan sosionomer velge i jobber, mens sykepleiere sliter med å få full stilling. Alt dette kommer ann på hvor man bor i landet og hvilket felt man ønsker jobb på. Dessuten er sykepleier og sosionom to helt forskjellige jobber, så hvis Ts ønsker å bli sykepleier så studerer hun det, men Ts sier hun vil bli sosionom så da skjønner jeg ikke hvorfor du råder hun til noe annet. De fleste barnevern ansetter hverken sykepleiere eller vernepleiere, så å råde noen å endre kurs for å lettere få jobb er bare tøv. 

Ellers Ts så tror jeg ikke dette finnes på nett, er såpass mye praksis, både ute i bedrifter og på studiet (trening mellom studenter), så tror det hadde blitt veldig mangelfullt å kun ha det på nett :) 

• Liker 1
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og råd :) Vernepleier eller sykepleier, det er mulig å ta deltid og mye hjemmefra? Jeg leser og googler og leser, men blir altså ikke så mye klokere. 

Hvis du klikker deg innpå Samordna Opptak kan du finne ut hvor du kan ta vernepleie eller sykepleie deltid.

https://sok.samordnaopptak.no/#/studies

Anonymkode: 4687d...aaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...