AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #1 Skrevet 6. oktober 2018 Hva slags regler har dere for jenter på 12 år? Og hva blir konsekvensene hvis de bryter reglene? Med regler så mener jeg familieregler/ plikter som barnet skal forholde seg til. Anonymkode: 3d116...d71
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Skrevet 6. oktober 2018 Har få faste regler, men mest fordi det ikke har vært nødvendig så langt (jeg venter spent på puberteten, den kan bli interessant). Eneste jeg kommer på som er fast er ikke være på kjøpesenteret etter kl 18 (det er rundt da de litt større ungdommene dukker opp). Det er ikke slik at de henger så mye på senter uansett, men det er i hvert fall avtalen om hun skal dit. Hun gjør lekser og rydder uten at jeg må be om det (hun har fått husmorgenet jeg mangler), er mye på skjerm, men mye aktiv også, regulerer seg greit selv. Alt av skjermer inkl. tlf. skal ut av rommet når hun legger seg er for så vidt en regel, ingen protester heldigvis. Hjemmetid avtales litt utfra hva hun skal, rundt kl 20 på ukedagene. Hun holder den greit, men jeg er ikke kjempenøye på om det går 15 min. over tiden (jeg ringer som regel og minner henne på at hun må gå, hun er litt vimsete 😄). Jeg kjører en linje der hun får mye frihet så lenge hun viser at hun kan håndtere den fornuftig, så strammer jeg heller inn der jeg ser det trengs (f.eks. skjerm på rommet om kvelden, som ikke fungerte). Jeg er veldig klar på at jeg er mamma, ikke bestevenn, men vil jo samtidig at hun skal kunne komme til meg uansett hva det er. Kom på en til; jeg lar henne ikke se reality av type Paradise Hotel, Kardashians osv. Jeg er ikke kjempestreng, om de ser det hos venninner følger jeg ikke med på, men hun vet at jeg mener det er søppel-tv man blir dum i hodet av og at det er uaktuelt å se det hjemme. Hun får se så mye annet (vi er begge store superheltnerder 😂) at det har ikke vært noen protester. Anonymkode: 69357...019
Ulrikke Skrevet 6. oktober 2018 #3 Skrevet 6. oktober 2018 Jentungen her er snart 13, men vi har egentlig ikke så mange regler? Altså, hun skal oppføre seg høflig og hyggelig mot folk, men den regelen har vi hatt siden hun var 2, omtrent... Hun skal hjelpe til når jeg ber henne om det (det gjør hun) og hun skal følge opp lekser og treninger (det gjør hun). Hun skal rydde flasker osv ut av bager og sekker og rydde rommet osv. Hun skal ha på alarm og stå opp selv om morgenen. Men om det er direkte REGLER vet jeg ikke.... Innetider kommer an på hva hun gjør og hvor hun er og med hvem. Vet ikke helt hvilke "familieregler" du tenker på?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #4 Skrevet 6. oktober 2018 Hun skal rydde opp etter seg, sette i oppvaskmaskinen osv. Og hjelpe til med husarbeid. Smører egen matpakke. Innetider varierer etter hvor hun er og om det er skole dagen etter. Skal hun ut skal hun ha strøm på mobilen og evt ta med powerbank. Enten hjelper hun med middagen, ellers får hun dekke på eller rydde av. Lyset slukket, iPad av og det skal være tyst senest 22 på ukedager, i helgene er det ganske flytende med filmkveld og slik, så ingen fast leggetid da. Godteri og brus kun på lørdager. Ellers blir ting tatt litt der og da. Brytes regler straffes det med alt fra en uke uten mobil/iPad/TV til ekstra gjøremål hjemme. Anonymkode: 65ad3...767
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå